13 mei 2013

Mei

Mei maakt je blij. Vogeltjes in de wei, het is ineens overal groen. Koeien worden losgelaten in de weides, de strontwagens verspreiden hun soms adembenemende  "Airwick Strontspray" weer.
Voor wat betreft gasten begint het jaar bijzonder goed. Het afgelopen weekeinde was het mega druk met gasten. Weer mensen die iets actiefs aan het doen zijn. Zoals paardrijden, fietsen en wandelen in de directe omgeving. Ook al speelt het weer niet echt mee, de gasten genieten van de omgeving en de dingen die ze aan het doen zijn. 's Avonds pamper ik ze dan met een lekker diner en mijn zelfgemaakte likeur.

Met Wim was het vandaag de eerste knutsel dag en gaat vanaf morgen de SolarFarm het zwembad te verwarmen. Nou ja als die zon eindelijk eens wil doorbreken. Hopelijk kunnen we eind deze week een duik nemen. Deze rit hebben Wim en ik heel bewust gekozen om alleen de automatisering van de Solar Farm te realiseren. In de ochtend knutselen aan allerlei dingen, in de middag programma schrijven en solderen aan de schakelingen. De avonden zijn dan om een filmpie te kijken of gewoon lamlendig in een stoel hangen. Tenminste als er geen gasten zijn.

Fietsvervoer
Vandaag drie Belgische gasten die richting Cluny aan het fietsen zijn. Dat zijn toch altijd wel helden in mijn ogen, mensen die op eigen spierkracht twee of drie weken lang op het keiharde sportzadel zitten en dik 700KM knarren. Vanuit NL is het ruim 800KM. Sommige fietsers regelen het vervoer terug in de sleurhut of camper van familie of zo en vliegen of treinen dan terug naar NL. Iets nieuws waar ik gisteren van hoorde is een dienstverlening van Soetens fietsvervoer. Die haalt fietsen aan het eindpunt - bijvoorbeeld Compostella de Santiago of Geroma - op en levert die dan af op een adres in NL of BE. Omdat ik wel eens vragen kreeg en een paar keer zoiets heb moeten regelen, met het bijbehorende gedoe er omheen, vond ik dit toch wel een erg mooie oplossing. Prompt heb ik Le Mouton dan ook aangemeld als eventueel depot of beginpunt. Kunnen de mensen per trein naar hier komen en dan hun fietstocht al of niet hier beginnen of eindigen. Dan worden de fietsen door de fa. Soetens opgehaald en bij de mensen weer afgeleverd. Weer een extra stukje service van Le Mouton dacht ik zo. Ook een mooi idee om gewoon een stuk te fietsen in het mooie Haute Saone zonder gedoe en gesleep met fietsen. Ook je bagage kan door hen meegenomen worden. Uiteraard kost dat wat. Lees de bijzonderheden op hun eigen site.

Paardrijden
Soms krijgen we ook vragen van gasten waar ze ergens kunnen paardrijden. Het toeval wil dat er een nieuwe manege in Fontenois la Ville is geopend. Hier 4km vandaan. De eigenaren daarvan kwamen eervorgie week bij ons aankloppen of we klanten van hen konden herbergen. Dat idee is natuurlijk met open armen ontvangen. Na een prettig gesprek is zo de tweede uitbreiding van diensten ontstaan. De afspraak is dat mensen die dat willen gaan dan bij hun een weekje paardrijden kunnen bij ons komen logeren en eten. Wellicht dat dit in de toekomst in de vorm van een arrangement aangeboden kan worden. Nu gaan we eerst eens zien hoe zich dat ontwikkelt.

Als mensen willen gaan reserveren is een van de vragen altijd: wat is er bij jullie in de buurt te doen? Erg veel. Opsommend kun je hier in de omgeving: kajakken, duiken (grotten), paardrijden, mountainbiken, fietsen en rond toeren uiteraard. Zo is er een behoorlijk palet ontstaan aan aktiviteiten die je vanuit Le Mouton Qui Rit kunt doen. Meer ontspannend, kun je bij ons in het zwembad dobberen, de schapen voederen en binnenkort in de hottub zitten weken.

Update Eutopia
bron Joep Bertrams
Het onderwerp Europa heb ik toch maar op mijn to do lijstje gezet. Als vehikel gebruik ik het blogje: Utopia. Dat ga ik van tijd tot tijd bijwerken. Zo las ik gisteravond een artikel over hoeveel de provincie Auvergne aan subsidie van de EU ontvangt. Elk jaar 515 miljoen! Spit je dieper dan zie je ineens dat zich daar, voor de hand liggend, meerdere lagen en organisaties vanuit de Europese Commissie mee bemoeien. Dat betekende een mooie aanvulling op mijn lijstje met agentschappen. De bedragen tussen haakjes zijn miljarden. Het begrotingsvoorstel dat ik daarbij aantrof is een pracht van een voorbeeld hoe warrig en tegelijkertijd verstrengeld de geldstromen binnen de EU lopen. Ook hoe de aktiviteiten van de agentschappen elkaar overlappen. Daarin lees je ook over 40 miljard die men gaat besteden om dat te stroomlijnen. Je leest het goed 40 miljard voor een reorganisatie van een door henzelf geschapen puinzooi. Waarom in vredesnaam dit soort informatie slechts sprokkelenderwijs in een overicht gezet kan worden en niet in een duidelijk document staat laat zich raden: niemand die het weet. Althans, op mijn vragen komen bijna altijd vage antwoorden of verwijzingen die klinken als een kluitje in het riet: in die richting kunt u het zoeken. Voor mij bevestigt dat mijn vermoeden, dat inderdaad niemand een totaal beeld heeft. Het is ook niet voor niets dat er al jaren geen accountant diens handtekening onder het budget verslag wil zetten.

Geen opmerkingen: