20 februari 2010

De zin verzetten

Maar nu eerst weer iets vrolijkers.

SCHAPIES
De nieuwgeborenen houden zich prima. Hadden ze gisteren niet echt in de gaten dat ze mee moesten hollen met moeders naar de brokkies, vandaag ging dat dus prima.
In het nieuwe appartement kun je perfect over de weide kijken. En dan zie je dat jong rundvee en jong schaap elkaar nieuwschierig besnuffelen. Er zit dan wel een hek tussen maar beide groepjes waren verbaasd elkaar te zien.
Hoeihoei, waz dat? Snuffel snuffel. Mèh mèh wat zijn die gròòoooot. Schitterend om te zien hoe jonge beesten hun nieuwschierigheid tonen. En ook zo voorzichtig, om het kleine grut niet aan het schrikken brengen. Dat vertedert dan wel, weer, toch.

Om het onderwerp een beetje duidelijk te krijgen greep ik maar ff naar mijn foto bewerkings zachte waar. Klik klik, en het overgrote deel van de vegen en het stof van het verbouwen op de ruit verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je kunt tegenwoordig ook al niet meer vertrouwen wat je op foto's ziet, nietwaar. Ruitje schoonmaken maakt het beeld misschien wat beter? Och.


MUZIEK
Via die kleine achterlijke weggetjes van twee meter breed ben ik op weg gegaan naar een café concert door Duo LisMa  in Jussey. Dat is met dit vochtige winter weer best wel oppassen. Tegenliggers denken blijkbaar altijd dat jij wel in de berm duikt. En af en toe moet je echt het vege lijf redden door een "voorzichtige" snoekduik in die zachte berm nemen. Staat er even later ook nog een bordje dat de bermen aan gort zijn gereden. Ja hallo!
Afijn aangekomen zie je een griebus hotel staan met kapotte neon verlichting, haveloos, en verlaten. Twijfel! Heb ik me vergist in tijd en datum? Geen auto te bekennen, geen lichten aan. Doodse stilte,geen ziel te bekennen. Daarop besluit ik een straatje om te gaan, even wachten, wellicht is dit het frans halfuurtje. Maar dan moesten de artiesten er toch wel zijn om zich moed in te drinken? Het adres is goed, huisnummer ook nog: 8 rue de la gare in Jussey.
Alle gordijnen zitten dicht, geen piep komt er uit dat verlaten gebouw. Ik loop er eens omheen, wat een haveloze toestand! En geen hond te bekennen. Na een paar minuten stap ik weer in de auto en knar huiswaarts. Balen. Maar het internet is bordevol interessante dingen, en na ff wat door klikken vind je toch een paar muziekvideootjes van die twee.

violentango
OK geen topartiesten zo te horen. Hoewel, met een stevig glas wijn op en enigszins wazig geworden dan ondergedompelt in de couleur locale, onderuithangend in een gribus hotel, lijkt me dat dat wellicht prima om aan te horen zou zijn geweest. 

Op de terugweg, in Cendrecourt (letterlijk "as-hof") zie ik een mooi karakteristiek  huis staan, even een pitstop voor een fotootje. Wat ziet alles er toch grauw en triest uit met dit winter weer. En wat moet het mooi zijn als alles weer groen is in de zomer. Dat weggetje tussen Mailleroncourt en Jussey is interessant om eens met de motor af te knarren.  Mooie bochtige weggetjes en prachtige vergezichten, echt iets om met een gangetje van 70 overheen te schuiven. Nu ligt er een dun glibberig laagje verradelijke klei over het wegdek vermengd met de mest uit de loopstallen van de boerderijen. Zo'n groenige waas is dat dan. Het is ook op vier wielen ff oppassen geblazen. Waarschijnlijk neem ik dit stukje dan op in de route van het zuidelijk motor tour deel van het klaverblad. En zo bouw je telkens verder aan je tourtochten. Toch wel weer nuttig geweest dit tochtje naar Jussey.

Geen opmerkingen: