29 september 2010

Potten en Pannen

Gottogot wat heb ik een hekel aan die pannen waarvan de hengsels aan de pan gepuntlast zijn. Vroeg of laat begeeft die verbinding het. Dus ook vanavond waarbij ik de steel nog in de hand had maar de pan, uiteraard, op zijn kop met de spaghetti smurry op de grond kletterde. En de gast die zich een uurtje geleden aanmeldde... f*ck! Nou ja nu hebben we altijd wat extra's in de vriezer dus geen probleem.

Puntlassen
Dat is een techniek waarmee je twee metalendelen op elkaar "last" of plakt door die tussen twee electroden te houden. Onder druk en hoge temperatuur smelten de delen daar waar de punten van de electroden het zaakje raken aan elkaar. Vandaar puntlassen.


Bovenstaand plaatje van http://www.rustbuster.nl/Puntlassen/Puntlassen.htm.

Dat is natuurlijk niet de meest stevige verbinding. Hoeveel pannen en zo ik in mijn leven al niet heb weggegooid, omdat de lassen het gewoon niet hielden, best wel veel. Totdat ik natuurlijk ontdekte dat er ook pannen zijn met geklonken hengsels of stelen. Nee niet die met schroeven want dat gaat altijd rammelen. Gewoon te gammel na verloop van tijd.
Die geklonken pannen, da's mooi spul. Een mooi voorbeeld van een gekombineerde techniek is de koekenpan hieronder. Natuurlijk van italiaans design, zoals bijna alles wat Fannie en ik mooi vinden Italiaans is.


Jammer alleen dat deze koekenpan bekleed is met Teflon. Dat goedje komt uiteindelijk in je eten terecht en is bepaald niet krasvast, altijd oppassen met roeren en zo. Er zijn tegenwoordig keramische coatings die veel beter bestand zijn tegen intensief gebruik. Die verkleuren wel na verloop van tijd maar dat is minder erg.

Pannen
Voor potten en pannen gaan we echter voor Demeyere, iets Belgisch, peperduur, maar fantastisch spul als het aankomt op aankleven of branden.


Maar ook mooi om te zien, en blijven zo in gebruik. Het is bijna onverwoestbaar. De buitenkant is zo behandeld dat het erg glad is en blijvend mooi. Het antikleef noemen de Belgische vrinden "Multiglide". Een polijst methode met heel fijn diamant poeder, daar moet je dan wel weer voor in België zijn hè.
Als je de wat duurdere sanitair spullen koopt zijn de oppervlakten ook altijd behandeld, kleeft er niets aan vast.

Pannen moeten daarom van mij altijd geklonken hengsels hebben.  Soms tot wanhoop van Fannie. Je kunt namelijk altijd met een hamer en klinkpons de klinknagels weer even aanhalen. Naturlijk even de nagel flink heet maken en dan pas een klap geven.

Maar werkelijk, als je een (duur)kadootje aan de kok of kokkin van het huis wilt geven ga voor Demeyere.

Overigens, een kookshop in de buurt is er niet, Epinal of Vesoul die omgeving, kan ik niet vinden. Da's toch raar voor een land als dit, waar het koken hoegnaamd tot kunst is verheven. Waar kopen de fransjes hun zooi dan? Natuurlijk biedt het internet geen uitkomst, die franse kronkel om iets op de franse sites te kunnen vinden heb ik me nog steeds niet eigen gemaakt.

Sauspannen
Die moeten van binnen geen scherpe hoek hebben maar glooiend zodat je met je pollepel ook  de saus in de randen kunt  omroeren. Bijna alle pannen hebben een scherpe hoek in de bodem, dat hoort niet vind ik. Blijven altijd restjes zitten en dus klonten.

Zo zou ik ook een crêpe koekenpan willen hebben, maar ja het meeste is puinhoop wat je ziet. Zal dan wel even duren voordat die gekocht zal worden.
Verder hebben we alles in huis om te koken en bakken. Heerlijk zo'n hobby. Eigenlijk is zo'n B&B alleen maar een smoes om veel te kunnen koken, wat jij.

Geintje!!

26 september 2010

Zondagmiddag

bijgewerkt: 20100927, text toegevoegd

Heel traditioneel! Dat dan toch maar weer voor iemand die daar echt wars van is. Maar goed, achter in de middag knapte het zo op, dat het zonde was niet even de natuur in te gaan. Op fotosafari! Batterij geladen, kaartje in de camera, en knippen maar.


Doorkijkje in Vauvillers


Aan de kant van de weg naar Mailleroncourt


Herfst!


Het platteland op bij Bouligney


Doorkijkje op weg naar Anjeux


En vooruit nog maar eentje, ik vind het prachtig al die verse herfstkleuren. Over een paar weken is het op zijn mooist.


Sjees je door Anjeux, prachtig stukje poorthoutwerk gezien, sla je af naar de bron van de Planey. FF diep ademhalen om van de herfsgeuren te genieten. Dan op weg naar Pissure.


Over het bruggetje, de sluitertijd op een 15e, diafragma op 22, nou ja vlakverdeling is niet helemaal je dat...


Je waant je bijna in Moldavie met zo'n bospad. Ontbreekt alleen die koets met de kist van Dracula nog maar.


En als laatste, net voorbij Pissure, dit geeft nu precies aan waarom ik zo gek ben op de herfst: die kleurenpracht.

KEBAB
Dan vind ik het wel welletjes, het licht wordt minder, de zon begint zo langzamerhand onder te gaan. Naar huis via Luxeuil les Bains om ff een kebab te scoren. Volgens de mensen hier in het dorp de beste in de omgeving. Nou daar heb ik zo mijn twijfels over. Gewoon gekruid kippenvlees, zou toch van schaap of rund moeten zijn? Goed weten we ook weer dat die tent niet aanbevolen hoeft te worden. De kebab boer in St. Loup heeft, vind ik, dan wat beters te bieden.

Naast me zitten twee dikbuikige mannen van middelbare leeftijd tegen elkaar op te scheppen over hoeveel ze wel niet voor hun handel krijgen. Het lijkt wel een loven en bieden. Oh maar ik verkoop het voor 40, de ander, echt waar? Da's toch hardstikke duur! De dikke met zijn rug naar me toe is duidelijk niet van franse komaf en praat zo plat mogelijk. Met dat typische noordelijk accent, maar met een merkwaardig vet accent er nog boven op!  Het klinkt net alsof een buitenlander met een limburgse tongval praat, ook zo grappig om te horen. Bij dat noordelijk accent worden de laatste paar letters van het woord als het ware in elkaar gedrukt.  Een soort clippen van de lettergreep, als een soort inslikken. Hij legt er erg de nadruk op. Terwijl hij zit op te scheppen over hoe goed alles gaat. Zowel de Kebab boer als zijn gesprekspartner trekken een beetje een ongelovig gezicht. En verdomd de ander overclassed hem door te beweren dat de waar uit zijn vrachtwagen toch snel een tientje meer oplevert. Over welke waar ze het precies hebben zal altijd een raadsel voor me blijven, daarvoor kwam ik te laat binnen. Vervolgens staat de man die met zijn rug naar me toe zit op, rolt zijn buik weer in zijn broekriem, en bestelt een nieuw drankje. En dan heb ik een goed zicht op hem. En ja, hij heeft het gedrongen uiterlijk van een Roma, die zo nadrukkelijk in het nieuws zijn de laatste tijd. De kebab boer lacht wat nerveus, schenkt een of ander goedje (Pinard) in zijn glas en giet daar "un pression" (tap bier) overheen. Dat lijkt dan op een soort bruin bier. Moet volgens mij heerlijk zijn want hij slobbert het weg alsof het limonade is. De man gaat dan weer zitten en het gesprek gaat over iets anders. Zelf slobber ik de laatste slokken van mijn biertje op spoel de restanten van mijn maaltje weg. En sta op, betaal en stap weer in de auto. Vieze kebab eigenlijk. En besluit dat eens flink rond te gaan bazuinen in ons dorp.

Spretsjiet

Vanaf het begin van ons B&B avontuur houd ik de boekingen bij in een spreadsheet. Da's makkelijk en overzichtelijk, en je hebt meteen antwoorden op tussen resultaten, reserveringen, vooruitbetalingen enzo. Daar houd ik ook bij of iemand iets speciaals had: dieëten, allergieën etc. Je weet maar nooit of mensen terugkomen en er dan vanuit gaan dat je nog uit je hoofd weet wat er precies was. Maak ik ook nog aantekeningen als er zaken buiten de normale sfeer vielen - 32 fietsers, vervoer naar... bijvoorbeeld. Keurig wordt daarin bijgehouden hoeveel bednachten we verkocht hebben. Dat is een ongeveer "ding", omdat sommige groepen bijvoorbeeld kortingen hebben gekregen op verblijf of totaal prijs. Het aantal bednachten wordt daar wel naar aangepast. En ziet! We hebben meer dan twee keer zoveel gasten gehad als in 2009. De target die we in ons business plan voor dit jaar (2010) hadden gesteld hebben we heel dik gehaald, met ruim 25% in de plus! Sterker nog, een hele tijd leek het erop dat we de target van volgend jaar zouden gaan halen. Net niet.
Natuurlijk feliciteren Fannie en ik elkaar met dit resultaat (93% van 2011), we hebben er allebei heel hard voor gewerkt. Dat ging af en toe best wel eens nét niet mis, of met een sjacherijnige opmerking naar elkaar van de werkdruk.
Vanaf deze plek: met veel dank aan onze vrienden ook, die telkens weer een extra deuk maakten in het werk. Al was het maar de tuin maaien, het hek schilderen, of mijn foutjes in de elektra verhelpen.

HERFST
Het begint koud te worden buiten, het is nat, de wind komt van de verkeerde kant, en over niet al te lange kant wordt het tijd de oven weer eens aan te steken.
De eerste tekenen van de herfst zijn alweer zichtbaar, een bruinige waas komt over de bomen en de eerste blaadjes vallen in het zwembad. Ik trek maar een vliestrui aan, zet een bak hete koffie en besluit maar eens te gaan knutselen aan dat spreadsheet. Want om nu ieder jaar een "grote truuk" kopiëerslag te moeten maken waar altijd weer van die hinderlijke foutjes met datums in voorkomen. Nee daar heb ik geen zin meer in. Dus hup! Het is zondag, DE dag voor dit soort klusjes als er geen toertje wordt gemaakt. Alhoewel, het klaart een beetje op.

UITVOGELEN
Wat nu volgt is voor de liefhebbers. ;=)

Eerst dat gedoe met datums maar eens fundamenteel oplossen.


Begin je met de startdatum te fixeren: 24 maart 2011, kun je altijd nog meer maanden tussenvoegen. Met het datum formaat ddmmm krijg je dan 24/mar. Maakt het beter leesbaar. Dan tel je er voor de volgende cel (hokje) een dag bij op: datum + 1 en kopieer je die formule 7 maanden naar beneden tot en met de eerste week van januari 2012. Nog even de maand balken er tussen voor verhoogde leesbaarheid.



OK dat was routine werk.

Waar vorig jaar veel fouten inslopen was de naam van de dag, kopieren gaat niet altijd foutloos ;=(
Na enig pielen was die formule ook weer boven water: weekdag(datum). Maar dat geeft een nummer, en ik wil de naamVreemd genoeg moest ik bij de formule 2 optellen om het juiste dagnummer te krijgen: weekdag(datum)+ 2.

Een funktie dagnaam (in mijn versie) kon ik niet vinden in de datum formules overigens, iets creatiefs maar bedenken. Tekst ervan maken gaat dan zo: tekst(weekdag(datum)+2; "ddd"). De drie d-eetjes staan voor de drie eerste letters van de dagnaam.
Waarom alles nu in het engels ipv nederlands verscheen is mij een raadsel, zal misschien liggen aan de systeem taal / toetsenbord combi. Engelse namen van de dagen beginnen met een hoofdletter. Wilde ik niet, dus "kleine.letters" voor de formule gefietst en hoppa, klaar is uw kunstgebit!

Komt ie de formule:  kleine.letters(tekst(weekdag(datum)+2; "ddd"))

Dat resulteert voor 24 maart 2011 in: thu (donderdag)

De formule ook weer zeven maanden naar beneden gekopieerd. Voortaan hoef ik dus alleen maar een nieuw jaartal in te vullen en de rest past zich volautomatisch aan. Schrikkeljaren inbegrepen.

Met ingang van volgend jaar lopen de huurweken van zaterdag tot zaterdag. Dat naar aanleiding van de opmerkingen van de gasten. Natuurlijk blijven we daar soepel in als het mogelijk is. Daarom is het handig dat je die weekgrenzen kunt zien als visueel steuntje.
Kleefde ergens in mijn geheugen iets als: voorwaardelijke opmaak...


Daar kun je leuk mee spelen. Dan klik je op opmaak, cellen, voorwaardelijke opmaak. De zaterdagen wilde ik donkerblauw met witte letters hebben, dat is voorwaarde een. Als het geen zaterdag was dan zwarte letters met lichtgele achtergrond. En hoppa! "Net zo makkelijk" zegt Wim dan altijd.


FF de handel tussendoor opslaan kan nooit kwaad.

Dan de formules voor de tussenstanden nog even aanpassen som(L5...L12)*BE. Waarbij BE staat voor een Bed Equivalent. Een BE is een gemiddelde waarde (totale verkoop / aantal gasten) waardoor je een reëler aantal verkochte bednachten krijgt. Vanwege die groepskortingen enzo. Omdat we de target voor volgend jaar weer iets hoger leggen ook die weer in het spreadsheet aangepast en daar laat ik het dan voorlopig maar bij.

Tenslotte nog wat testgegevens ingevuld om te kijken of het allemaal nog klopte, en we zijn er weer klaar voor.

Voor wie dit tot hier toe allemaal gelezen heeft, bravo!

Pillen

gewijzigd 09/26, foto's praktijk toegevoegd

Af en toe heb je pillen nodig. Pillen voor de pijn, pillen voor een ontsteking of wat dan ook maar. Het meeste doe je af met een paracetamol. Maar soms helpt een heel doosje niet en moet je wat sterkers hebben. Dat komt wel eens voor niet? Loop je een apotheek binnen in Vauvillers een dorpje van een kleine 1500 mensen hier nog geen 4 km vandaan. Een apotheek uit de vorige eeuw met een modern interieur. Ga je met je pijnlijke poot op een stoel zitten wachten tot je aan de beurt bent en na 10 minuten laat je je doosje pijnstillers zien aan de baliemevrouw. Zonder al te veel commentaar krijg je je pijnstillers en hoppa ik ben weer onder de pannen. Een tweede keer lukte dat ook nog, maar toen kreeg ik wel het vriendelijke verzoek voor de volgende keer een dokter te raadplegen. Blijkbaar zijn die pillen niet zo geweldig voor je gestel, wel voor de pijn. Daar zijn het wonder pillen voor, een paar tabletjes laten je met je kreupele voet ronddansen alsof je de marathon op je tenen lopend af kan doen. Als je de bijsluiter leest wil je de beschreven ellende gewoon niet weten. Tuurlijk betracht je dicipline bij het slikken van pijnstillers: zodra het kan stop je met het gif. Je pijngrens ligt sowieso al een stuk hoger dan normaal.
Afijn woensdag was ik bijkans door mijn pillen heen en maar eens een dokter opgezocht. Ook in dat dorpje. FF bellen en een uurtje later kon ik terecht.
Nu ziet een dokterspraktijk op het platteland er niet zo uit als in NL, dus miste ik de plek een paar keer. Na een keer vragen stond ik tegenover een gribus gevel. Zou Frankrijk dan toch een ontwikkelingsland zijn?


Op het raam prijkte een A4-tje met de naam van de dienstdoende medicijnmannen.


Een verveloos geheel. Met enige schroom stap je naar binnen en vraag je je af of je nu naar boven moest over de uitgesleten trap, want dit kon toch onmogelijk een praktijk ruimte zijn. Schuin uit mijn ooghoek zag ik plotseling: "salle d'attente" wachtkamer dus. Opnieuw een opgekruld A4-tje op een groezelig blauwgrijsdonker geverfde deur. Ik stiefel naar binnen en mijn eerste neiging was om net zo hard weer naar buiten te stiefelen. Het leek wel een kraak pand. Wat een armoe. Verf bladderde af van het plafond, een hobby bak met wat sleetse tijdschriften, een ikea tafeltje met idem. Een paar fel blauwe keukenstoelen en een jaren 70 ribbeltjes tapijt op de grond waarin nog net geen gaten zaten. Nog net glipte een patient voor mij de spreekkamer in, en in een flits zag ik de spreekheer. Dat gaf meteen een goede indruk, de juiste uitstraling zal 'k maar zeggen. Dus ik ging maar zitten en na een minuut of wat was ik aan de buurt. Want ik moest en zou die pillen hebben. Als ik tenminste vannacht wilde slapen.
Kom je de spreekkamer binnen. Gottogot! Oja iets netter allemaal maar wat een op ellkaar gestapelde bij elkaar gezocht zooitje. Wel een mooie monumentale kast tegen de wand, een prachtig ouderwets buro en verder een typisch franse chaos waar de grijsmuizerigheid van afstraalde. Verbleekte posters, wat reklame blurp, en stapels rommel op zijn buro.
Snel voelde hij even aan mijn voet, veel was er niet meer te zien of te voelen want de attack was eigenlijk al voorbij. Dan wurmde hij zich lenig achter zijn buro en begon professioneel de gewenste recepten uit te schrijven. Kwam net zo proffesioneel met wat adviezen en wilde een paar bloedprikken laten nemen in een lab 20km verder op. Dat kon er ook nog wel bij vond ik.
Afijn na 22 euries was dit ook weer gebeurd en ging ik achterom de kerk heen


Een paar keer een hoekie om en bij de apotheek mijn dope halen. Symthieke man toch die arts. Maar wat een gribus gedoe die praktijk. Blijkbaar zijn de artsen in LDF een stuk armer dan in NL als je je in een soort kraakpand moet vestigen. Of het moet zijn dat de fransjes nu eenmaal lak hebben aan een nette praktijk. En 22 euries is toch een derde minder dan in NL.  De pillen zijn hier ook spotgoedkoop, maar met de andere kosten erbij ben je ook weer een eurie per tablet kwijt. Maar hier kan ik dan wel weer een paar maanden mee vooruit, dat scheelt ook weer.

Zit ik me te bedenken dat de laatste tijd toch wel erg veel wordt geknutseld aan de huizen. Je ziet langzaamaan hekken en deuren een nieuw jasje krijgen, daken worden opgeknapt, dingen gerepareerd. Dus wellicht is het gewoon armoe waardoor de huizen er zo slecht  uitzien.


Zoals hier een paar voorbeelden in mailleroncourt, en toemaar, nog een.


Vervallen en nieuw staat naast elkaar. Waarom onze fanatieke burgemeester daar niets aan wil doen is mij een raadsel. Zal wel weer iets met de regeltjes te maken hebben.

22 september 2010

Geert-Steph

Ah kwamen ze een paar dagen later toch! Geert en Steph. Dat was een blij terugzien. De laatste keer dat ze hier waren was met de kerst van 2008. Had toch maar opnieuw de Boeuf Bourgignon gemaakt en wat mooie wijn uitgekozen. Blijkt toch iedere keer weer een goede greep de Luberon bij dit soort gerechten. Corbiere gaat ook, maar Luberon is beter. Past qua smaak ook beter bij deze schotel. Ze even door het huis heen geleid en in twee jaar werd er gezegd is er toch heel wat veranderd. Heeft ook heel wat werkwater gekost.
Na het eten wilde Steph graag een dagje gaan pottenbakken, dus besloten ze er nog een dag aan vast te plakken. Hebben we met zijn drieeen lekker in de klei zitten wroeten. De emmer met rode draaiklei gepakt en de inhoud eens goed staan balken. Een soort kneden waarmee de lucht uit de klei verdwijnt, als je het goed doet.

Toch moet je dat wel in de vingers krijgen, is niet eenvoudig blijkt telkens maar weer als ik de gasten het probeer bij te brengen. Maar goed met zijn tweeën aan de balk tafel lekker kletsen over alles wat verder ter tafel komt. Tuurlijk leg je dan ook uit waarom de stukken klei gewogen worden (om werkstukken van ongeveer gelijke grootte te kunnen krijgen) waarvoor het balken dient (lucht eruit en plasticiteit) en hoe dat dan in zijn werk gaat gelijke werkstukken te krijgen op de draaischijf (kaliper en techniek)
Na een paar minuten haar te zien zwoegen kreeg ik medelijden en gingen we met de klei naar de draaischijf. Even voorgedaan hoe en wat en daar ging ze! Voor iemand die het nog maar een paar keer gedaan had een geweldig resultaat. En ja het kletsen ging natuurlijk gewoon door...
Geert heeft de fotootjes gemaakt die in dit stukje staan, ikke een beetje grafisch nog aan gesleuteld...


Heerlijk zo'n dagje kleien. Tussendoor natuurlijk op het balkonnetje een paar keer uithijgen, rosee-tje erbij een paar happen kaas en genietend van de warme zon, uitkijkend over het stukje grond waar je op de achtergrond de schapies ziet.
DRAM ging behoorlijk tekeer, er zijn twee schapen nog niet "en plein" dus go get them Dram! Voor het eerst in mijn leven zag ik door de verrekijker hoe dat ging. Nou ik kan zeggen verrekte snel. Een paar lange halen en voorbij is het feest. Wel heel erg efficient.
'sAvonds een heel assortiment pate's, kaasjes, en wijnen gekocht, in plaats van te gaan koken. Ik wilde ze eens lekker veel verschillende dingen laten proeven. Een feesttafel was dat, met twee schotels aan pateetjes en kaasjes. Heerlijk brood erbij, een succes. En dan is het zomaar, al pimpelend, kletsend, middernacht. Veel oude herinneringen opgehaald; de Korst was/is wel een groepje supernerds. En dat werd door Steph wel hardgrondig beaamd. Verder de verbouwing nog even de revu laten passeren en wat zij voor toekomstplannen hebben.

Het waren twee geweldige avonden en een dage met elkaar. Wat een zwaar leven heb ik toch hè!

18 september 2010

Gasten

gewijzigd: 20100922
Zo op de valreep van het seizoens-einde druppelen er nog wat gasten binnen. Dat is natuurlijk altijd gezellig. Dit keer komen de mensen uit engeland, Geert en Stef zouden er ook zijn met hun camper, maar die kwamen pas een paar dagen later opdagen. Misten ze toch maar de Boeuf Bourgignion met zeer prettige wijn erbij. Jammer had toch wel leuk gevonden ff met ze bij te kletsen.
Met de andere gasten lekker zitten babbelen, natuurlijk komen de vragen van: waarom, hoe en wat aan de orde. En dat is ook logisch als mensen binnenkomen en ze zien het pand van binnen. En ze zien ook echt wel dat het nog niet helemaal af is na de rondleiding.

PLAATJES
En vragen dan steevast hoe lang ik er nog over denk te gaan doen. Tsja, Je bent nooit klaar, is iets te gemakkelijk gezegd. Maar over een jaar of twee moet het toch wel af zijn op het afwerkingsnivo waarop Fannie en ik het willen hebben. Ook al gaan we het de komende twee jaar wel iets kalmer aan doen.

Vanochtend zat ik een beetje te pielen met een programmaatje dat Wim op mijn compu had gezet: Panorama. Na heel veel gepiel van hoe bewaar je het resultaat, stond er toevallig iets op mijn werkblad. Met een beetje fotoshoppen het eindresultaat opgekrikt, en voila. Een plaatje van hoe het huis er aan de achterkant uitzag toen we het pandje kochten.


Wim maakte een fotootje vorig jaar


Dat ziet er al wat minder triest uit, En hieronder, zo zag het verhaal er begin dit jaar uit.


Een dezer dagen nog een plaatje maken van het bijna eind resultaat, ook in de vorm van een panorama. Het is altijd grappig om te zien hoe iets in de tijd vordert.

15 september 2010

Detective

updated: 20110205

Lees voor een vervolg op dit verhaal: HIER en het dossier verzameld werk "list en bedrog"

Af en toe kan ik mezelf wel voor de kop slaan. Zo stom doe ik dan. Nu overkomt me dit weer. Moet je horen. Elke dag staat er wel een verhaal over scams, internet fraude en dergelijk op fora, in de krant of in een ander epistel. Je wordt zelfs via verschillende bookings-sites gewaarschuwd. En natuurlijk krijg ik ook te maken met zoiets. Want wat wil nu het geval. Waar waarschuwen ze tegen. Nou dit.

Je krijgt een aanvraag voor een reservering. Maar eigenlijk een reservering zoals we ze niet vaak krijgen. Een kamer voor een hele week. Dat zijn in het naseizoen wel de krenten in de pap.

 Hello
 I require accommodation in your facility for two (2) , we will be
 visiting your country for a Seven (7) days in the month of Oct. 2010
 Please check availability and get back to me with the costs forthe
 duration of our stay:
 Dates: 3rd OCT . - 10th OCT. 2010
 Duration: 7 nights
 Person: 2
 We are willing to book immediately and will make deposit
 to be secured for the period we requested:
 I look forward to hearing from you shortly.
 Kind Regards,
 Taras Vicka

Eigenlijk onmiddelijk ontstaat er wantrouwen. De afzender woont in een land (Ukraine) waar ontzettend veel gerommel is. Laat ik het netjes houden. En dus besluit ik detectivje te gaan spelen.

Natuurlijk antwoord je positief en schrijft dat er een kamer vrij is.

Dear Taras Vicka,

During the indicated period 3 - 10 Oct there is a room available. For a 7 nights stay your price is 378 euro's. This is an all in price (breakfast included).
If you desire to have dinner at our place please add 17 euro's per person per dinner.
To make your reservation final please pay 30% (126) in advance either via paypal on our account lemoutonquirit@gmail.com. Or you can pay with your creditcard via paypal.
best regards 

Daarop komt er dan een bevestiging, en de eerste signalen dat het een scam is, spetteren van het scherm af.


Thanks for the updated information.
We are okay with the accommodation and cost . I would also like to
confirm
the reservation on the following information
- Mr& mrs V.Taras
Вера миссия Фонда {Faith mission foundation}
2 Shevchenko blvd., 83100 Donetsk, Ukraine.

Also , due to the unsecured use of credit card online or on the
phone I have arrange for payment inform of check.
(in your local currency )

Please do forward me the following details for payment
FULL NAME
BILLING ADDRESS
CONTACT TELEPHONE NUMBER
Hope to hear from you soon
Regards

Vicka
Je zoekt naar het adres op het web. Dat bestaat wel maar is een rental apartment, geen vast adres dus van de afzender. Heb maar niet verder gegraven want dit was wel genoeg.

Afijn je stelt je voorwaarden en geeft wat aanvullende gegevens. Die hadden ze ook op de website kunnen vinden dus geef hiermee niets meer prijs dan wat er al bekend is. Vreemd toch als ze je alsnog om de preciese adres gegevens vragen als die er al staan.

Thank you for your reservation.

If your check is drawn on a french bank I have no problem with that. I am sorry that checks drawn on foreign banks cannot be accepted due to high costs and ultra lengthy procedures.

Best is to make an international transfer from bank to bank on our account, all information for that type of payment is on this page: http://www.lemoutonquirit.eu/payer.html#payment, normally it takes 4 days within the EU and about 14 days outside.

our precise address is

15 rue fontenois,
70210 Mailleroncourt-Saint-Pancras,
France

telephone number: +33 384743907

on this page: http://www.lemoutonquirit.eu/en/welkom_en.html#adres there is more information.


Na enige tijd komt het volgende, waarmee mijn vermoeden in zeker weten overgaat. Want om hier in te trappen moet je toch wel heel erg stom zijn.

Hi 
I am sorry for all the delay in payment .
There was a mix up in the payment sent to you ,
I was suppose to receive two separate payment one for you and the other for my travel agent .
All payment was issue in your name and sent . I tried to correct this but it was in vain as i was ask to resolve the problem myself. It would have to go through a very long process to change this error .
Please I don't know what to do.
My travel agent advised me to contact you since the check were issued in your name , you should be able to help.
The check were issued in your name   for the amount of €2768 .
As soon as you have the check cleared into your account, you are to keep your full payment  and remit the balance to my travel agent.


En dan bega ik een tactische fout.

Le Mouton Qui Rit
 to Vicka
   
Hi,

Upon arrival I'll cross the check to make it invalid and send the check back, in that way there wil be no misunderstandings.

If it suits you better you may want to pay upon arrival the full amount due, since i understand money traffic is not the easiest from your side to handle.

Thank you for keeping me informed.

best regards,

Cornelis

Vat je hem?

Wat ik had moeten doen was gewoon ja en amen zeggen: stuur die check maar en dan stort ik het teveel wel terug. Want in dit laatste zit de scam verborgen. Jij stort je check op je bankrekening en vervolgens schrijf je het teveel gestortte bedrag weer over naar hun bankrekening. Wat men dan even vergeet is dat als de bank de check probeert te innen de check reeds geannuleerd is. De bank schrijft vervolgens het bedrag weer van je rekening en jij kunt fluiten naar je geld.

GAAT NIET
Alleen werkt dat zo niet omdat:.
  •  ik geen checks accepteer die niet op een Franse bank getrokken worden. 
  • schijn je in Frankrijk geen checks te kunnen annuleren. 
  • komen er tot nu toe geen gasten van buiten de EU die met checks wilden betalen, zij betalen gewoon metcash. Is sowieso de meest gangbare manier om de rekening te voldoen. 
  • om iets naar iemand over te kunnen schrijven moet je eerst een aanvraag indienen bij je bank, die controleert of de acceptant betrouwbaar is (zeggen ze) dan krijg je een code waarmee je dat bankrekeningnummer mag opvoeren om geld naar over te mogen maken (ja het bank systeem is hier nu eenmaal middeleeuws em verregaand betuttelend)

En.

Buitenlandse checks worden met veel commissie voor de bank op je rekening pas bijgeschreven als deze door de bank van de checkgever geratificeerd (of zo) is, daar geen minstens 3 weken over heen. In het buitenland schijn je checks wel te kunnen herroepen. En daar zit 'm de clou. Als jij in je naiviteit denkt: de check is gestort dus ik geef het teveel alsvast maar terug... Foutje, en bedankt, want de check wordt geannuleerd en je kunt fluiten naar je geld.

Het zou wel leuk geweest zijn als ik het traject van voor naar achter had kunnen volgen. Dan was er een veel smeuiiger verhaal ontstaan. Jammer volgende keer zal ik beter op mijn tellen passen.


20110127 lees een vervolg: HIER