25 februari 2010

Vuurdoop

Oh boy, wat was ik aan het twijfelen. De natuur zijn beloop laten gaan of ingrijpen.  Het werd ingrijpen. Een pootje en het bekkie van het lam hing er al uit.
Oh boy da's niet goed er moet nog een pootje bij zijn. Als je goed kijkt zie je het tongetje er al uit hangen. Dan gaat alles rap. Dan is er geen aarzeling meer en ga er op af. Grijp de ooi met enige moeite bij zijn lurven en kijk wat er aan de hand is. Waarom moet ie zo persen en komt het er niet uit.? Shit andere pootje is blijven haken achter de rand van de baarmoeder. Ik doe de latex handschoenen aan, je moet per slot toch voorzichtig blijven. Veeg om het koppie heen, voel dat het beessie nog warm is. Zucht, het leeft dus nog. En trek het er iets verder uit, dan krijg ik het andere pootje te pakken en trek dat ook naar buiten, Aan beide pootjes nu trek ik het lam naar buiten. Geef het jong een paar tikkies om aan te geven dat ie geland is en kan gaan ademhalen. Na een beetje proesten kom ie tot leven en ik trek de navelstreng los uit de baarmoeder. Leg het lam zo wat voor de bek van het ooi en die begint voorzichtig het lam schoon te likken.
 Dat laatste is belangrijk voor de binding, dus niet zelf schoonmaken. Wel er even bij gebleven om te zien of het verder goed gaat zo, Aan de omvang te zien zit er nog eentje in, maar daar kan ik in de baarmoederhals niets van voelen en ook buitenom niet. Ik besluit het even op zijn beloop te laten.

En dan voel je je tegelijk een beetje ongerust, gaat dit verder wel goed,  ook niet erg blij, zoals met de eerste twee lammeren die zomaar om de hoek kwamen kijken. En toch weer OK, omdat je Vlekkie maar weer hebt  kunnen helpen, en weer een lam erbij hebt. Het is een rammetje. Das ook weer leuk want die zijn veel speelser dan de ooien daar kun je leuk mee omgaan. En het draagt over een jaartje weer bij aan het bedrijfsresultaat ;=))

Geen opmerkingen: