13 mei 2011

Zonneboiler 2

Dacht ik een mooi stukkie geschreven te hebben voor de blog. Gaan de servers onderuit en is mijn laatste stukje verdwenen. Gelukkig heb ik altijd een backup van het stukje klaar staan. Komt nu goed uit.

Zonneboiler stap 2

We hebben grote stappen gemaakt met de zonneverwarming. Vier collectors staan nu opgesteld en we zijn begonnen met stap 2. Dat is het deel waar de leidingen onder de grond van collector via boiler naar het huis gelegd gaan worden. Bij elkaar 60 meter pijpleiding.


Men neme een slang van 25 meter lengte en rond 20mm schuift daar isolatie omheen en duwt dat weer in een buis van 50mm. Er is een rode en een blauwe (retour) leiding. We moesten even wat hannessen voordat we door hadden hoe het zaakje soepel in de 50mm buis gepropt kon worden maar met een halve liter vloeibare zeep ging ook dat weer prima. Op regelmatige afstanden plak je om deze buis van 50mm dunne houtjes als afstandhouder en schuift dat geheel in een buis van 100 mm. doorsnede. Alle naden worden met tape afgeplakt.
Boor  om de 50 cm een gaatje en spuit daar ruimhartig PUR in. 


Zo hebben we 60 meter dubbel-over-dwars geïsoleerde pijpleiding waardoor het warme water van de zonnecollecter in de winter naar het huis stroomt en een retourleiding naar de boiler in het pomphuisje. Een pijpleiding is bestemd voor koudwater, stroom, signaal kabel (meten is weten) en een netwerkkabeltje (je weet maar nooit).


Die drie pijpen worden ook weer als pakketje aan elkaar getaped. Het geheel wordt dan zaterdag ingegraven op ongeveer 80cm diepte. Daarvoor hebben we een graafmachientje gehuurd, dus dat moet snel genoeg gaan. Moeten er nog gleuven naar de collectoren en het badhuisje bijm en de nodige pijpleiding. Werk zat dus nog voordat alles in een definitieve opstelling aan de praat is.

BADMUTS
Had ik twee maanden geleden de badmuts al de opdracht gegeven om de rand aan het zwembad te komen maken. Gisteren zou ie komen. Vorige week vrijdag voor alle zekerheid nog even langsgeweest om hem daaraan te helpen herinneren. Nee hoor ik ben er klonk het, geen probleem. Wim en ik zeiden al tegen elkaar: eerst zien dan geloven. En bij Bacchus de Badmuts kwam op woensdag niet opdraven. Wij er rond 5 uur 'savonds op af. En ik speelde maar weer de kwaaie verontwaardigde klant. Ja maar het regende zei ie, niet bij ons zei ik en een telefoontje zou een goed idee zijn geweest. Bij ons was het namelijk prima de luxe weer gisteren in Mailleroncourt. Nou is dat ff bizar, kwam het eruit. Hier regende het pijpenstelen. Maar een boze klant spelen helpt wel, vooral als je nogal kortaf bent. Zo van wat heeft het voor zin je twee maanden geleden al te engageren als je je planning niet voor elkaar kunt krijgen. Waar ben je mee bezig?! Een beetje timide klonk het, morgen kan ik komen, morgen dus. Om 0800 sharp? Nee nee klonk zijn secretaresse dan is er een klant, ben ik zeker niet dan? Nou dan om 0900 maar. En ik verwacht wel wat lekkers...
En ook de volgende morgen kwam ie niet opdraven. Ging de telefoon: regent het bij jullie?Nee hier is het prima weer. Een beetje een leugentje want het druppelde nog na van de hoos van vannacht. Volgens de meteo ging het over een uurtje opklaren, daar bankierde ik maar op. Nou tot zo dan. 
Ineens zei Wim, hé die gasten staan de rand van het zwembad te lijmen. Na de siesta dan wel hè. Ik moet toegeven het ziet er prachtig uit. Dat dan wel weer. En een natuurproduct geeft altijd wat onregelmatigs, het is milimeter werk, maar toch, ik zie wel verschillen. Afijn ben al lang blij dat het erin ligt. Daar zouden wij drie dagen mee hebben liggen klooien niet netjes, en de Badmuts had het in 3 uurtjes voor elkaar, wel netjes.


Nu nog de terrastegels weer op hoogte leggen en dat deel is ook weer pico bello voor het komende seizoen.
Zou ie ook de aansluiting voor de boiler nog maken, maar dat was ie zeker weer vergeten aan het einde van de middag. Nou ja daar is ook geen gloeiende haast mee. De temperatuur van het water is nu 22 graden. Voor mij warm zat, maar voor Wim mogen er nog wel een paar graadjes bij ;=)

Morgen de boiler installeren en met de collectoren verbinden. Iedere keer weer een stapje verder. Zaterdag en zondag het grote graafwerk, leidingen erin en de handel eromheen egaliseren en opschonen. Kan daar weer toutvenant (gravel) over heen en ziet het er eindelijk een beetje netjes uit. 




Geen opmerkingen: