20 september 2011

Hersenkronkel

Zit je in de auto lekker naar een keuvelend paar te luisteren op de radio, drijft er ineens dit in je bewustzijnshorizont:


De mogelijkheid dat er iets gebeurt is heel erg groot. Maar de waarschijnlijkheid dat er iets wat je waarneemt ook daadwerkelijk plaatsvindt is erg klein.

En ik ben even in de war. Heb ik dat gehoord over de radio? Of ergens anders opgevangen? Na een minuutje besluit ik dat het iets uit mijn onderbewustzijn moet zijn. Of was het de wijn van gisteravond die slecht gevallen was Een paar seconden later, althans zo lijkt het, word ik me weer van de stemmen van de radio bewust. Ik vervolg de rest van het, ook al zo merkwaardige gesprek. Ik parkeer de auto op een strategische plek bij de supermarkt, pal voor de uitgang. Altijd sluikreklame blijven maken hè. Haal afwezig een karretje. Shit, muntje vergeten te pakken. Uiteindelijk stond ik met muntje in de hand voor de karretjes. Oh ja, karretje meenemen. Dan hobbel ik daas de supermarkt door. Neem eindelijk het tafelzout en de suikerklontjes mee, die ik nu al drie keer vergeten ben bij de vorige boodschappen doen. Kieper de boodschappen in de wagen, en knar naar huis toe. Thuisgekomen krabbel ik die zin snel op voordat ik `m vergeet. Maar het houdt me de hele avond bezig, ook tijdens de gesprekken aan tafel. Ik ben er niet helemaal bij met m`n gedachten waardoor het keuvelen ietsjes stroever dan normaal loopt. Terwijl ik dit zit in te tikken, vraag ik me nog steeds af waar dat vandaan kwam. Natuurlijk is het klinklare onzin. OK, merkwaardige onzin dan.

INTERNET
In de Telegraaf staat een artikeltje over download snelheden. Dat wil zeggen: hoe snel haal je een bestand van het internet af. Zoiets wordt uitgedrukt in aantallen karakters per seconde. Die zouden wereldwijd gemeten zijn door Pando Networks, een Amerikaans media distributie bedrijf. Je weet wel, een van die bedrijfjes die rondspit op het internet en daar geld aan verdient. Daarbij denk je natuurlijk meteen: "Hoe meten ze dat, waar, op welke compu's?". Welk en wiens internet verkeer tappen ze daarvoor af? En de kernvraag is wat ze doen met de gegevens, de pakketjes die ze afvangen om die snelheden te kunnen meten. Of ben ik nu paranoïde? Afijn, buiten dat wordt mijn indruk dat het slecht gesteld is met het internet in LDF door dit artikel wel bevestigd. Wereldwijd is de gemiddelde downloadsnelheid 580 lettertjes per seconde. Zeg maar een kwart A4-tje, getikt in 12p en normale marges. Met uitersten als N-Korea (2200) en Kongo (13). LDF schijnt op 600 te liggen en NL op 900 (Cijfertjes voor de leesbaarheid afgerond). Nu fiets ik zelf in de vroege morgen en late avond ook wel wat rond op het internet. Doe af en toe zelf onderzoekjes in verband met de bereikbaarheid van mijn levenswerk: THOCP.net (The History of Computing Project). Uiteraard krijg ik metingen waarvan de resultaten niet eens in de buurt komen van de getallen die voor LDF opgegeven worden. De download snelheden komen in de buurt van slechts 200 en als het Franse `net` er echt zin in heeft, wel eens helemaal 350. Maar 600? Nooit gemeten! Misschien halen ze dat in de grote steden, universiteiten en industrie gebieden waar natuurlijk een veel groter debiet geboden wordt. Hier op het plaatelaand kun je het wel schudden. Nou ja, waar maak ik me eigenlijk druk om. Zit niet meer in de IT en het weinige dat ik nog doe op het net is het journaal kijken en af en toe een flimpie. Streaming video, zoals Uitzending Gemist, kun je niet zonder seconden-lange haperingen ontvangen. Kortom we leven hier wat dat betreft op het zelfde niveau als in een ontwikkelingsland.


ZONNECOLLECTOREN
Vanochtend kwam BP aanzetten met iets voor de panelen. Blijkbaar begint het hem te interesseren. En gaf me een url met meer info over allerlei nuttige extra's voor de zonnepanelen. Zo is daar ook precies het soort regelaar dat ik nodig heb voor de pomp. Blijkbaar heb je er twee nodig. Een voor de voedingsleiding en een voor de uitgang. Soort hotelschakeling of zo? Nou ja eens aan Wim vragen hoe dat dan moet werken. (bij deze Wim ;=)
Stond er ook een videootje op over reflectoren. En ik maar denken dat je die met die vacuumbuizen niet meer nodig had. Eens meer over gaan lezen. Want als de presentator gelijk heeft scheelt dat weer +30%, een slok op een borrel. Daarom de moeite meer dan waard.

Geen opmerkingen: