17 september 2012

Breinflits

64 raspberries
bron Wired.com
Een van mijn meest geliefde tijdverdrijven is een beetje random via zoekmachines naar interessante dingen te zoeken op het net. Vooral op zo'n zondagmiddag, lekker rozig van m'n middagdutje, het restant van de uiensoep van gisteren naar binnen geslurpt, en dan een beetje bladeren door het internet. Kom ik terecht op Wired.com, leuk tijdschriftje on-line voor hen die computertjes of gadgets leuk vinden. Dan valt mijn oog op een artikel over supercomputers. Linkje. Supers hebben altijd nog een warm plekje in mijn oude IT brein gehouden. Mijn hele "computer" leven ergerde ik me namelijk (en nu nog steeds) aan te trage computers, traag netwerk, te weining opslagcapaciteit, en ga zo maar door. Kortom, het was en is nooit genoeg en altijd te langzaam. Een collega zei eens iets over wat hij dacht dat snelle computers waren, en drukte zich als volgt uit: "Die (de computer) is redelijk snel want het (resultaat) is er onmiddellijk." Dat is me altijd bijgebleven. Mijn ideaalbeeld van snelheid is namelijk: het (resultaat) is er al voordat ik op een toets druk.
Nu dat artikel. Ik snel-lees het, lees het nog eens gewoon door om alles te laten bezinken. En dan ineens dringt het tot me door. Verrek, ik heb twee van die Raspberry computertjes in bestelling staan, daar gaat het artikel namelijk over. Zoals gebruikelijk meteen de hele handel aan text, files etc. gedownload voor later als referentie. Dingen verdwijnen soms zomaar van het net, nietwaar?

werkelijke grootte
bron: Wired.com
Als die twee masjientjes over een paar maanden komen (levertijd 14 weken!) ga ik dus geheid ook zo'n supercomputertje bouwen van legostenen en die twee Raspberries. Om te beginnen dan hè. Asjemenou, het brein staat inmiddels op overdrive.

Een groot manco is natuurlijk wel dat het weer een gedoe wordt met die trafo's. Voor een paar eenheden gaat dat nog wel, maar wat als er, zoals in dat artikel, 64 aan elkaar geknoopt worden. Dan krijg je een chaos aan trafo's en draadjes, plus bijbehorende storingsvelden. Absoluut ongewenst dus.

64 Raspberry voedingen
bron Wired.com
Daar bedenk ik ter plekke wat anders voor: een spanningsrail. Bovendien zo'n klein trafo-tje gaat maar een paar jaar mee en dan vallen er zomaar een of meerdere Raspberries uit. Gedoe dus. En voer je de master voeding, die de spanningsrail voedt, dubbel uit, dan heb je de zekerheid ook nog dat de handel altijd blijft draaien. Een soort "no-break" situatie dus. Trouwens ik heb hier ruim voldoende reserve spulletjes liggen om een redelijk netwerkje op te zetten. Ik denk dat ik de 64 poorten wel haal. Misschien moet ik er nog een paar TerraByte aan opslag bijkopen, peanuts dus. De - overgedimensioneerde - UPS hier kan mooi als voeding dienen, de spanning is dan ook meteen mooi zuiver. Een ideaal experiment voor de donkere winteravonden! Komt die blade computer er toch nog, maar voor een fractie van de ooit eens begrootte prijs van 15K euries. Misschien bouw ik dan ook nog die Turing machine; waar je tegen aan kunt kletsen als ware het een mens. Ha, en dan had ik ook nog een video projectje en een aard-simulatiespel op de plank liggen. Het gaat allemaal gebeuren.

Waarom een supercomputertje bouwen? Gewoon omdat het kan, het verhaal is naadloos uit te breiden, en omdat het zo weinig kost.
Waarom nog meer? Omdat supers me altijd gefascineerd hebben en ik eindelijk tijd heb om er ook nog iets mee te gaan doen. Zijn de resultaten te vergelijken met echte supers? Nee natuurlijk niet, maar de architectuur lijkt er wel als twee druppels water op. Voor nog niet de prijs van een gewone consumenten computer heb je iets op je nachtkastje staan dat 100 miljoen miljard keer zo snel is. EN! Geen bewegende delen, ventilatoren, harde schijven. Er verslijt dus niets, wat weer betekent dat het ding ook nog eens extreem bedrijfszeker is. Behalve die voedingen dan. Een pracht van een leer project, het houdt je ook een beetje scherp.

Alhoewel alles supersimpel klinkt is het dat natuurlijk niet. Edoch, handenwrijven doe ik nu.

Linkje naar een oud artikeltje van me: Wat is een supercomputer?



Geen opmerkingen: