24 september 2012

42

Het antwoord op alle vragen die gesteld zijn en ooit gesteld gaan worden is: twee-en-veertig. Heus waar, alles is al bedacht en uitgevonden, de wereld is plat, en de zon draait om de aarde heen. Hoe dat moet met de Maan vraagt niemand zich af.

Daarbij refereer ik aan de satirische saga: The Hitchhickers Guide to the Galaxy in 5 deeltjes van Douglas Adams. Ik kom daarop omdat ik in een of ander forum een vraag las over: geef jouw versie weer van de evolutie in twintig seconden. En ik begon moeilijk te denken aan Darwin, the survival of the fittest, over suprematie van de soort, sociale structuren, wereld dominantie, voedselketens, milieu, godsdiensten en politieke machtsblokken. Afijn, het was zo maar weer ver voorbij middernacht voordat ik van deze avond dromerij loskwam. En het volgende had ik bedacht:
Tandenpoetsend, was ik daar toch niet tevreden mee. Immers, een van mijn oude mentors had eens gezegd, verwijder elk niet essientieel element, elke franje, totdat je op de pure essentie uitkomt van je functie (programma code).
Ook hier is het antwoord weer:
  The ultimate answer to every thing and anything else.

Of in mooi Frans: La réponse ultime à tout et rien d'autre. Ook al klinkt het een beetje tegenstrijdig, vind ik dit toch een ietsjes beter uitgedrukt zo dan in het Engels: het ultieme antwoord op alles en niets.

ps beide plaatjes CRT 2012

UPDATE 20120925
Heb het toch nog even opgezocht in Wikpedia. Dat nummer schijnt best wel iets apart te zijn. Zie hier voor een NL uitleg en hier voor een wat uitgebreidere Engelse uitleg. Mijn antwoord in het kommentaar hieronder is dus veel te kort door de bocht. Er zit wel degelijk iets achter het getal 42. Zo zie je maar weer, nooit iets zomaar voetstoots aannemen.

Schapies
Dram
Ik zag het al een paar dagen aankomen. Dram is veel alerter dan normaal. Hij snuift af een toe, rent wat heen en weer, kortom de hormonen gieren dus weer door de lucht. Hij is weer heel willig de eerste avances aan het maken bij de madammekes. Dan draait ie om een ooi heen, bonkt eens met zijn kop in de flank van zo'n beest, zo van hé komt er nog wat van. Ruikt nog eens likkebaardend aan het lekkere achterste, om daarna zich langszij het arme beest te schuren. Op die manier fixeert een ram de ooi en maakt het willig. Zolang de ooi niet stijf gaat staan om Drams zaad te ontvangen, komt er niets van terecht. Meestal doet de ooi dan treiterig een paar stapjes vooruit net op het moment dat Dram een sprong maakt om er boven op te klimmen. Ook al is het nog wat vroeg in het jaar vind ik. Ah wel, het is de natuur die je zijn gang moet laten gaan.
Eigenlijk heb ik min of meer besloten om Dram nog een jaartje te laten blijven. Of er moet natuurlijk een heel goed bod komen, dan gaat ie uiteraard Halal, ofwel de grote reis maken. Denk dat het wel los zal lopen. De groeicurve van de lammeren valt me eigenlijk een beetje tegen. Op de keper beschouwd zijn het geen erg grote lammeren die Dram op de wereld heeft gezet. Als de handel niet voor het schapenfeest verkocht is dan is het misschien een optie om zelf een van de jongens op te eten. Want als je ziet wat een gigot (schapenbout) tegenwoordig kost in de winkel dan schrik je toch wel ff. De prijzen van diverse voedingsmiddelen zijn sowieso enorm gestegen de laatste maanden. Maar dat is een heel ander onderwerp.

Keuken
Bij het afbreken van de voorzetwand in de keuken heb ik ontdekt wat die vochtplek veroorzaakte: een verdeeldoos die met kalk zo op de buitenmuur was geplakt. Een soort van vochtbrug is zo ontstaan dus. Daarom bladderde bij die plek de verf altijd van de muur af. Ook de metalen staander voor de gipsplaat was op die plek gaan roesten. En tja, daar is niet tegenaan te schilderen. Moet je dus niet doen dus, een verdeeldoos met gips (MAP) op een buitenmuur vastplakken. Overigens wel een veel gebruikte manier in Frankrijk om met MAP iets vast te zetten. MAP is een snelhardend gips dat ook nog redelijk hard wordt. Tegen vochtdoorslag is echter niets bestand. Tadaaah, daar gaan we weer! Ook een paar loze waterleidingen, en vraag me niet waarvoor het dient ook een paar PVC buizen, kwamen uit de muur zetten. Kassa, koper is al duur genoeg. De hoeveelheid koper die ik uit het huis gesloopt heb begint al een aardig hoopje te vormen in het opslaghok. En uiteraard kom je weer het veredelde PVC knutselwerk tegen. Waarvoor en waarheen het allemaal loopt moet ik nog eens goed bekijken. Een van die buisjes dient volgens mij als beluchter, dus daar zal een beluchtingsklepje voor in de leiding gelijmd moeten worden. Ha, die is op voorraad. Wel een ielige 32mm die afvoer, wellicht door 40 vervangen? Eerst de WC ook maar eens slopen deze week, dan wordt het volledige beeld van de nogal merkwaardige wirwar aan leidingen en buizen achter die wand duidelijk. Och, is er weer van alles zomaar aan elkaar geknoopt, wat is nieuw hier in dit huis.

Afgelopen dagen zat ik ff in de blessure tijd, dus het sjouwen en slopen was een beetje lastig. De tijd heb ik wel weer goed gebruikt om eens na te denken over hoe je nu het beste de nieuwe keukenmuur kan optrekken. Omdat er geen gigantische tijdsdruk op staat, pak ik het maar eens extra ambachtelijk aan. Geen gedoe met hoekijzer spulletjes en andere ijzerwaren maar dingen in het verstek zagen. De staanders netjes inkepen en de liggers in verstek zagen. Zoiets als dit dus.

Nou ja, dat gaat me gegarandeerd een paar plankjes extra kosten, want precisie zagen is niet mijn sterkste punt. Laat staan meten. Maar daarna heb je dan ook wat. Bruis of houtlijm versterkt de constructie, en wat schroeven erin voor het tijdelijk fixeren van de liggers. Pur schuim en duct tape maken het geheel tochtdicht. Een soort vakkenwerk wordt het, waarin de 14cm dikke laine de bois (houtwol met latex) panelen (60 x 120cm) zo ingeschoven en gefixeerd kunnen worden.
Dus. Eerst een dampwerende folie aanbrengen. Dan het raamwerk in elkaar zetten, gaten voor leidingen in de staanders boren, nieuwe leidingen erin, isolatie erin, en als afwerking watervaste vezelplaten. Nog wat stopcontacten en een schakelaar voor het licht, klaar. Plamuren, schilderen, hoppa, je ziet er niets meer van. Van de week eens kijken of ik dezelfde keramische plintjes weer kan krijgen zoals er eerst zaten, de meeste heb ik namelijk weten te redden. Anders maar een houten plint ertegen.
Voor de WC is alles gekocht; hangend toilet en zo. Ook hier gaat alles weer van de vloer af zodat het schoonmaken een stuk makkelijker wordt. Fannie wilde ook een bewegingsschakelaar in de WC hebben. Heb ik toevallig nog liggen, een inbouw ding. Moet je natuurlijk niet laveloos op de doos gaan zitten en in slaap vallen, of uitgebreid gaan zitten lezen, want dan gaat het licht uit.
Toevallig ook ergens een opsomming gelezen van wat mensen zoal doen in het kleinste kamertje. Sta je van versteld. Behalve lezen, schijnt telefoneren ook heel populair te zijn. Uiteraard roken, masturberen, vrijen, eten, drinken, je verzint het niet. De primaire functie van een WC schijnt volgens dat artikel als het ware bijzaak te zijn. Soms is de WC ook het rustigste plekje in huis. Vooral mensen met kinderen kruisen dat antwoord aan. Niet verbazend is het dat de beste gedachten in de douche en op het toilet boven komen "borrelen". Een notitieblokje met een potlood lijkt me dan wel het minste ;=)) om te faciliteren. Eens over nadenken.


1 opmerking:

Marion zei

> Misschien moet je eens uitleggen waarom 42 het antwoord is op alles.
>
Daarvoor moet je de serie boekskes van Adams gelezen hebben.
Dat is ook het absurdistische van zijn verhaal. Dat overigens de wetenschap een beetje op zijn hak neemt. Met name de relativiteits theorie. Als je lid bent van de bieb zal er vast en zeker wel een exemplaar van hem liggen. De scene is wel een beetje SF maar dat is meer aankleding. Het gaat om de rare bijna surrealistische fratsen die hij zijn hoofdpersoon laat meemaken of uithalen.
Overigens verdenk ik hem ervan dat het een soort van "after thought" was, zoiets van: oh ja er moet nog een clou zijn. Op zich ook weer een knipoog naar allerlei scribenten die de wereld veel te serieus nemen. Het kan ook zomaar zijn dat het nummer 42 een getal was dat tijdens een benevelde periode in diens brein is opgekomen.