8 februari 2009

Flessen

Was vanochtend toch maar aan het klussen gegaan, normaal is zondag mijn vrije dag om een beetje bij te trekken, lichamelijk dan, en die breng ik dan achter mijn PC-tje door. In de winter is mijn favoriete plek in bed met de apple op schoot, een flesje wijn ernaast, oh man, heerlijk. Telefoon aan, lekker kletsen met Fannie, kost toch niks meer, en dan maar surfen, beetje slapen, ff een warme douche... Vroeger deden Fannie en ik dat ook. We aten dan cake met roomboter erop als ontbijt in bed, een traktatie!
Door de snotterigheid van afgelopen week was er niet veel van werken terecht gekomen, en productie is verwaarloosbaar. Misschien een afgezwakt verhaal van die griep onder de leden gehad dat zijn kans schoon zag. Behoorlijk gammel in de leden daardoor de afgelopen dagen.
Vandaag voelde ik me prima, dus, kans om een beetje werk in te gaan halen. Hoewel de afgelopen week toch nog wel de trappetjes naar de kamers afgemaakt zijn en iets met die flessen gedaan. Ruimde meteen al een stuk op.
Dries kwam vandaag nog ff wat flessen brengen, had de blog gelezen en is meteen flessen bij elkaar gaan scharrelen. Dat hielp! Lekker uitgebreid bijgekletst en samen gelunched. Altijd wel gezellig als hij komt. Alleen zat die arme Dries een beetje te blauwbekken, het is ook niet veel warmer dan een graad of 15 in huis. Tsja als je zo loopt rond te darren heb je dat niet zo in de gaten. En als ik klus heb ik de kachel eigenlijk sowieso niet echt aan, hm hoe moet je dat nu opvatten.
Met de nieuwe flessen kon ik meteen het raam afmaken, had nog een paar bierflesjes en een jampot, precies genoeg, nu zijn echt alle flessen op. Al met al gaan er in een vlak van 80x80 toch nog even meer dan honderd flessen zitten. En als je ze zou snijden en aan elkaar tapen, meer dan 200!


Die laatste rij moest ik er een beetje inpersen, en met dat natte cement eronder werd dat een beetje link, flessen verschoven, met een waterpomptang in de grootste stand trok ik ze weer in het gelid terug, gepiel dus. Maar het zit erin, en als het uitgehard is aan het eind van de week dan kan de handel afgesmeerd worden. Voila weer een proef gelukt! Er moet nog wel behoorlijk geoefend worden, maar plekken zat waar dat niet echt zal storen als het niet helemaal perfect zit. Bijvoorbeeld tussen de traptreden in zou ook een mooi oefen object kunnen zijn. Als ik daar voldoende ruimte achter vrij laat dan kun je er meteen een TL of ander "koud" licht achter schuiven, hm idee. Moet alleen die flessenhalzen er dan wel afsnijden anders is de lichtopbrengst te gering. Zoekplaatje dus naar een snijder. Is een soort houdertje waar de fles ingelegd wordt en waar een glassnijder in gemonteerd is. Als je de fles daarin ronddraait wordt ie gesneden. Een vlammetje en een bak koud water doen de rest. Wie het weet waar je zo'n ding kunt vinden mag het zeggen. Laat maar in de comments hieronder achter.
En het bordes voor boven op het balkon is ook zo'n dankbaar object. Voordeel: geen bekisting nodig. Echt iets om je dikke duimen (fantasie) helemaal op uit te leven. Ook hier weer met verlichting erachter. Als je dan s'avonds nippend aan je wijn bij ondergaande zon over je fokschema van de schapen zit te fantaseren... Dat doet me weer naar de zomer verlangen. Lekker warm tot laat in de nacht, sterren kijken op het balkon. Al of niet met een duizelende kop van de Shiraz/Grenache/Merlot. Het licht uit de flessen strijkt dan over het balkon heen. Ach het leven is zo slecht nog niet...

Je zou van binnenuit (corridoor), of van opzij, een soort service luikje kunnen maken voor het vervangen van de lampen. Kansen zat dus voor deze fantasierijke jongen.

PAPERCRETE
En als je dan toch bezig bent surf je je suf naar nog meer van dit soort leuke dingen om je (herbruikbaar) huisafval te verwerken. Zo kun je stenen maken van je afval papier. Een algemeen recept is 30 kilo papier een zak cement en twee maal zoveel water. De handel verpulveren waarna je de smurrie dan in wat uit de kluiten gewassen broodvormen giet. Effe wachten, vormen omkieperen, een week laten drogen en voila je hebt een ultra lichtgewicht soort stenen. Iets voor als er scheidingsmuren gemaakt moeten worden in de Grange wellicht? Google maar eens naar Papercrete, een mooie oplossing dacht ik zo voor het papier probleem. Want ook hier wordt je helemaal doodgegooid met reclame zooi. Je zou denken dat je er zelfs happig op zou kunnen worden. Je ziet dan alleen maar papercrete in plaats van hinderlijke reclame.

Overigens 0p foto's van dergelijke sites zie je ook dat plastic wegwerp flessen mooi in een muur te verwerken zijn, perfecte vulling voor onder het bordes. Daar geen we eens meer op studeren.

SCHAPEN
Volgens het boekje moeten de lammeren in de eerste week van maart geboren worden, het zal erom spannen. De kudde wordt ook een beetje onrustiger merk ik, ze blaten meer. Het is volgens mij dan vrij normaal dat de dames wat onrustiger worden. Omdat ze zwanger zijn ben ik ze ook meer aan het bijvoederen, volgens het boekje moeten ze per dag ongeveer 700 gram krachtvoer hebben. Afijn morgen gaan Damien en ik de hokken maken voor de dames en komende lammeren en stro regelen. Spannend!

1 opmerking:

Unknown zei

Meer champagne drinken: die flessen zijn dikker, dus is je muur sneller vol! :-)