5 september 2012

Seizoen

Zo het seizoen is afgelopen, zeg maar. De volgende weken hebben we nog wel een aantal boekingen staan, en wellicht nemen we het staartje van de herfstvakanties medio oktober en zo ook nog mee maar dan droogt het toch wel een beetje op. Zo voor rond de kerst is er nog niets geboekt, daar kunnen we dan nog alle kanten mee uit. Wellicht wordt het nog dolle pret die weken.

Op 1 september is de meteorologische herfst begonnen en op 22 september begint de astronomische herfst. Herfst, veruit mijn favoriete jaargetijde. Verwacht weer de mooiste kleuren op het blog van de omgeving van Mailleroncourt-Saint-Pancras. De eerste blaadjes vind ik al in het zwembad. De avonden worden merkbaar wat langer en de temperaturen in de avond beginnen prettig aangenaam te zakken. Ik kijk er echt naar uit met de camera weer de mooie herfsttinten te kunnen vastleggen.
Het is ook hoog tijd om het hout binnen te halen voor de winter, het andere hout af te dekken en iets met de meest kwetsbare planten te gaan doen. Fannie zal wel weer aan komen met een paar zakken bollen om in de grond te stoppen. Viel toch nog mee wat er van die van vorig jaar boven de grond kwam. De afgelopen winter heeft veel planten het leven gekost. Nog tijd zat om de stal voor de schapen in te gaan richten voor de winter. Het verse hooi ligt al weer klaar voor ze om op te gaan knauwen.

PLANNEN
De eerste plannen voor nieuwe verbouw projectjes liggen al weer op tafel. Wim en ik gaan in de herfst de solar-farm uitbreiden met 60 vacuum buizen. Daarmee komt het totaal op 168 buizen een capaciteit van 36 GJ op jaarbasis. Niet te weinig, veel te veel voor alleen het zwembad, maar hoe we dat dan gaan inregelen zien we wel weer in het voorjaar van 2013. De besturing wordt grotendeels geautomatiseerd en de warmtewisselaar gaan we voorbereiden voor de winter. Als we dan ook nog kunnen proefdraaien voordat Wim weer in de tredmolen van de dagelijkse beslommeringen stapt zou fantastisch zijn.
Projecten voor het huis zelf: de keukenwand wordt gesloopt, heftig geisoleerd, en opnieuw gezet. Geen gipsplaten natuurlijk. En de grote ergernis van Fannie wordt aangepakt. De WC in de keuken wordt gemoderniseerd. Tenslotte zijn er een tiental kleine klusjes die nog gedaan moeten worden voor het volgende seizoen begint. Daar zijn dan de donkere wintermaanden voor vind ik dan maar.
Voor de winter begint wil ik ook nog wat voorbereidingen treffen om in het voorjaar een begin te kunnen maken met het badhuis. Dat zal een heel gedoe worden, inkluis de vergunningen ervoor. Dat zal wel weer de nodige smeuiige verhalen op gaan leveren.

Voor de rest gaat het leven zo zijn gangetje hier. Grote politieke diskussies met de gasten over hoe NL aan het afglijden is. Dat het leuk zou zijn om de clown Wilders in de regering te hebben, nu mét verantwoordelijkheid. Gewoon om eens aan die poten van het establishment te gaan zagen. Veel langer dan een jaar zal een dergelijk kabinet niet overeind blijven maar dan hebben ze in ieder geval wel een wake up call gehad. Zie het zo met mijn geestesoog voor me gebeuren. Al die confessionele partijen en de linkse kliek die op hun achterste poten gaan staan te stijgeren en alles wegstemmen waar maar een PVV luchtje aan zit. Gewoon omdat het kan. Het woord cordon sanitaire zal niet vallen, maar het effect zal gelijk zijn. Wat een klucht die NL politiek. De politieke comedie wordt op de NL teevee breed ge-etaleerd. Een ronduit belachelijke vertoning die nauwelijks serieus te nemen valt. Namen de heren en dames ook nog het woord landsbelang in de mond? Ga eens gauw jullie monden wassen! Stelletje malloten. Dat landsbelang blijkt in de praktijk toch verre van ondergeschikt te staan aan jullie persoonlijk belang. Daarbij denk ik alleen maar aan salarissen, wachtgelden, en zekere belasting voordeeltjes die de mensen in den Haag genieten.
De grootste rigeur klonk vorige week. "U jokt" klinkt het dan. Om je toch te besterven, hoe kan iemand dat in deze tijden zo nog over zijn lippen krijgen. Alleen al dat ene woordje toont aan hoe ver deze mensen van de maatschappij staan. Nou ja mijn mening over politici is bekend. Verre van positief. Het woord parasieten komt dan bijna ongemerkt bovendrijven.
Ben benieuwd wat die kliek na de verkiezingen weer voor ellende over ons uit gaat storten. Zoiets na het zuur komt het zoet, twintig jaar geleden dus. Ik heb namelijk, en velen met mij, zo langzamerhand wel eens zin in een lekker zoet toetje. Welk eufemisme zullen ze nu weer bedenken. Dat broekriem aanhalen kennen we nu zo langzamerhand wel.
Mijn voorspelling is: VVD + PvdA + D66, dan heb je ook wel een pracht stelletje windvanen bij elkaar. Bijna op het misdadige af, maar ja, dat mag je natuurlijk niet zeggen zonder fact checking te doen.

Ach ja. Het weer is prima, het zwembad lonkt en dat gedoe in de rest van de wereld is ver van me af. Het leven kabbelt kalmpjes voorbij, je verliest je besef van tijd een beetje, hier, in LDF.

SCHAPIES
Had ik nog niet verteld hè? De baas die de schapen zou kopen kwam, zag, en ging met lege handen weer weg. Vond de beesten te klein, of te vet, of weet ik veel, maar vooral te duur. Dus ik heb weer 4 rammetjes te koop, geboren voor april dit jaar. Zal dat in oktober weer eens proberen als het offer feest is. Dat is op 15 oktober als ik het goed heb gezien. Volgens diverse bellers is het aanbod van lammeren laag in de omgeving. De kansen om van de rammen af te komen zijn daarom groter omdat iedere moslim dan een schaap wil kunnen offeren. Nieuwe dag nieuwe kansen!

POLITIE


Van de week kreeg ik een envelop van het gerecht in de bus. En dan denk je meteen het ergste natuurlijk. Gedoe met het verbranden van een overleden lam een paar maanden geleden, en waarover de buren dan de pliesie hadden gebeld, proces verbaal enzo. Want! Hartstikke verboden om een dood schaap op je eigen terrein te verbranden. Ook al doet iedereen dat in de omgeving. De buren vonden dat maar niks, stinkt, werd er geroepen. Dus politie maar bellen. Nou ja wat je wilt. De verhoudingen zijn enigszins bekoeld zal iedereen begrijpen.

Maar nee, de brief ging over de travelers checks die ergens in juli ontvangen waren. Natuurlijk zo vals als een van mijn valse kiezen. Op advies van American Express naar de politie gegaan om aangifte te doen. En ze zijn een heel eind gekomen. Nigeria, ook nog de stad en zo. Zelfs de lokale politie daar schijnt nog te zijn ingeschakeld. Tuurlijk, die vullen zelf hun zakken met het gratis geld wat met die operatie verkregen wordt. De brief gaf dan ook aan dat de aangifte op dossier gelegd zou worden omdat het onderzoek gestaakt was bij gebrek aan, ja wat? Het onderzoek leverde onvoldoende bruikbare gegevens op. En waarvoor hebben we het Echelon project dan dat met onze belastingcenten aan de haal gaat. En het Escrow, en al die afluisteraars van de overheid, en die providers die al die gegevens jarenlang dan moeten bewaren. Nee dan moet je een keer bom zeggen of aanslag, of opblazen, of ik ga die en die zelfmoorden met een bom. Dan staan ze binnen een paar dagen voor je deur. Dat kan dan wel weer, hè! Oeps! Hoor ik de bel? Of knarsen in het grint, gerinkel van metaal op metaal. Hoor ik daar een dreun tegen de stalen garagedeur aan? Zie ik daar ineens heftige activiteit op mijn netwerkje? Wat is dat donkere wagentje dat daar al een paar uur staat? En die meneer die onder het licht van de lantaarnpaal tegen de muur leunt. Zie ik daar iets schitteren? Een verrekijker misschien? En waarom is mijn debiet met het internet ineens zo langzaam? Zou dat de Sureté zijn? Of een andere Stasi. Brrr, dat wordt onrustig slapen vannacht. Als er geen blog meer verschijnt de komende weken dan zit ik in een vergeet gevangenis. Dan lig ik niet in het ziekenhuis of zo, maar in een onbestemd gebouw met bewaking voor de deur. ;=))

Geen opmerkingen: