14 februari 2012

Antenne Blue

Op Antenne Blue, onderdeel van het nationale netwerk van Radio France, draait een programma van zoiets als: ken je plekje. Daar is een soort quiz omheen gefabriekt en kunnen de mensen inbellen om de vragen te beantwoorden. Dit keer is een nacht bij Le Mouton Qui Rit de hoofdprijs, ontbijtje, dineetje voor twee. En een dagdeel in het atelier. Maandag was het zover. Even na elven belde de redactie van Antenne Blue op, zoals afgesproken, en kondigde aan dat ik over een paar minuten later live in de uitzending zou komen. Live in de uitzending, oh gut, het ging echt gebeuren. Dankzij mijn ervaring bij radio Tiel gierden de zenuwen me niet echt door de keel heen. Alhoewel. Het is natuurlijk wel ff anders om op de radio in een vreemde taal je toko te promoten. In het voorgesprek, een paar weken geleden, hadden we de items al behandeld, de vragen waren dan ook bekend en had ik me een beetje voor kunnen bereiden. Toch ging alles nog verbluffend snel en waren mijn paar minuten wereld beroemdheid in Mailleroncourt Saint Pancras in een oogwenk voorbij. Een beetje jammer was dat de vragen een beetje teveel met ja en nee beantwoord werden. Fannie zei later dat ik iets meer had moeten ouwehoeren. Vrijdag de herkansing, dan praat ik live met de winnaar.   

LIST EN BEDROG
Gistermiddag op aandringen van de reis check organisatie toch maar naar de politie gegaan om de valse checks in te leveren. Bij de pliesie verbazing allom. Een voor een kwamen de gendarmes bij de balie langs om die valse cheques te inspecteren. Niemand van hen had ooit een reis check gezien, maar nadat uitgelegd was dat de veiligheidskenmerken toch echt ontbraken was er een universeel AHA moment. De eenstreper die mijn aangifte opnam had erg scherpe ogen en ontdekte alsnog een vage indruk van een afgedrukte veiligheidsdraad. Nou ja, de eerder hier beschreven history werd keurig netjes vastgelegd in een proces verbaal. Na voorlezing verscheen er een bestempelde en ondertekende verklaring, heel officiëel allemaal. Als je aangifte doet krijg je ook een soort verklaring mee om te bewijzen dat je aangifte hebt gedaan. Dat heet dan RÈCEPISSÈ DE DÈPÔT DE PLAINTE, letterlijk: ontvangstbewijs van het indienen van een aangifte. Dat zou je dan aan de verzekering of zo kunnen geven waarmee die procedure dan in gang gezet kan worden. In dit geval ging het niet op, er is immers geen schade geleden. Op verzoek kreeg ik het procès verbal d`audition gestempeld en wel ook nog mee. Gevraagd werd om de uitgewisselde email op te sturen, dat is uiteraard ook gedaan. De mail terug lezende kwam ik een aantal verschillen tegen tussen het proces verbaal en de werkelijkheid. Is altijd zo, je beleving is meestal anders dan de werkelijkheid.
Zelf kwam de eenstreper nog met het idee om terug te schrijven dat het innen van de cheque niet gelukt was maar dat ze bij aankomst cash zouden kunnen afrekenen. Als ze zouden komen dan zou oom agent klaar staan om ze beleefd aan de tand te voelen waarom er valse checks waren uitgegeven. Dat schijnt strafbaar te zijn, vooral in dit land, waar veel van het betaalverkeer nog met cheques gaat. 

Geen opmerkingen: