24 september 2011

FLASH

Hé, de eerste schapen zijn tochtig! Mooi op tijd, tenminste iets wat in deze op hol geslagen natuur nog op de "afgesproken" tijd begint. Hoogste tijd om een ram te vinden.

ff ontspannen van een hele dag maaien
BP die "toevallig" langs kwam, had daar wel oren naar. Hij wist wel iemand die een ram te koop zou hebben. Niet te beroerd voor een avontuurtje, zei ik: "Hop de auto in en knarren". Waarvoor ie kwam is niet echt duidelijk geworden, dat zou ongetwijfeld wel ter sprake komen. Zal wel weer iets willen lenen of zo voor een van z`n karweitjes. Had ie het gisteren al over. Meestal legt ie zoiets bij mij te weken. Heel bereidwillig zou hij wel even wat stro en zo in de auto leggen. Kijk, bij zoveel geslijm gaan bij mij altijd de alarmbellen rinkelen.



"Ik wacht gewoon af", dacht ik bij mezelf.  "Laten we eerst langs die boer in Melincourt gaan" zei ik, "want die had beloofd rond deze tijd rammen voor de verkoop te hebben". Helaas, was die boer nergens te bekennen, pech dus. Want hij had wel de door Fannie fel begeerde Zwartkop schapen. BP`s adresje was in Allainville, daar zat inderdaad een boer die wel een van zijn rammen kwijt wilde. Een beetje jong nog, 9 maanden, doch dat mocht de pret niet drukken. Charlie had er een paar jaar geleden ook al flink trek in op die leeftijd. Een bizarre onderhandeling volgde. Met een steeds veranderend verhaal over prijs per kilo, en dan weer het gewicht. Eerst ging het over het koud geslacht gewicht van 20 kilo met een bijbehorende prijs van 3,75/kg. En toen ik de knip trok om, naar boven afgerond, 80 euries neer te tellen, een prijs die redelijk was gezien de prijzen op het internet, draaide meneer ineens andersom. "Nee", zei ie, "het moet 120 euro zijn voor een ram". Huh? "Maar 20 x 4 is nog altijd 80 hoor!" riep ik boven het kabaal van de draaiende trekker uit. "Ja maar het is 120" klonk het stijfkoppig, "anders niet. Het is 2,90 per kilo levend gewicht, dus ik wil 120 euro hebben". Kijk dat had ie snel uitgerekend, moest ik toegeven. Maar om voor een volle maag en de darmen vol stront 2,90/kg te gaan betalen, vond ik iets te gortig. In mijn gebrekkig Frans riep ik dat ook, waarop een nogal merkwaardige blik mijn deel werd. Ik gebruikte natuurlijk een uitdrukking die als een tang op een varken sloeg ;=) Zoals zo veel van die uit het Nederlands komende uitdrukkingen in vertaling soms, of iets heel onbeschofts zijn, of als iets totaal waanzinnigs klinken in de oren van een Fransje.




Onverrichter zake zaten we tien minuten later weer achter de computer op LeBonCoin.fr (soort van Marktplaats.nl) te koekeloeren. Ha, Bingo! Iemand die voor een normale prijs 2 zwartkop rammen aanbiedt! Was wel 40 km verderop, maar dan hadden we in ieder geval een ram gescoord. De onderhandelingen verliepen dit keer normaal, voor 100 euries konden we een stevige 1,5 jaar oude ram meenemen. Tien tot vijftien euro teveel vond ik, maar ik had geen puf meer nog een paar adressen af te kleppen. Het was een nogal heftige week geweest. Dan volgde het gepiel om het beest in de auto te krijgen. Want meneer moest en passant eerst nog even boven op zijn vriendinnetjes duiken voordat ie mee wilde. Een emmertje met oud brood deed ook hier wonderen. BP en de boer hadden hem bij zijn kladden en schoven meneer achter in de auto. Nog even een briefje dat ie aan mij verkocht was, kon je anders gezeik mee krijgen bij controle onderweg. Zo gezegd zo gedaan.
Tijdens het wachten liet het beest een beetje merkwaardig gemekker horen, maar tijdens de terugreis zelf verder geen kik. Dat gaat goed komen.
En, ik mag een boon zijn, we draaiden het terrein af en er stonden inderdaad agenten een auto te controleren. Asjemenou! Zo in the middle of nowhere! OK, wij zaten met dat briefje goed, niks aan de hand, werden ook niet aangehouden of zo. Maar de auto voor ons moest wel ff alles open doen.

FLASH
Dit is `m dus, en op het naamplaatje zet ik: FLASH. Dit omdat ie zo heen en weer schichtte in de wei en flitsend een paar madammekes beklom voordat we hem te pakken kregen. Het verhaal van de eigenaar dat ie al flink bezig was om de ooien te bespringen, klopte dus precies. Het is een stevig beest, beetje laag bij de grond, z`n ballen raken met gemak het gras, en hij is fanatiek bezig met dekken bezig. Als dat maar geen toestanden geeft bij het apart houden van deze ram. Volgens de dierenarts moet je nieuwe beesten altijd ff apart zetten om te kijken of ze niets onder de leden hebben. Fannie zegt terecht dat we dit jaar al teveel schapen hebben verloren  en dat we een beetje voorzichtigheid in acht moeten nemen. Voilà, c'est fait. Flash staat nu aan de andere kant van het hek verlekkerd naar de tochtige dames te kijken. Als ie maar niet de kolder in de kop krijgt en over het hek gaat klimmen. Daar kunnen brokken van komen. We zijn benieuwd wat voor soort lammeren we van deze mix krijgen: Texels x Zwartkop. De nieuwe lammeren zullen wel een soort Dalmatier worden, zegt Fannie.

Geen opmerkingen: