18 september 2011

Stortbui

Vanochtend om een uur of 4 hoorde ik de regen met groot kabaal op het dak kletteren. Een stortbui die je niet vaak hebt hier. Nu slaap ik behoorlijk licht dus zat wel ff rechtovereind in m'n bed. Zo plotseling ging het te keer. Van slapen komt dan niets meer terecht en pak je je compu maar. Rammelt door de dagelijkse kranten heen. Uiteraard leiden sommige links via via naar een aantal bizarre pagina's. Interessante dingen soms. Dan is het zomaar 7 uur. Bakkie doen maar? Oven aan voor een stukkie stokbrood uit Faverney, flink met Rustique beplakt. Heerlijk onderuit in de leesstoel, lubberend aan de hete koffie en het ovenverse brood naar binnen sabbelend, terwijl je luistert naar de regen die nog steeds op het dak klettert. Zal het zwembadwater wel flink van afkoelen denk je dan. Gluur ik ff op het weerstation. Jawel hoor, de buitentemperatuur is gedaald tot 11 graden. Lekker fris. Maar als dat zo doorgaat zal ik al vroeg de CV moeten opporren. Zal het weer zo'n winter als vorig jaar worden? Niet te hopen. Nu valt het nog wel mee, de temps overdag stijgen nog steeds richting de 20. En gisteravond was het gewoon zwoel weer. Die herfsten zijn echt mijn ding hier.

ZONNECOLLECTOREN
De offerte van EcoEnergie is nog niet binnen. Ik besloot daarom maar eens een rondje te gaan bellen met de verschillende brico's. Of ze soms de onderstellen al binnen hadden? Nancy antwoordde een beetje ongemanierd dat ze helemaal geen zonne-dingen meer verkochten, al een tijdje niet meer. Huh? Mijn opmerking: "Het staat wel in jullie catalogus", werd afgedaan met: "ze zetten wel meer op die site, niks mee te maken". Montbéliard had niks, maar het was bingo bij Chalezeule (bij Besançon). Ze hadden er zowaar 11 op voorraad. Hop in de wagen, snelste weg op de TomTom ingesteld en knarren maar. Dat ging allemaal behoorlijk soepel, de winkelbediende herinnerde zich mij nog ook! Laden en weer 90km terug. Uiteindelijk toch een duur grapje geworden met al die ritjes. De  onderstellen liggen nu in de tuinkamer te wachten om maandag gemonteerd te gaan worden. Dat traject kan dan nu worden afgewerkt. Kan BP gaan graven, weer een stap verder.

TRIPJE
Zei Fannie een keer: "Eigenlijk weten we helemaal niets van LDF, altijd druk met onze B&B. Het lijkt me leuk om eens iets meer van La Douce France te leren kennen" Zeg ik: "OK we gaan een trip plannen". Beetje langs de wijnboeren, wat specialiteiten van de streken waar we door heen knarren. En natuurlijk andere B&B's op zoeken. Een zekere vorm van bedrijfsspionage is niet verkeerd, zeg maar. Wanneer? Dat is dan nog maar de vraag. Is natuurlijk afhankelijk van de verschillende agenda's en gasten voor Le Mouton Qui Rit. Wel is het dan zaak het een en ander uit te vlooien. Welke route, welke wijnen, wat is er dan te zien. Wat is er bijzonder. Een beetje meanderend door het land naar het zuiden wordt het denk ik wel. Zo even uit de losse pols: Bordeaux (Medoc), Bourgondie, Morvan, Chablis, La Borne (pottenbakkers), kastelen kijken, Luberon uiteraard, Savois (kazen) etc. etc. Er is veel te proeven en te ontdekken. Maar wat kun je in een weekje doen? Dat worden keuzes maken. Zoiets van zeven dagen zeven wijnen en zeven B&B's? De afstanden zijn dan ook goed te behappen, en als je de kortste weg instelt wordt het nog leuk ook. Als je tenminste niet midden in een wei of kanaal terecht komt.

GASTEN
Vandaag en morgen arriveren weer nieuwe gasten, zowel voor de B&B als voor het appartement. De ondernemer die een paar weken geleden is wezen kijken, heeft toch voor ons appartement gekozen. Dat kan nog mooi voordat we in oktober met de verwarming gaan pielen daar. Fannie zei een beetje cynisch dat ie dan waarschijnlijk niets goedkopers heeft kunnen vinden. Gasten in het appartement heb ik weinig omkijken naar. Het is echter niet de goedkoopste optie want nu moeten ze voor hun eigen eten zorgen, ook het ontbijt. Hopelijk beseffen ze dan ook dat het wel iedere week ff schoonmaken geblazen is. Maar dat vertel ik ze morgen nog even nadrukkelijk zodat er geen misverstanden over gaan ontstaan. Misverstanden = ontevreden gasten. Dat strookt niet met onze kijk op de gastvrijheid die we hier willen bieden.

Geen opmerkingen: