11 maart 2013

HDR


Eens wat dieper duiken in het maken van foto's voor HDR (High Dynamic Range Imaging) staat al een poosje op mijn lijstje. Dat soort foto's heeft als kenmerk dat ze zeer contrastrijk zijn. Of juist dramatische effecten geven. Op zijn minst het beste uit een scene halen. HDR kun je vol automatisch maken als er een auto bracketing optie op je camera zit. Anders zul de de belichtings instellingen met de hand moeten doen. Vooral bij  landschaps fotografie komt de HDR techniek echt goed tot zijn recht. Als eerste stap besluit ik eerst maar eens een paar vinger oefeningen te doen. Dat wil zeggen het zoeken van een programma dat HDR rendering doet, en wat geschikte foto's maken. Basis materiaal voor een HDR  plaatje komt neer op het nemen van drie of meerdere foto's die verschillende belichtingen hebben. In mijn experiment maak ik drie plaatjes van een wijnglas dat toevallig op tafel staat. Mijn camera heeft een automatische optie voor bracketing, dat ontdekte ik een tijdje geleden. Eerder had ik al eens handmatige met instellingen zitten knoeien, gewoon om te kijken of je HDR ook handmatig kon doen. De bijgeleverde handleiding van de camera blonk niet uit in het duidelijk maken van hoe je AB automatisch kon doen. Enter YouTube. Een filmpje hoe je AB moest uitvoeren was dan ook snel gevonden.
Met een programma moeten de opnamen samengevoegd worden om de contrasten van elke opname te optimaliseren en in een enkel plaatje te fietsen. Software dus. Ook niet zo'n probleem. Via een site met reviews over HDR programmaatjes vond ik een voor deze HDR verkenning geschikt pakketje. Er blijkt nogal verschil te zijn in het te maken eindproduct tussen de verschillende programma's. Ik kies voor een gratis pakket. Gewoon omdat het, voordat ik er geld aan uitgeef, handiger is om eerst de mogelijkheden goed te bestuderen. Na een paar minuten was ik in business, en is er in geen tijd een resultaat. Alleen jammer dat het programma geen RAW formaat aan kan.

eindresultaat van drie samengevoegde foto's in HDR

Opvallend is dat er een veel betere tekening is gekomen in de reflectie in het glas. Geen dramatische effecten omdat het object ook geen grote contrasten en kleurverschillen had.

Het volgende object heeft wel grote kleur contrasten. Het bereikte effect geeft dan ook de gezochte vervreemding die je met de HDR techniek kan bereiken. In dit geval heb ik het misschien een beetje te dik aangezet. Verder experimenteren met de schuifjes (instellingen) zullen betere resultaten gaan geven. Als de foto nog door een fotoshop achtig iets gehaald zou zijn, zou dat de zaak vast wat meer beng gegeven hebben.

origineel
HDR

Eigenlijk moet je HDR opnamen met een statief maken om echt goede resultaten te krijgen. Als je ook maar een fractie verschuift met je kadrering, dat is met het uit de hand nemen van drie foto's altijd het geval, wordt het eindresultaat er niet mooier op. Voor een eerste serieuze poging toch niet onaardig.
Zoals met alles is hier meer oefening op zijn plaats.

Conclusie: HDR biedt voor deze foto hobbyist groot potentiëel.

Als Wim over een paar maanden komt gaan we samen eens een duik in het HDR diepe nemen.

Geen opmerkingen: