19 september 2012

Jehova's

sloop keukenwand
Tot mijn opperste verbazing dienden zich maandagavond toch de twee Jehova getuigen aan van afgelopen zaterdag. Eigenlijk kwam het niet zo gelegen want ik was nog bezig de keukenmuur van zijn "hoogwaardige" isolatie te ontdoen. Maar een gratis spraakles, daar moet je zuinig mee omgaan. Daarom: komt u binnen! Bood ze wat te drinken aan, koffie wilden ze natuurlijk niet, en daar gingen we.
Uiteraard was er iemand uit het hogere echelon meegekomen, die zou het zieltje wel ff gaan winnen. Gelukkig werd het niet een nietes welles discussie en was ik eigenlijk verbaasd over de verandering in de stelling over creationisme versus evolutie. Althans als ik dat vergelijk met discussies van ettelijke jaren geleden met NL jehova getuigen. Het bleek er iets tussen in te zijn. Want tja, je moet al van hele slechte huize komen als je keiharde wetenschappelijke feiten blijft ontkennen.
Dus we zijn naar iemands evenbeeld gemaakt? Ja zeker. En meneer Darwin dan? Al snel ging het dan maar over hoe cellen zich vermenigvuldigden, hoe de nucleus en het erfelijk materiaal voortdurend gebombardeerd worden met radicalen of andere kosmische deeltjes. Waar, onder andere daardoor, er  uiteindelijk een mutatie kan optreden. Slechte mutaties het gewoon niet "deden" en mutaties die zich konden handhaven in de aardse omgeving uiteindelijk hun soort konden domineren. Plop, het "plan devine" (goddelijke plan) kwam dan ineens ter sprake. Iemand had dat bedacht, hoe het DNA zich vormde, waardoor een mens een mens werd en een plant een plant. Heb ze maar niet vermoeid met de laatste artikelen over hoe DNA / RNA aangestuurd werden.
Waarom die fransjes nu alles moeten omkeren in afkortingen is mij een raadsel. Daar kwam ik tijdens de discussie ook achter dat DNA, ADN werd. Overigens was ik me dat al wel bewust, dat omdraaien van afkortingen door die fransjes, maar in de praktijk tijdens zo'n discussie bezinkt dat dan eindelijk. 
Nee hoor, de manier waarop alles ontstond en ontstaat is echt door hogerhand bepaald, dat was het Plan Devine. Alles lag al van te voren vast. Om nu en nieuwe vork op te zetten over predestinatie en het lot, daarvoor voelde ik me nog net ff niet voldoende sterk in mijn Franse taal.

Meneer 1 begon nu regelmatig op zijn horloge te kijken. Die had allang afgehaakt toen het over suikermoleculen en ADN ging. Dat op zijn horloge kijken was voor mij wel een signaal om het gesprek nog even te rekken. Gelukkig werden er ook niet al te veel debatterings truukjes uitgehaald, want dan zou ik er zo maar instinken in het Frans. Het taalgebruik bleef op mijn niveau ;=) Eigenlijk dat van een kind dat overtuigd diende te worden. Wel een aparte taktiek overigens.
dode zee rol
bron: wikipedia
Die bijbel, die is toch vertaald? Ja dat is zo. Maar dan kan de inhoud van de Franstalige bijbel toch niet meer zijn dan een interpretatie? En zou die interpretatie dan niet erg tijdsgewricht gebonden zijn?. Immers de Franse taal wordt ook van tijd tot tijd aangepast aan de dan heersende invloeden. Even gleed er een twijfel over het gezicht van meneer 2 (de opperbaas van het stel). Ja maar het is wel uit het Armeens en Grieks vertaald. Boekje opengeslagen, het stond er echt in! OK Armeens is een vrij oorspronkelijke taal uit die streek. Maar op zich bewijst dat niets over de authenticiteit. Daarbij laat ik de inhoud van al dat schrijven maar even buiten bechouwing
Mijn opmerkingen over dat het vinden van een paar duizend jaren oude rol papier nog niet hoefde te betekenen dat de boodschap voordat die op papier kwam te staan niet een aantal malen is ge-her-interpreteerd. Of zou zijn. Oeps, dat viel niet echt in goede aarde. Waarop ik fijntjes grijnzend zei: "Ik neem dus aan dat het wellicht om een interpretatie gaat van de orale geschiedenis die bij een bepaalde stam van generatie tot generatie mondeling is doorgegeven. In de loop der tijden heeft het verhaal gegarandeerd epische vormen aangenomen en kan het als niet meer gezien worden dan een legende. Het blijft dan ook gissen welk deel waar is en welk deel verzonnen". Dat deed de man verwoed verwijzen naar een paar paragrafen in het boekwerk. Vaag, vaag. Zoiets als alle licht is blauw, kijk maar naar de hemel. Dus is het waar. Eigenlijk was dat over die rol natuurlijk puur retorisch bedoeld. Nou ja, ik hoor mezelf graag praten.
Even ging het nog over de beleving van de historie, en dat veroveraars de geschiedenis opschreven, en wel volgens hun eigen interpretatie etc. etc. etc..

Meneer 2 ging ook op zijn horloge zitten kijken. Nu vond ik het ook wel welletjes. Afijn, het was een leerzame avond, We namen afscheid en, wilden ze nog weten, of ze nog een keer konden terugkomen. Geen probleem, maar ff bellen of emailen is misschien een handig idee?
Oh, en ze konden ook nog wel wat materiaal in het Nederlands bezorgen. Doe geen moeite!
Vanochtend vond ik toch een werkje van hun organisatie op de eettafel. Ha, ha!

Misschien dat we de volgende keer eens haarfijn de verschillende relegies uit gaan zetten tegen hetgeen agnosten, atheïsten en anarchisten geloven of denken ;=)

voor wat leesvoer over de dodezee rollen: HIER
en over de oorsprong van taal HIER

Geen opmerkingen: