23 mei 2013

HotTub

De laatste hand wordt deze week volgens de leverancier aan de hottub gelegd. Hij zou proberen het verhaal de laatste week van mei op transport te krijgen. Of dat gaat lukken is gewoon afwachten. In ieder geval staat het ding er vóór dat het seizoen begint. Zo langzamerhand moeten dan ook de voorbereidingen starten om de tub hier te kunnen plaatsen. Veel is daar niet voor nodig. De fundering ligt er al, die moet alleen nog vlak en waterpas gemaakt worden. Deze week maar eens beginnen met het uitzetten van de positie en een laagje beton storten. Dan levert dat geen gedoe op als de levering plaats vindt.

De late levering werd ook veroorzaakt door een verschil in mening wat er na de aanvaarding van de offerte nu wel en niet afgesproken was over de spuitmonden. (Zie schetsjes. Die zijn na een gesprek met de techneut inderhaast gemaakt en naar die man gemaild. Kreeg het gevoel dat de man mijn (telefonische) uitleg niet echt begreep. ;=) Wat er besproken was tijdens het aanvaardings gesprek over de positie van de spuitmonden, werd echter door de leverancier glashard ontkend, waardoor het project on hold kwam te staan. Eigenlijk pure chantage praktijken. Laat dat nu precies de reden geweest zijn waarom we nu juist niet met een fransje in zee wilden gaan wat dat betreft. Dat verwacht je niet, vooral niet na een persoonlijke kennismaking en bestelling met het doorspreken van de mogelijkheden. We hadden wijzer moeten zijn, en niet alles voor zoete koek aan moeten nemen. We hadden dus eigenlijk alles mondeling en schriftelijk moeten bevestigen. Het ging om de wijze waarop wij dachten dat de spuitmonden gemonteerd hadden moeten worden. Wij hadden zelfs de hoogte van de spiraal ring van de spuitmonden nog doorgesproken. waarom wisten we dan die maten zomaar op te spuien?
Ja alles kon als we maar bijbetaalden. Kijk, en dan gaan alle remmen bij mij er op. Eerst: alles kan, en we vinden het een uitdaging om nieuwe ideeën toe te passen, om dan later terug te krabbelen en meer geld te vragen. Dat leek mij weer teveel op de franse praktijken. Nu nog even afwachten hoe de aflevering verloopt, want buiten dat ene akkefietje gaat eigenlijk alles prima tot nu toe. 

Klusjesman
Eind vorige week werd ik gebeld door het arbeidsbureau. Of ik er in geslaagd was iemand te vinden voor het klussen. Bijzonder attent van deze mevrouw. Op dat moment viel het kwartje en heb ik eindelijk een beslissing genomen. Hopelijk is het de juiste keuze want anders: gedoe. In totaal zijn er 10 brieven binnengekomen, een paar mensen die alleen belden en vervolgens langskwamen om kennis te maken. Zelfs uit plaatsen van 80km verderop kreeg ik brieven. Die vielen natuurlijk meteen af, de afstand zal onder meer een probleem gaan vormen. En daar houden fransjes niet van, problemen. Een van de mensen was bakker, maar had zijn huis verbouwd, vond zich daardoor al een hele bricoleur. Bien sûr. Of iemand had op de meubelplaten fabriek de hele dag knopjes in staan drukken, maar kon alles aan. Ook maar afgelegd. Net zoals de 12 ambachten en 13 ongelukken CV's.

Blijkt dat verreweg de meesten verlegen zaten om een bijverdienste naast hun normale werk. Werken op een zaterdag vond niemand een probleem, enkelen hadden een probleem met een korte aaneengesloten periode te werken (solarfarm en hottub). Die vielen ook af. Een veelbelovende had ik zelfs op proef een keer laten werken, uiteraard tegen betaling. Die heeft het na die ene keer meteen weer laten afweten. Beviel ook niet, 3 uur over het opnieuw lakken van een kozijn doen is toch wel erg lang. Het werk maar zelf afgemaakt, drie in een middag. Dus exit. De oogst was daarom erg mager.
Ook uit het dorp had ik belangstelling. Een tandloos figuur die een uur in de wind stonk naar heftige sigarettenrook, en iemand die al ondernemer was, of zichzelf daarvoor uitgaf. Zelfs twee dames die informeerden of ik geen huishoudelijke hulp nodig had, belden spontaan aan. Afijn, namen genoteerd en indien nodig zou ik bellen. De tweede keus bood zich eigenlijk onverwacht aan. Eigenlijk liep ik al met het idee rond om de procedure af te sluiten bij het arbeidsbureau toen hij aan de deurbel hing. Het was iemand uit het dorp. Van diens werk heb ik het een en ander gezien en dat beviel me. Hopelijk heb ik hem goed ingeschat en wordt het geen tweede BP met diens streken. Eerst maar weer een proeftermijn afspreken en daarna zien we dan wel weer verder. Ach je leert altijd weer bij. Wat bij mij de doorslag gaf was niet alleen diens werk maar ook het feit dat hij zeer verstaanbaar frans sprak. Dat komt de communicatie zeker ten goede. BP begon met een steeds zwaarder accent tegen me te praten. Hij wist echt wel dat een buutenlaander moeite heeft om dat goed te verstaan. Daarom vatte ik dat op als de zoveelste onbeschoftheid van 'm.
Met de nieuwe ster aan het firmament lijkt taal een ondergeschikt probleem te worden. Als hij hier net zo werkt als ik eerder van hem gezien heb dan kan dat wel eens een prima samenwerking voor ons beiden worden.

Brunch
Maandag met Willem, Wim en Yvette een late midi gehad. Om rond 14:00 aan tafel te gaan is zelfs voor franse begrippen een beetje aan de late kant. Het avond eten konden we daardoor wel overslaan.

Yvette kwam met een geweldige coq au vin. Lekker mals en erg geurig. Gebakken aardappels uit de oven, altijd een succes. Zelf had ik een pastei als entree gemaakt met gekruid gehakt als vulling en feuilleté deeg als jasje. Voor het nagerecht had ik een soort van appelflappen gemaakt. De vulling bestond uit pruimen en appel. Honing, kaneel, en wat rietsuiker als zoet en de gembersiroop maakte het lekker pittig. Kon het toch niet nalaten verschillende manier van dichtvouwen uit te proberen. De manier om een kwart deel van het deeg te gebruiken, vulling erop en dan over de lengte dicht te vouwen ging het beste. Je koopt hier namelijk kant en klaar feuilleté deeg als een ronde plak, dat verdeel je in vieren, vulling erop en de "taartpunt" dichtvouwen. Achteraf gezien had een bolletje ijs en of chocolade het een volwaardiger toetje gemaakt, dat zijn dan die dingen voor latere verbetering. Als afronding een paar glaasjes likeur. Bere gezellig. Lucas nog even Floppy een stukje gedroogde bananenschijf laten voeren en iedereen was voldaan. Op die manier kun je je niet geheel vrijdenken van een Zwitsers leven gevoel in LDF. Toch?

Afijn zij zijn weer terug aan het werk in NL en Wim en ik gaan vandaag hopelijk het laatste onderdeel van de besturing in de ontwikkel omgeving aan de praat krijgen. De motor gestuurde drieweg klep. Dan kan alles omgezet worden naar de besturing van het zwembad (productie omgeving) en hebben we ons doel bereikt. Daarna volgen verfijningen, stukjes code om toe te voegen en nog wat losse klusjes in huis zelf. Dit keer lijkt het een haalbare zaak te worden. Dat is wel eens anders geweest ;=)








Geen opmerkingen: