6 februari 2010

THOCP

THOCP staat voor The History of Computing Project (www.thocp.net). Er wordt sinds 1986 aan het materiaal gewerkt. Ook al stamt het gros van het verhaal van mijn hand, daarom mag ik niet vergeten de vele andere redacteuren van de afgelopen jaren. En ook niet in het minst alle kritiek, opmerkingen en suggestie die de lezers emailen. Zelfs nu nog na een paar jaar op een heel laag pitje gestaan te hebben.

JUBILEUM
Wat is er vandaag zo bijzonder aan? Wel vandaag, 6 februari, staat de site in zijn huidige opzet 10 jaar on line. Daarvoor zijn er wat experimenten geweest om het onderwerp de wereld in te krijgen (papier, floppy, CD), maar zonder al te groot publiek. In deze pre web jaren kwam het onderwerp computergeschiedenis nauwelijks ter sprake, niet op scholen en helemaal niet onder het algemene publiek. Anno 2010 is het een standaard les op colleges en HBO's.
Voor ons project was er aanvankelijk ook geen grote belangstelling. Dat kwam pas toen het verhaal in het engels werd vertaald (20000206). En 4000 unieke bezoekers op de site was de eerste paar jaar helemaal niets. Dat je zo'n site moet blijven onderhouden blijkt wel uit het feit dat het bezoekers aantal nu tot ongeveer 2000 bezoekers per dag is geslonken. De laatste paar extreem drukke werkzame jaren en mijn vertrek naar LDF  hakte behoorlijk in op het aantal lezers. De site stond op een laag pitje. Ook was het traditie elk jaar een nieuwe front pagina te maken, maar de laatste vormgeving beviel goed dus die kon wel wat langer mee dacht ik. Dat gezegd hebbende lijkt me wel voldoende over dit project zonder einde.

Klik hier om eens rond te neuzen op die site.
Nee ga ik niet uitwijden over hoe het allemaal begon, lees dat maar op deze pagina, als je dat wilt weten. Volsta ik met te zeggen: het is een levenswerk geworden. Nog ff en iets als 25 jaar zoeken, schrijven, mailen en verzamelen zit erop. Maar het is ook dan nog lang niet af, nieuwe ideeen over vormgeving en inhoud zitten al in de pen. De manier waarop de informatie zal worden aangeboden wordt anders.
En al heb ik de laatste 3 - 4 jaar niet zoveel aan de site gewerkt als ik wel gewild zou hebben, heb mezelf wel beloofd dat weer op te pakken als de verbouwing in dit ernorme huis zo'n beetje voorbij is. Dat zal dan aan het eind van de komende zomer zijn. Geen gigantische stoftroep meer, althans niet in het woongedeelte, en het gasten seizoen is dan weer voorbij.
Kijk er nu al naar uit weer mijn neus in de boeken te duwen en de schandelijk verwaarloosde kontakten weer aan te halen.

Geen opmerkingen: