6 februari 2012

Spuug

Gisteravond liep een van de schapen me van de voeten. Het beest ramde de stal in, niets ontziend, alles en iedereen omver lopend, om maar als eerste bij die brokkies in de voedergoot te komen. Onbewust strek je toch je hand uit voor steun. Zinloos, te ver van de muur weg, maar tikte nog wel net even de muur aan. Deze jongen viel uiteraard vol in een net gelegde vette keutel. Net op tijd voor de rest van de aanstormende schapen krabbelde ik weer overeind en sprong uit de weg van de kudde. Behoorlijk veel kracht hebben die beesten, daar vergis je je toch iedere keer weer in. Af en toe zijn het net tanks, niet te stoppen. Dan kijk je eens naar het kleine schrammetje en likt daar eens met voldoende spuug over heen. Spuug heeft volgens mij een licht antisceptische werking. Je wonden likken heet dat. Het zette me aan het denken over spuug. Beesten likken ook hun wonden schoon, en bepaalde beesten hebben spuug met bijzondere antisceptische werking, heb ik ergens gelezen. Spuug, speeksel of wat ook, heeft bijzondere werkingen. Het helpt in de eerste stage van de vertering, daarom moet je ook goed kauwen. "Kompt het goed in je bloed tereg", zeiden de Koot en de Bie ooit eens. Ook bij het drinken van water komt er een behoorlijke sloot speeksel met het water mee. Als je last van maagzuur hebt helpt het ook wel eens om zeer veel te slikken, speeksel is een base en dat helpt het zuur in de maag te compenseren. Als je een muggenbeet hebt helpt het erover te likken. Werkt als pijnstiller en het ontsmet meteen. Bij een lichte verbranding werkt dat ook zo. Enerzijds verkoelt het een beetje en anderzijds ontsmet het. Spuug werkt ook als smaakverbeteraar. Men zegt ook wel: goed kauwen dan proef je het beter. Namelijk als je vaak genoeg kauwt, zeg elke hap minimaal 15 keer, dan komt veel speeksel in je eten en begint het voorverteringsproces al. De echte nuances van de bestanddelen komen dan veel beter tot hun recht. Spuug is dus goed voor heel veel dingen. Ontsmetting, smaak, vertering, pijnverzachtend… Alles met nuance uiteraard, de kracht van speeksel moet ook weer niet overdreven worden. Ik bedenk altijd maar, als we het niet nodig zouden hebben dan zou het wel weg-geëvolueerd zijn. Moet er niet aan denken een kurkdroge hap door mijn slokdarm te moeten persen.
bron: wikipedia.nl
En je ziet, we hebben een hele batterij aan dat soort klieren in ons hoofd zitten. HIER meer info.

Zoals je mag verwachten bestaat er ook een Nederlands Speekselcentrum, een dikke stapel proefschriften met vermelding van allerlei enge ziektes die je daar weer mee kunt hebben, en tenslotte een bak met andere sites die over speeksel gaan. Over de heilzame werking van speeksel vind ik zo snel niets, maar dat zal ongetwijfeld ook ruim voorhanden zijn. De mens is toch een nijver beessie, door al die informatie op het web te plempen ;=)

Dus als je iemand in zijn gezicht spuugt, onthou dan dat je hem of haar daar helemaal niet mee beledigt. In tegendeel je zou zelfs mogen concluderen, na het bovenstaande, dat je hem of haar juist een gezond leven toewenst.  Vette grijns bij het zien van al die spugende of likkende mensen morgen. Alleen ben ik bang dat een bepaalde tak van mensen met deze veranderde instelling wellicht niet blij zal zijn. Ach het zal wat.

SPUUG EROVER 
Er bestaan eigenlijk nergens zoveel negatieve uitdrukkingen als over spuug trouwens. Om er maar een handje te noemen:
Ik ben het spuug zat, ik spuug erop, spuuglelijk, spuug vervelend, zijn gal spugen, met spuug en paktouw aan elkaar hangen, spuug is in jargoens: jodenlijm en dat heeft geen positieve betekenis…
Ik denk dat als je echt gaat zoeken naar uitdrukkingen, gezegden en spreekwoorden met spuug erin, wordt die lijst opvallend lang. Uiteraard zijn er best wel positieve uitdrukkingen over spuug te vinden. Zoek die zelf maar eens op in het ethymologisch woordenboek, staat er vol van. Dit stukje is alleen geschreven vanuit mijn verwondering over hoe iets als spuug, zoiets alledaags, zo diep in ons gedrag en handelen zit. Verbazend niet?
toegevoegd 20120207


Geen opmerkingen: