21 maart 2013

Hot tub

Zit ik ff rustig de kranten te lezen, wordt er zachtjes op het raam geklopt. Verrek BP! Heeft zeker geen werk meer, denk ik nog.
Vol trots komt ie melden dat alle drachtige schapies nu geworpen hebben. Ik ben namelijk een paar weken weggeweest, dan houdt hij de handel een beetje in het oog. Als goede buur, zegt ie dan altijd. De stand is nu: 5 lammeren. Dat zijn er twee minder dan vorig jaar. Slechts een ooi is er afgelopen jaar "overleden", dat was een noodslacht. Uiteraard heeft BP zijn oog al laten vallen op een van de lammeren. Voor de Pasen zegt ie, want hij vindt onze schapen erg goed smaken. Immers, ze zijn praktisch biologisch opgegroeid. Tuurlijk! Mijn opmerking over hoe hij dat gaat betalen, bij voorkeur in cash, wordt weggewimpeld. Even kijkt ie me bescheten aan, we doen het als altijd toch? Werk voor een lam. Waarop ik dan weer zeg dat er ook een beetje cash nodig is voor het kopen van zoutblokken, granulaat en eventueel de veearts. Maar die heeft u toch nooit nodig gehad? Zeker wel, in het eerste en derde jaar waren er complicaties, vertelde ik hem. Oh, dat was voor mijn komst hier, brabbelde hij. Net alsof hij alle geboorten begeleide. Ik heb even moeite om hem te begrijpen. Tegen mij begint hij steeds meer te vervallen in zijn dialect. Dat is natuurlijk wel leuk om ook te leren verstaan, maar voorlopig heb ik al mijn aandacht nodig om het in rap tempo uitgesproken Frans van hem te ontcijferen. Afijn, het zal er wel weer op neer komen dat ie gaat werken voor een lam. Het maakt ook eigenlijk niks uit in dit geval. Nu nog even vaststellen hoeveel rammetjes er zijn.

Hot tub
De hottub is besteld in een uitvoering dat er ook jacuzzi spuitmonden inzitten. Voordat het tot een bestelling kwam is er uiteraard met de leverancier intensief overlegd over de uitvoering, hoe en wat aan elkaar te koppelen. Ik moet zeggen dat de leverancier graag doet wat zijn klanten willen. Alles is in principe mogelijk zonder dat het meteen een kapitaal meer kost. Dat is weer eens iets anders dan LDF waar je alleen maar hoort dat je wensen onmogelijk zijn of dat het door jou gevraagde niet bestaat - alleen maar omdat het niet in diens catalogus voorkomt. Dit was dus een verademing. Ook na bezoek aan andere leveranciers sprong deze er echt uit met service, geduld en mogelijkheden. Nu nog even afwachten hoe de levering en zo gaat, voordat ik deze jongen aanbeveel. Voor 440 euries wordt de handel op de plek gezet waar we hem hebben willen. Vanuit NL dus helemaal hè. Het is gewoon bezopen om te merken dat transport vanuit NL een paar honderd euries goedkoper is dan als je een kuip uit LDF bij je op het erf zou willen laten bezorgen.

hottub
bron: hottubsite.nl
Deze tub op de demo foto is bovenop een plancher gezet. De onze moet half in het platje verzonken worden. Dat maakt het instappen een stuk makkelijker. Er boven wordt een gazebo gemaakt, een soort dak zeg maar.


Er is ruim plek voor vier volwassenen of een mix van 5-6 met kleine mensjes. Wellicht dat we daar een soort van baby zitjes voor moeten maken anders gaan ze kopje onder. En dat is nu ook weer niet de bedoeling. Het komt dus wel uit dat BP geen werk heeft. Dan kan ik samen met hem de komende weken het verhaal voorbereiden. Eerst maar eens het nieuwe deel van de SolarFarm maken. Dan de aansluitingen naar het zwembad en de leidingen omleggen waar nodig.. De nu nog boven de grond liggende delen ook meteen maar ingraven, en we zijn wat dat betreft weer klaar voor de zomer. Volgt het maken van de ombouw voor de hottub, het plancher rondom het zwembad en dat van de gazebo. Voor de zomer moet er dan nog een dak boven komen, WC en douche, en voor de winter goed geïsoleerde muren. De komende week moet ik sowieso de ontwerpen voor de SolarFarm besturing afmaken, dan kan dat van die tub en gazebo meteen mee.

Full house
Komend weekeinde hebben we ons eerste full house. Ergens in Vauvillers is er een bruiloft, en daar profiteren wij dan weer van. Dat is dus even aanpoten om het hele huis weer op lente stand te brengen. Volgende week is Pasen, ook weer gasten. Het lijkt erop dat het jaar goed begint.
Louise kwam met een soort stoom-zuig-achtig ding aanzetten. Een ouderwets uitziend soort stofzuiger maar dan werkt het op stoom. Het gaat werkelijk heel erg rap. Ideaal voor tegels zegt ze. Nu heb ik altijd moeite om de voegen van de corridoor echt schoon te krijgen, dus wellicht dat dit een oplossing is. Eens gaan kijken in de winkel. Was er ergens niet een elektroboer in de buurt? Vanmiddag maar eens gaan oriënteren. Hoe heet zoiets in het Frans eigenlijk. Omschrijven is meestal het beste: dispositive de nettoyage á vapeur les sols carrelées - schoonmaak apparaat op stoom voor tegelvloeren - of zoiets? Het werkt net als een stoomstrijkijzer maar dan met een dweil eraan. Als daarmee alles in een klap schoon is dan heb ik het er wel voor over.

Likeur
transparantie
kleur
Vandaag de mandarijnen likeur afgemaakt volgens de methode 44. Definitief is het een stuk helderder. Je kunt zelfs de achtergrond door de fles heen zien. En dat is een stuk in de richting waar ik heen wil. Uiteraard een theelepel geproefd. Heftig, zo onversneden. Zo is het veel te scherp naar mijn smaak, ik vind het zelfs bitter.
Stap twee. Een kilo suiker wordt in een liter warm water opgelost, is bedoeld voor 2 liter likeur. Eerst maar eens 500 cc suikerwater vermengd met 500cc van de essence. Nog een keer geproefd. Het blijft scherper en een tikkeltje bitterder dan mijn receptuur van voorgaande keren. De tweede helft van de essence vermeng ik nu met de rest van het suikerwater. Daarmee heb ik totaal ongeveer 2,5 liter mandarijnen likeur gemaakt. Ook dat proef ik. Vind ik de 44 methode een succes? Niet echt, voor dit recept althans. Er moet nog wat aan gesleuteld worden qua diepte van de smaak, besluit ik. En voor het gemak besluit ik ook dat ik de mandarijnen likeur weer op de oude manier ga maken. Nu snap ik helemaal waarom brouwers soms jarenlang aan het stoeien zijn om een goed recept te krijgen. Het blijft proberen, keuren en kritisch zijn. Ook een goed beeld hebben hoe het moet worden is niet verkeerd. Alles zorgvuldig noteren om later niet eerder tegenvallende resultaten te herhalen, zal ook helpen. Terug naar de oorspronkelijke bereidingswijze dan maar weer.





 

Geen opmerkingen: