4 maart 2012

Douche

oude douche gesloopt
De douche van kamer 5 is de enige ruimte voor de gasten waaraan, behalve een lik verf, niets gedaan is. Dit kwam voornamelijk doordat er diverse plannen bestonden voor de eindbestemming van kamer 5. Een ervan was de kamer bij ons appartement te trekken waardoor deze zou vervallen voor de verhuur. De andere mogelijkheid zou zijn om de kamer bij ons appartement te trekken, de trap in de lobby laten bestaan, waardoor deze tijdens het seizoen alsnog verhuurd zou kunnen worden. Maar die trap in de Lobby zit ons ook weer in de weg. Door de plaats van die trap kunnen we de Lobby niet inrichten voor een grotere zitgroep. Na een paar jaar diverse oplossingen, ideeën, en plannen heen en weer (en af-) geschoten te hebben, is de knoop nu eindelijk doorgehakt! De oplossing kwam eigenlijk door het verzoek van Fannie om de loze ruimte achter de douche van kamer 5 te gaan gebruiken als werkkamer. Dat, gecombineerd met een artikel in Maison&Traveaux over het bouwen van 2 extra kamers op een zolder, bracht de oplossing. Al pratend daarover kwam er een idee boven drijven die de puzzelstukjes voor het verdere verloop van de verbouwing op hun plaats lieten vallen. Voornamelijk voor wat betreft de volgorde van verbouwing en op welk moment. Met het aangevulde werkplan kun je gemakkelijk stages van een fase uitstellen, een van mijn ontwerp eisen namelijk. Zoals de werkkamer even laten voor wat het is en met een ander deel van het plan verder gaan. Bijvoorbeeld, eerst de voorbereidingen voor de jacuzzi uitvoeren. Een en ander is namelijk afhankelijk van de beschikbaarheid van hulptroepen, tijd en gelegenheid.

PLAN VAN AANVAL
Terug naar de doucheruimte van kamer 5. De bestaande ruimte wordt een strekkende meter kleiner, zodat de loze ruimte daarachter groot genoeg wordt voor een redelijke kamer. Het dak hoeft daardoor niet omhoog, en is er ook geen bouwvergunning nodig. Er blijft dan nog steeds een doucheruimte over van 200 x 290. Ruim een strekkende meter groter dan de douche + WC units van de andere kamers. De indeling blijft nagenoeg gelijk, dat maakt het makkelijker voor de aansluitingen van water en afvoeren. De inrichting en afwerking wordt iets luxer dan de andere kamers. Het belangrijkste is een walk-in douche (120x80), hangend toilet en twee sjieke wasbasins of wastbakken.
Kortom, het plan is dan geworden:
  • Verbouwen douche kamer 5 
  • Werkkamer voor Fannie. 
  • Afhankelijk van het aanbod van gasten zullen daarna kamer (tijdelijk) 6 en 7 op zolder gebouwd worden. 
  • Kamer 4 moet opgeofferd worden voor de trap naar boven en een computer plek / werktafel. 
  • Weghalen van de trap in de lobby. 
  • Kamer 5 komt bij ons appartement. 
  • De kamers 6 & 7 worden hernummerd in de nieuwe 4 & 5 
Daarmee zal Fase 2 van het businessplan zijn voltooid.
pal langs de boiler komt een nieuwe muur
In het plan voor fase 3 staat nog:
  • Een bieb + muziek + relax ruimte op zolder. Die ruimte zal worden gecreêerd in de Grange op het plateau naast het winter atelier. 
  • De Garage wordt nog steeds de definitieve ontvangstruimte. 
  • De ruimte naast de garage wordt appartement ≠3, geschikt voor minder valide gasten. 
  • De tuin wordt een 20 tal strekkende meters uitgebreid richting de buren, met een automatisch hek en een paar parkeer-, caravan-, en kampeer plekken.

Het zwembad en de jacuzzi (planning mei/juni 2012), oorspronkelijk deel van fase 3 is in fase 1, c.q. 2 al gerealiseerd.

Het mag bijna een wondertje heten, maar het oorspronkelijke bouw- en business plan klopt in principe nog steeds. Ook al zijn een paar dingen naar voren getrokken, zoals het gasten appartement en het zwembad, ten koste van ons eigen appartement en de werkkamer.
De volgorde van de uitvoering is een beetje afhankelijk van hoe het bedrijf Le Mouton Qui Rit loopt. Zoals is gesteld in het business plan, laten we de uitvoering van fase drie sturen door het aanbod van gasten. Staan de gasten in cohorten van vier voor de deur opgesteld, dan zullen er natuurlijk slaapplaatsen bijgebouwd moeten worden. Tot nu toe redden we het nog net qua capaciteit. In het hoogseizoen van 2011 hebben we maar een paar keer nee moeten verkopen.

SLOPEN
Vandaag begonnen met de sloop van de oude zooi. Morgen het plafond en de wandtegels eruit en dan maar eens zorgvuldig meten, tekening maken, en een materiaallijst opstellen.

toilet, bidet en douchbak weg
Dan komt het leukste van alle klussen: shoppen voor materialen. En wel zo dat je binnen het budget blijft. Spannend altijd.

Geen opmerkingen: