15 september 2011

Wijn

Het oogsten van het wijnsap is weer begonnen! Dat merk je aan de verschillende  Foir du Vins (wijn beurzen) die weer aan de gang zijn in de verschillende supermarkten en waar dan ook niet. De wijnen uit 2009 zijn nu mooi op dronk. Van de smilies toch maar eens een Guide Hachette des Vins gekocht. Dat is zo'n beetje de wijn-bijbel hier. Als je niet in dat boekje van 1400 bladzijden genoemd wordt besta je niet. Dat is natuurlijk een beetje overdreven, hoewel. Een vermelding verzekert je wel van een stijgende omzet. Vreemd genoeg wordt het Domaine Farigoules van de Côte du Lubéron, onze tafelwijn, niet vermeld. Nou ja er zijn betere wijnen. Nu blinken noch de Franse sites, noch andere informatie bronnen, d'orgine Française, uit in het vindbaar maken van feiten. Deze gids is geen uitzondering. Na driftig gespit in het boekske vond ik eindelijk de Luberon wijnen. Niet via de normale index voor wijnnamen, niet die via die van producenten, nee via de Appelations index. Een fransje zou zeggen: logisch toch? Maar volgens mij zijn indexen gemaakt om mensen die iets niet kunnen vinden de weg te wijzen. Afijn, het blijft een voortdurende strijd tussen mij en de Franse manier van denken hoe te bewegwijzeren in de informatieovervloed.
Zoals gezegd is Côte du Lubéron niet alleen onze tafelwijn maar ook privé de meest gedronken wijn. Wel wat hoog in alcohol: 14.5%. Maar zeer fruitig en geen chateau migraine. De wijnen uit de Luberon zijn een mengsel van voornamelijk twee druiven: Shiraz (60-80%) en Grenache (10-20%). Daar komen soms dan nog een paar procent van wat smaakmakers als Mourvèdre, Carigna, en Cinsault bij. Die laatste ken ik van horen drinken.  De Luberon wijnen in de gids starten zo met 5E de fles, een stevige prijs voor een niet bijzondere wijn. We zijn vast van plan om eens naar die streek te gaan en eens flink in te schenken.

ZONNECOLLECTOREN
We naderen de definitieve opstelling van de installatie.Oude autobanden dienen als een soort bekisting, wat grind, tout venant, en ijzer erin tegen het scheuren, goed aan laten stampen door BP. Deed ie eerst weer als een watje totdat ik met mijn hoofd begon te schudden. Wat! Zegt ie. Aanstampen riep ik, niet aanvegen of er overheen aaien. Daarna ging het goed. Hij begreep natuurlijk totaal niet waarom. Heb hem dat maar uitgelegd. Autobanden vond ie ook maar vreemd. Afijn, alles nog een keer gecontroleerd op vlak en waterpas zijn. Het was OK. Na een paar dagen was het beton hard genoeg om de nieuwe elementen erop te plaatsen. Dat ging stukken beter dan met de eerste vier elementen. Stukken beter? De handel staat  beter in een lijn, én waterpas. Afijn het zware werk is gedaan. Vandaag  de buizen ingebracht, verrek die moet je niet in het zonlicht leggen als je er nog contactpasta op moet smeren. Bijna de blaren op mijn vingers! Nadat de nieuwe elementen in elkaar zaten, zijn de slangen omgehangen en ging de pomp weer aan. Verrek zeg! De twee nieuwe elementen doen het een stuk beter dan alle andere bij elkaar! Waar zou dat nu weer aan liggen? De hoek? Of omdat de buizen er toch niet goed inzitten of zo? Morgen de handel maar eens goed schoonmaken en van de twee oudere installaties de buizen maar eens goed aandrukken. Wellicht dat dat helpt. Zodra de resterende onderstellen er zijn gaan die elementen toch weer uit elkaar en kunnen we eens nauwkeurig kijken wat er mee aan de hand is.

Om de twee huidige onderstellen te krijgen, dat is een heel gedoe geweest. Bij de aanschaf van de eerste vier elementen waren ze niet eens te krijgen. Nu vroeg ik er meteen naar  bij de aanschaf van de laatste twee elementen. Hadden ze er maar eentje. Ik wilde er toch wel zes hebben. Werd er nogal loconiek gezegd: die zijn er niet. Echt op de manier van: en verder zoek je het zelf maar uit. Zoals die fransjes dat zo kunnen zeggen. Net nog niet onbeschoft, maar ook weer niet zo dat ze het jammer vinden voor je. Tuurlijk ga je dan als botte Hollander een beetje stennis schoppen. En na enig aanhouden werd er gezegd: "die komen met de volgende bestelling binnen meneer". Klinkt als het overbekende mañana, zo van komt u morgen maar eens kijken, dan zijn ze er alsnog niet. Bestellen? Nee hoor daar doen we niet aan bij Brico Depot. Echt ze komen met de volgende leveringen mee. De 19e hebben we ze op voorraad! Werd er zeer vriendelijk gezegd. Nu, we leven in LDF, ik kan het echt niet helpen, en dus geloof ik daar geen bal van. Dat zeggen ze immers om maar van je af te zijn, toch? Maar wie gaat nu tegen een vriendelijke medewerker zeggen dat ie liegt dat ie barst? C'est pas gentile, dat is niet aardig! Maar ikke was behoorlijk teleurgesteld dat de migratie naar een vaste opstelling alsnog niet afgemaakt kon worden. Ook mijn tocht naar Montbéliard bracht maar één extra onderstel op, ook al zeiden ze via de telefoon dat ze er twee hadden. Maar toen ik om de tweede vroeg zei de medewerkster doodleuk dat de andere een demomodel was, en niet verkocht werd. Daarop werd ik pas echt pissig, ging met het ene ding naar de kassa en liet de rest van mijn boodschappenlijst maar voor wat het was! Wat een derde wereld land is dit zeg! In andere landen waar de handelsgeest wèl heerst verkopen ze je zelfs je grootmoeder nog als maagd. Maar in LDF is alles wat buiten het gangbare valt onmogelijk. De rozigheid van de afgelopendagen was omgeslagen in een soort van sjacherijnigheid die zijn weerga niet kende. Nou ja 'k ben er al weer overheen. Een paar afleveringen van Warehouse 13 waren een perfekte afleiding. Even je zinnen op iets anders zetten heet dat.

Maar vandaag vond ik het telefoonnummer van de company die die handel verkoopt / importeert. Na drie keer doorverbinden, mijn verhaal werd steeds gladder, en twee keer mijn adres uitgespelt te hebben, zou hij een offerte opsturen voor de resterende vier onderstellen. Misschien lukt het op die manier wel, maar het blijft afwachten hé, LDF weet u wel....Anders moet ik het advies van BP maar opvolgen en van aluminium profielen de handel namaken. Kan het niet linksom dan maar rechtsom. Want de houten stellingen die Wim en ik in het voorjaar gemaakt hebben, dat gaat niet echt goed. Die verzakken en het hout werkt te veel na blijkt nu.

Na een dag knutselen ziet de nieuwe opstelling er zo uit, veel strakker toch?


Onder de collectoren de zaak netjes afgedekt en tout venant eronder gestrooid. De slangen en zo ga ik dan met Wim perfect aansluiten. Die moeten nog door de pijpen heen geleid worden. En BP gaat de twee laatste sleuven ervoor nog graven de komende weken.

Geen opmerkingen: