26 september 2012

Regen

schaamteloos plugen ;=)
OK, het is herfst! Dat weet ik nu wel. Waarom het dan al twee dagen onafgebroken moet regenen is mij een raadsel. Zeker iemand die denkt dat ik het nog niet weet. Het is dus nat, koud, en donker. Rrrrr.

Tijd voor een huishoudelijk klusje. Begin ik de koelkast leeg te halen en schoon te maken, grijp ik in de groentelade, joh! Een strak opgeblazen zak mozzarella. Die ligt al erg lang in de bak zo te zien, de UCD is in ieder geval maanden overschreden. Tja, dat heb je ervan als je dingen op de verkeerde plek legt. Met andere woorden het is tijd dat de koelkast leeg komt en de inhoud richting mijn eigen koelkast gaat. Want om nu twee koelkasten voor een persoon aan te laten staan is niet nodig dacht ik zo.

Chippie
Wie het ook niet zo naar zijn zin heeft met die regen is onze kat Chippie. Is ie nog niet naar buiten dan wil ie weer naar binnen. Kijkt ie me vuil aan, grauwt een beetje en zoekt uiteindelijk een slaapplek op als ie door heeft dat er niets te halen valt. Of Chippie blijft de hele nacht buiten en slaapt dan op de hooizolder, om met veel gekerm vroeg in de ochtend, zich weer bij de schuifdeuren te melden. Bios kon een behoorlijke keel opzetten, Chippie is niet zo spraakzaam, gelukkig. Vorige week kwam ie met een kleine huismuis aanzetten en uiteraard, werd dat gedropt bij de baas in de slaapkamer. Het deed 't nog zo half half. Uiteraard muis loslaten, er achteraan, een beetje knauwen op het ding... De laatste spurt moest muis met de dood bekopen. En hop! Met huid en haar werd muis in zijn geheel al knagend naar binnen geschoven. Geen stukje afval. Moet er niet aan denken overal onderdelen te vinden van de buit. Dat had Bios, die liet overal stukjes slingeren van wat ie te pakken had gekregen. Of zij vrat de vogel of muis, zolang het maar veel kleiner dan haarzelf was, een beetje aan en liet de rest voor de baas liggen. Chippie niet, die vangt een vogel in volle vlucht, sleept het mee naar binnen, en het enige wat je vindt is een beetje pluis. Alles wat beweegt is prooi voor 'm, vliegen, motten, vlinders, vogels, muizen, torren, wat al niet. Mollen of veldmuizen is ie gek op. In de zomer kan het beest uren op de loer liggen voor een verse mol. Nou ja, er beweegt tenminste wat in huis. Anders is het eigenlijk maar een dooie boel zo, buiten het gastenseizoen om. Het leidt een beetje af, zeg maar.

Pokkeweer
zonsondergang @ Le Mouton Qui Rit
Een paar blogjes terug had ik het erover dat de zon onder het wolkendek uit kon piepen aan het einde van de dag. Bij deze een fotootje, vorige week gemaakt. Mooi hoor zo, die goudbleke zonneschijn op de muur. Doet je wel hopen dat de winter maar weer snel voorbij mag zijn.
De zonnecollector heb ik nu al naar het huis overgeschakeld, dat is een paar weken eerder dan vorig jaar. Het is gewoon te koud als je zo met je natte lijf uit het bad klimt en in de koude wind staat te rillen. Vroegah, toen was het anders. Toen ik nog jong en willig was. Vroegah, zat ik in mijn bloesje op de brommert midden in de winter. Nog steeds heb ik geen winterjas, maar die zal een dezer jaren wel komen. Ach, we worden oud. Het bloed wordt dun. Nog een geluk dat ik een beetje winterspek heb. Och, het zal wel loslopen denk ik zo met die kou. Toch ff de statistieken erop na geslagen. Minimum temp hier gemeten de afgelopen 4 winters: -20ºC. Dat is elke winter zo, die minimum temperatuur hier. Die wordt een paar nachten aangetikt, waarna geleidelijk aan de temperaturen weer stijgen. Overdag vriest het gedurende het dieptepunt in de winter meestal niet meer dan een graad of -5 à -3. Meestal hangt de temperatuur zo rond de 5 à 6 graden tegen het middaguur. Met dit type klimaat, waar de koude ervaring sowieso wat minder is, zeer goed te doen. Het maximum, als we toch met cijfers gaan gooien is 45ºC. Dat is een behoorlijk temperatuur spectrum zou je zeggen. Typisch voor een landklimaat, hoewel we dat hier niet hebben volgens de deskundigen. Het schijnt een soort micro atlantisch oceaan klimaat te zijn, als je dat zo mag uitdrukken. De kou voelt ook minder koud, de hitte ervaar je ook meer als erg warm. De hittegolf van afgelopen zomer voelde niet echt als een hittegolf aan, eigenlijk. Dus wellicht dat die experts nog wel gelijk hebben ook, in wat ze vanachter hun bureau roepen.

Keuken
De wand van de keuken is gesloopt, en schoongeraapt. De WC, die ik aanvankelijk op een later tijdstip wilde doen, is ook maar gesloopt. Nu nog de wirwar aan waterleidingen stroomlijnen voordat ik er mee verder kan. Eigenlijk is dat voornamelijk leidingen wegzagen. Het is wel een kunst werkje hoor, al dat koper. Alsof het niets kostte. Heb ik trouwens een mooi tooltje voor, voor het doorzagen van allerlei. Je zet het ding erop, en zaagt de leiding in een paar seconden haaks door. Niks geen moeilijk gedoe met een handzaagje of moeilijk draaien met een pijpensnijder. Volgende week ff hulp inroepen voor het er af halen van de boiler. Trouwens, met dat ding hebben Wim en ik plannen om volgend jaar cider of zo te gaan stoken, van al die appels in de boomgaard achterin. Dat was tot nu toe steeds schapenvoer, ook niet verkeerd hoor. Cider is echter lekkerderder ;=) Afijn. Het geval wil dat het binnenwerk van de boiler van koper is, en dat schijnt dan weer ideaal te zijn voor het veredelde stookwerk.  Nou ja, we zien wel. In ieder geval niet weggooien. Sterker nog, eens kijken of ik bij de dechetterie een paar reserve dingen kan versieren. Lek is niet erg, dat solderen we wel dicht.

Terug naar de keukenmuur. Zit me af te vragen of ik de stalen regels van de gipsplaten laat zitten en ga gebruiken om daar de dampremmende folie op te bevestigen. Aan de andere kant verlies je zo wel weer een aantal centimeters. Nou ja, hoef morgen pas een definitief besluit te nemen. Ondertussen zijn het aantal planken, platen, en isolatie enzo uitgerekend. Ik blijf bij het in verstek zagen van de staanders en liggers. Gewoon om te kijken hoe dat gaat. Kost iets meer tijd en vereist een beetje precies werken, maar is wel een hoop minder ijzerwaren en zo. Het kan niet anders dan dat de muur in de keuken eind volgende week weer in elkaar zit.

Geen opmerkingen: