26 juni 2012

FWT

Ongelooflijk maar waar.

BP
Gistermiddag kwam BP op bezoek. "Niet voor het een of ander hoor, gewoon een visite van een buurman". Tsja, bij zo'n linkmiechel booten meteen alle argwaan circuits. En ja hoor, na een minuut of zo van smalltalk vroeg ie wanneer hij maandag kon beginnen. Op mijn weigering veinsde hij niet te begrijpen waarom hij op het ogenblik niet bij mij kon werken. Immers, bij die andere hollanders zou ie toch niet meer werken. "Alleen voor u hoor! En u heeft toch niets met die lui te maken, want die buurman van u... " en vervolgens volgden er nog een paar gemene opmerkingen ten laste van de buurman. Daar onderbrak ik hem maar. Van geroddel gaat de sfeer in een klein dorp er alleen maar op achteruit.
Denk ik tijdens het gesprek nog hoe gehaaid die man wel niet is. Beetje de mensen tegen elkaar uit proberen te spelen. Toch herinnerde ik hem aan de afspraak: eerst betalen en dan weer werk bij ons. En dat betekende alle NL-ers in MSP. Incluis mijzelf, dat noemt men solidariteit. Nog een beetje gepingel over dat zijn woord toch zeker was en dat ik er vanuit kon gaan dat hij zou betalen, en dat ie daarna weer bij mij kon gaan werken... Handig ontweek hij de vraag: "Wanneer hij ging betalen?" Na nog een paar pogingen liet ie het erbij, om daarna uiteindelijk af te druipen. De tijdschriften liet hij toch maar liggen. Ging even de wei in om naar "zijn" lammetjes te kijken, schreeuwde nog dat alles OK was en dat we morgen het aan koliek overleden lam wel zouden laten verdwijnen.. Uiteindelijk taaide hij af.

TEGELBOER rep
Vanmiddag zag ik een bruine envelop in de postbox liggen. Meestal komt zoiets van een zakelijk contact en denk je niet aan cheques die toekomstige gasten opsturen. Die komen namelijk in witte enveloppen. Zag ik tot mijn opperste verbazing dat het van de boze tegelboer kwam. Ja die boos spelende man die in alle "drift" ons huis verliet en mij het leven onmogelijk zou gaan maken. Het was een nieuwe rekening, nog steeds met het verkeerde bedrag, want mijn aantekeningen van wat er cash betaald was stonden er niet op.
Dat vat je toch niet. Damage control waarschijnlijk, of zou de man bedacht hebben dat ie een straatlengte te ver gegaan zou zijn. In ieder geval er is weer een stuk papier voor de boekhouding terug. Merkwaardig blijft dit wel. Wat zou die man hebben bezield om die dingen te doen en te zeggen die afgelopen keer. Dat zal altijd wel een raadsel blijven. Vast staat dat ik een slecht persoon ben, want ik geloof niet in zijn god.

Geloof of geen geloof
Hadden we het nog over aan de ontbijttafel afgelopen zondag. De crepes gingen er weer goed in. Merkwaardiger wijze ontstaan er tijdens het ontbijt heel vaak discussies over nogal zware onderwerpen. Zoals over het zijn der dingen, existentialisme, politiek en geloof, of zelfs quatummechanica. Dit keer ging het over dat er toch meer tussen hemel en aarde moet zijn dan in het algemeen gedacht wordt. Waarom kon dan zus en broer tegelijk denken aan elkaar te bellen, vertelde de gast. Of waarom zeg je soms opeens hetzelfde of heb je precies dezelfde gedachte, zegt weer een ander. Dat zijn geen toevallige dingen meer. Er moet meer zijn. Daar waren we het aan tafel wel over eens. Hoe toon je zoiets aan? We hebben hier een totaal nieuw set begrippen voor nodig die we misschien niet eens kunnen uitdrukken in woorden. Er is nog nooit iemand geweest die het onzegbare uit kon spreken, uit kon leggen of betekenis kon geven aan alles wat er tussen hemel en aarde beweegt, zogezegd. Gek toch. De mens bestaat al tienduizenden jaren, misschien wel een paar honderdduizend jaar, of durf ik te zeggen, misschien nog wel langer. Beschavingen zijn opgekomen en weer verdwenen. Kennis en wetenschappen idem. Grappig toch als je er zo over aan het nadenken gaat.

LAATSTE LOODJES
Een paar klusjes worden deze week nog afgerond en dan gaat de bouwstop weer in. Oktober zijn ze dan weer de eerste. In de zomer komen dan wel wat onderhoud klussen die gedaan worden. Het werk zal nooit ophouden.

Platje
Het platje heeft een nieuwe vloer gekregen. Het ziet er prachtig uit. Nu nog voegen en de zijkant nog met crepie besmeuren en dan is deze lelijkheid ook weer verdwenen. Af en toe krijg ik het gevoel dat we het door de vorige eigenaar begonnen werk aan het afmaken zijn. Dingen volgen elkaar zo logisch op, griezelig gewoon.


Het bordes naar ons appartement krijgt deze week dezelfde natuurstenen tegels als het platje bij de lobby. Dan is dat ook maar weer afgewerkt.

Crepie
Crepie is een soort kalk cement met een kleurtje. Hoort de muur waterdicht te maken. De eindmuur op het bakon heeft dus weer een deklaag van crepie gekregen. Reparaties aan de achtergevel zijn ook bijgewerkt, het ziet er allemaal weer piekfijn uit. Een vuiltje moet nog even weggewerkt worden, het lekt nog een beetje in het midden, en dan zijn we er voor de zomer weer klaar mee.

crepie, niet helemaal perfect

Douche
De laatste hand gaat ook aan de douche gelegd worden. De ruimte daarachter komt dan weer in oktober of november aan de beurt. De kersenhouten planken hebben een eerste beschermende laklaag gekregen. Daar moet nog hevig op geschuurd en gevormd worden voordat die in de douche gemonteerd kunnen worden. Ook de vensterbank in de lobby krijgt zo'n kersenhouten plank in de vensterbank. Hebben we ook in NL gedaan en het staat prachtig. Geeft me altijd veel voldoening dit soort natuurlijke materialen te verwerken.

Geen opmerkingen: