20 oktober 2013

39K


Dat is te zeggen: 39.000 euries. Dat kost het tegenwoordig om een zonnecel installatie van 9 kWh op je dak te laten zetten. NEGEN-EN-DERTIG-DUIZEND!!

Dit verhaal begint als gewoonlijk met een belletje van een of ander callcenter. Uiteraard tijdens mijn siesta tijd. Dit keer zag ik een Spaanse landcode voor het nummer verschijnen. "He, een klant" denk je dan. Niets was minder waar. Een zeer slecht te verstane bel-dame reutelt wat door de hoorn. Met als enig goed te verstaan woord: EDF. "Ha zonnepanelen", denk je dan weer. En jawél hoor. Op de vraag of ik belangstelling heb, antwoord ik bevestigend. Een uurtje gratis spraakles is nooit weg immers? Tenminste, als er dan weer een vertegenwordiger langskomt. Prompt worden er allerlei impertinente vragen op je afgevuurd waarvan de antwoorden behoorlijk bij elkaar gelogen worden.
Zoals:
"Bent u getrouwd?"
"Nee, ik ben weduwe."
"Heeft u kinderen die van u afhankelijk zijn?"
"Ja."
"Hoeveel?"
"Vijf."

Het blijft even stil.

"Wat is uw inkomen?"
"Dat gaat u niets aan."
"Ja maar het is voor het dossier, dat probeer ik alleen maar voor te bereiden zodat u de procedure dadelijk sneller kan doorlopen."
Naar de bekende weg vragende: "Welke procedure?"
Het bekende antwoord: "U wordt na goedkeuring van uw dossier een kandidaat om de panelen op uw dak te plaatsen. Dan komt er een technicus langs om het een en ander in te meten en gaat de procedure van start. Daarna kunnen we beoordelen of plaatsing uitgevoerd kan worden." Ratel, ratel, ratel. Al die vragen dienen er alleen maar toe om je kredietwaardigheid te beoordelen, nergens anders voor. Geef ik andere getallen op gaat het feest niet door, simpel zat.

"Oh uhm," aarzel ik zogenaamd, "maar dan nog gaat het u niets aan."
"Ja maar ik moet echt het dossier completeren", klinkt het weer."
"So what", denk ik dan. Waarom moeten ze dit allemaal weten om solar panels te plaatsen? Alles is toch gedekt door EDF? Bovendien denk ik dan ook nog: "Wat gaan ze met die gegevens allemaal uitvreten?"
Naïef vraag ik: "Waarvoor dan?"
"Om het dossier te completeren. Als ik een groep aangeef antwoordt u dan?"
"Nou, komt u maar."

Ze noemt wat inkomens groepen en ik geef een klasse aan die goed genoeg is om een technicus langs te laten komen.
Dan volgen er een rits vragen over eigenaarschap, of ik huur, de oppervlakte van het dak etc. etc. Ook vragen die absoluut niets te maken hebben met krediet of plaatsing. Vermoedelijk is dit voor het doorverkopen van mijn gegevens aan anderen. Mijn antwoorden zwam ik daarom gewoon bij elkaar, wetende dat er toch niets gaat gebeuren. En al helemaal geen deal. Daarover later. Al met al heeft het gesprek langer geduurd dan mag, het kost ze nu al extra geld. De bel-dame begint dan ook merkbaar haast te krijgen. Na het gesprek nog even gerekt te hebben door dingen opnieuw te laten uitleggen, en de slechte verbinding daar de schuld van te geven waarom ik het niet goed begrepen heb, sluiten we af. Tenslotte meldt ze dat er een techneut langs gaat komen om de situatie te plekke te beoordelen. Deze zal zelf een afspraak maken de komende week, en of dat goed is. Ha! Doel bereikt. Ik krijg weer een uurtje gratis spraakles. Daar reageer ik positief op en na een bonne fin de journée wordt de verbinding verbroken. Ik kijk op de klok, nee nog geen record, maar er dicht bij. Het gesprek heeft iets minder dan 15 minuten geduurd. Dat is drie keer zo lang dat of als? een gesprek mag duren. Dat is 1-0 voor mij.

Bezoek
Een paar dagen later komt er inderdaad een belletje en we maken een afspraak voor de week erop. Een paar keer wordt de afspraak verzet, zelfs op de dag zelf werd de tijd nog eens verzet. Uiteindelijk heb ik dan toch mijn spraakles te pakken. Twee man sterk komen ze aanzetten. Even denk ik nog dat hier goed geld verdiend wordt. Normaal komt er maar één mannetje de zaak aansmeren. Terstond wijzig ik mijn tactiek en begin eerst maar eens te vragen naar de technologie die achter zonnecellen zit, wetende dat die kennis niet bij die mannekes paraat is. Prompt beginnen ze dan ook met wat folders te wapperen, kramen iets uit over silicium en vallen weer terug in hun verkoop praatje. "Ja maar", probeer ik weer, "zijn polymorphe cellen dan niet beter dan amorphe?" Dit laatste is natuurlijk nonsens. Er komt ineens een map boven tafel waarin driftig gebladerd wordt. "Kijkt u maar eens naar deze plaatjes". Uiteraard meld ik daarop dat ik geen techneut ben en vraag ze om me dit eens haarfijn uit te leggen. Want ik heb ergens gelezen dat die cellen na een aantal jaren minder opbrengen. Dat wordt ontkend door de beide heren. Hoe zo ontkennen, wetenschappelijk aangetoond hoor!
Dat maakt namelijk deel uit van de verzekering van de installatie. Ook schade, uitval en andere storingen vallen onder de dekking. Op dat moment weet je zéker dat je geflest wordt. Je moet een goed ingevoerde jurist zijn wil je zo'n polis kunnen begrijpen, en dan nog wordt je gepakt omdat er altijd wel een smoes gevonden wordt door de verzekeringsmaatschappijen om niet te hoeven uitkeren. Na drie keer een dergelijk akkefietje te hebben gehad heb ik mijn lesgeld betaald.
Het wordt erger. Want die zogenaamde techneuten zijn gewoon verkopers die je a: een lening aan proberen te smeren b: een verzekeringspolis c: een veel te duur product.
En maar volhouden dat het mij geen cent zal kosten. "Door de installatie wordt zoveel geleverd dat u elk jaar een cheque van de EDF krijgt die hoog genoeg is om de termijnen af te betalen". Kijk hier komt die lening om de hoek kijken. "De verzekering (bingo) geeft u de garantie dat u die kunt blijven betalen. Dus het kost u niets en gaat u absoluut niets kosten". De mannekes hebben een net niet goed genoeg verkooppraatje vind ik, te veel vragen blijven open. De heren beginnen zich ook een beetje ongemakkelijk te voelen valt me op. Ik doe nog een bakkie in en de spraakles gaat verder. Het zal me ook een zorg zijn dat ongemak van die twee. Moeten ze de mensen maar niet dag en nacht met die idiote telefoontjes lastig vallen.
Fijntjes vraag ik ze nog, dat als het niets kost (= gratis - le mot magic!) waarom heel het dorp dan niet vol staat met zonnepanelen. Dat is een vraag waar de geen goede draai aan kunnen geven. Het goede antwoord zou zijn geweest: "Ja vindt u dat ook niet merkwaardig?" Na enig schouderophalen wordt het verhaal over de financiële constructie nog eens herkauwd. Duidelijk geen bevlogen verkopers. Bovendien verkopers met te weinig kennis en die hun verhaal gewoon niet goed voor mekaar hebben.
Dan komt mijn hamvraag. "Wat kost dat dan allemaal?" Normaal begin ik met die vraag, maar zoals ik al zei, andere tactiek. "Wááát negen-en-dertig-duizend-euro." Ik speel de verbaasde onnozele. "Dat is vreselijk veel geld!"

"Ja, dat lijkt veel maar het kost u echt niets hoor! U krijgt immers die vette cheque elk jaar van het EDF." Mijn opmerking dat die bij iedere bezuinigingsronde minder wordt, daar willen de heren niets van weten. "Het contract geld voor 20 jaar en dat garandeert u een vaste afname prijs". "En de verzekering", weet u wel. Heb ik er nog eentje: Ik stel dat mijn kredietscore er dan onder gaat lijden.. Stel dat ik een nieuwe auto nodig heb, een lening daarvoor kan ik dan wel vergeten. Opnieuw blijft een redelijk verhaal uit. Mijn bezwaren worden stelselmatig weggewuifdpunt Garantie, verzekering en EDF zijn de belangrijkste woorden die telkens terugkomen.

Het uur is bijna voorbij en ik besluit om ze de genadeslag maar te geven. Ik pak een reken machine en leg ze uit waarom 39K veel teveel is. "Kijk," zeg ik, "een WpH (watt piek uur) kost gemiddeld 1 euro op de markt. Bent u dat met me eens?" De heren kijken redelijk verbaasd. "Zijnde 9K zoals de door u aangeboden installatie. Plus een paar duizend voor regel apparatuur, een paar duizend voor de installateur (maar dat kan ik zelf ook wel) en de nodige kosten voor vergunningen, verzekeringen..." Voor de show rammel ik wat op mijn machientje. Dat heb ik geleerd van de ramenverkopers, gewoon wat volkomen willekeurige berekeningen op het machientje uitvoeren, dan lijkt het wat. "Zo", zeg ik, "Ik kom ruwweg op 15K uit. Dan geef ik u nog een leuke winstmarge van 5K, ronden we af op 20 duizend. Legt u mij het verschil van 19 duizend euries eens uit?" Ze doen wat pruttel pruttel en kijken mij een beetje wezenloos aan. Waarop linker mannetje rechter mannetje aanstoot en mompelt: "Dit wordt niks, laten we maar afronden". Het beste wat ze op kunnen haspelen, naar aanleiding van mijn opmerking dat ik zelf voor de helft van de prijs zo'n installatie op kan stellen, is dat je zo'n installatie niet mag aansluiten op het net. Waarop ik meld dat ik mijn kosten en verbruik wil terugdringen en geen belangstelling heb voor een installatie die dat niet gaat doen. Denkende: Ik heb geen enkele behoefte om de diepe zakken van EDF nog eens extra te gaan vullen". Mijn laatste opmerking of ik de installatie niet gewoon van ze kan kopen, wordt afgedaan met de opmerking dat dit niet kan. Het uurtje spraakles is voorbij en we nemen afscheid. Nog bedankt voor de koffie wordt er gezegd en de heren druipen af. Hun hele houding straalt uit dat ze dit nog nooit zo hebben meegemaakt. Afgeserveerd op een onmogelijke financiële constructie die uiteengerafeld werd en als absoluut nadelig voor de klant afgedaan. De stand is 2-0.
De prijs voor dit verhaal is natuurlijk van de belachelijke. Ook de prijsontwikkeling van de afgelopen jaren. Vijf jaar geleden toen de eerste zonnepaneel-spraakles-mensen langskwamen kostte de handel 15K, een paar jaar geleden 20-25, nog geen 3 maanden geleden 30. Nu dus al 39 duizend euries. Dit begint toch al aardig op woeker praktijken te lijken. Wie zou daar nu intuinen?

Eigenlijk is het echt een Jacobse en van Es (Preview) verhaal, te bizar voor woorden. Op de verschillende fora lees je de meest merkwaardige berichten over te laat aansluiten aan het electriciteitsnet, of zelfs helemaal niet zodat je je net afgesloten lening niet eens kunt betalen. EDF schijnt bovendien helemaal geen interesse te hebben in al die kleine producenten van stroom en past daarom allerlei vertragingstaktieken toe. Je hebt daarom grote kans dat je het schip ingaat voor de eerste jaren en met een schuld blijft zitten van heb ik jou daar.

Waarom moet je daar nog meer niet om intuinen? Omdat het jou geen cent oplevert. Je vaste lasten en je verbruik blijven gewoon doorgaan zoals altijd. Alle opgewekte stroom wordt teruggeleverd aan EDF. Je hebt echter wel een forse lening genomen op iets wat onder de streep 0,0 euries opbrengt. Alle verdiensten gaan naar de EDF die a: een lelijke installatie op je dak heeft gezet. b: waarvoor je nog steeds het volle pond voor je electriciteits gebruik en vaste lasten moet betalen. c: de energie van het zonnepaneel kun je dus niet aanwenden om je koelkast, boiler, pompen en verlichting op te laten lopen, waardoor je minder stroom zou hoeven af te nemen, én je dus een lagere stroom rekening krijgt.
Nee dan die Belgen van twee jaar terug. Die betaalden zelfs nog huur om een installatie op je dak te mogen plaatsen. Van die deal nooit meer wat gehoord trouwens.

Geen opmerkingen: