9 september 2011

Weekend

Het weekeinde staat weer voor de deur, en we hebben zowaar het huis bijna vol! Dolle pret dus. Toch wel maf zo. Het naseizoen is nog maar net aan de gang en nog krijg je telefoontjes en mail voor reserveringen binnen. Niet dat het storm loopt, maar er blijft loop in. Zou dat een van de voordelen van het hele jaar open zijn? Ook het goed vindbaar zijn op het web denk ik dat daaraan bijdraagt. En zo gek als het klinkt: minder goed vindbaar van de concurrentie. Afgelopen donderdag kreeg ik iemand op bezoek die een klus moest klaren in de buurt, en voor zijn mensen onderdak zocht. Ook hij had ons via het internet gevonden. Vond het allemaal net ietsjes te duur, zo aan zijn reactie te zien, dus daar horen we denk ik niets meer van. Zou me althans verbazen.

Voor de middag nog even de vloeren doen en dan zijn we klaar voor de weekeind gasten. Kan ik me op de menu's gaan gooien. Voor deze tijd van het jaar lijkt me een Boeuf Bouguignon wel weer op zijn plaats. Met een puree van onder de gril en stinkkaas erin. Voor zaterdag en zondag laat ik het ff van de gasten afhangen of ze naar een restaurant gaan of blijven eten. Maar een varkens escalope in Roquefort saus en zondag iets als karbonade in paprika/room saus lijkt me ook wel iets. Een beetje zwaardere kost dan normaal. Het is de laatste dagen dan ook alleen maar aan het miezeren, dus dan past dit er wel bij.

LITERATUUR
De winter staat weer voor de deur, de avonden worden langer en het wordt weer later licht. Het afgezaagde liedje. Traditie getrouw ook weer een periode van veel lezen in de lange avonden. Stendhal, Balzac, Zola staan op het programma. Ja, ja, de klassiekers, gewoon omdat het kan. Oke, staat natuurlijk wel Google Translate roodgloeiend, puffend en hijgend ernaast te stampen. Je m'en fou - heb ik lak aan. Ben van mening dat er een hele inhaal slag te maken valt in de Franse literatuur. Tuurlijk komen de prettig weg te lezen detectives ook aan de beurt. Zijn er toch al wel weer tientallen Franse e-boekskes gedownload en netjes geordend op de harde schijf gezet.
In de Figaro stond een heel artikel over de ecrivains fantome - ghost writers in goed Nederlands. En dat dat, volgens het artikel, ik citeer: "een neger arbeid" is. Die  arbeid wordt slecht betaald en er valt weinig eer aan te behalen. Eufemistisch worden het collaborateurs genoemd. Volgens datzelfde artikel schijnt het nu een trend te zijn de namen van deze ghost writers ook op het titelblad; of op zijn minst op een van de eerste vier pagina's te vermelden. Na een snelle blik in de boekjes van Michelle Barierre - de dame die culinaire detectives schrijft, niks te zien, ook niet achterin. En het leek mij zo opvallend, het verschil tussen het eerste en tweede boek. Dat is gewoon te groot. Is daar de hand een "nègre" (neger) in te herkennen? Of misschien toch niet en heeft ze snel een cursus: "hoe schrijf ik een plot" gevolgd.

BADMUTS
Na de rentrée - terugkeer van de vakantie - begint men weer te werken in LDF. En prompt liet ook de badmuts weer iets van zich horen. Hoe staat het zwembad ervoor, vroeg ie? Nou dat is helemaal groen uitgeslagen zei ik. Oh geen probleem kom ik vanmiddag ff langs. Had ook nog een paar rekeningen bij ons open staan hè, en daar gaat ie natuurlijk, en terecht, om vragen. Ondanks dat, nam hij er ruim de tijd voor om even naar de Ph (zuurgraad) van het water te kijken, een kwak chloor erin te mikken en uit te leggen waarom die algen groei er zo opeens weer was. Regenwater deed de Ph  sterk stijgen, en het warme weer van de afgelopen tijd deed't 'm ook. Uitleg, emmertje van die chloor shit erin, en hoppa wij achter de wijn. Legde hem uit dat twee cheques al een tijdje op hem lagen te wachten. Maar over twee andere rekeningen wilde ik toch nog wel ff praten. Voor twee wagentjes tout-venant en grind was dat bedrag wel erg hoog, het klopte niet als ik deze vergeleek met de eerdere rekeningen. Begon ie een beetje mompelend verhaal op te hangen van de prijsverhogingen na de rentrée. Maar deze prijsverhoging was toch wel erg sterk, en van voor de bouwvak nota bene! Oh, ik zal er naar kijken, het waren maar twee wagens? Ok, dat verklaart het. Nou volgens mij heeft ie er gewoon een slag naar geslagen en bedacht dat dat wel goed zou gaan, moet je net bij mij zijn. 'k Heb ze door die fransjes. Maar een mooie vluchtroute, niet zeggen 'k heb er maar wat van gemaakt maar ik heb me vergist. Heb drie wagens gerekend maar het waren maar twee wagens. Een elegante ontsnapping, maar toch.
Dat ging ook zo met de isolatiedeken voor over het water. Omdat het veiligheidsnet eigenlijk te duur was zou ik die deken gratis krijgen, bij wijze van compensatie. De rekening werd zonder bedenken weer terug genomen en er werd "zakelijk gebaar" ofwel geste d'affaires van gemaakt. Kijk dat soort gebaren zie ik graag. Gratis kan er niet op de rekening gezet worden volgens hem, iets met BTW of zo begreep ik. Nou ja alles is in den minne, heel elegant, opgelost. En ik moet zeggende after sales service ik OK bij de Badmuts. Alleen aan het leveren zelf, daar moest ik nogal aan trekken, aandringen, dreigen of wat dan ook. Die fransjes zijn moeilijk in het gareel te houden en doen waar ze zelf zin in hebben. En erg precies ging het ook niet allemaal. Net als met een huis kopen, doe je zo'n zwembad ook maar een keer in je leven toch? Dus kan niet zeggen: bij een volgende keer ga ik beter opletten. Alhoewel, een keer in je leven een huis kopen gaat niet meer op bij ons.  

Geen opmerkingen: