16 juni 2010

Schapie

Lig ik net in mijn favoriete houding het internet af te schuimen naar info over waterzuivering, wordt er gebeld. Merde, heb ik nu geen zin in, welde het in me op. Geen wagen voor de deur, dat moet BP zijn. En jawel hoor. Begon ie met een verhaal over een schaap dat nu wel erg kreupel liep en dat we daar nu echt naar moesten gaan kijken.
Natuurlijk lag het gereedschap daarvoor op allerlei plekken, ook de "bombe bleue" zoals dat heet, lag niet waar ie zou moeten liggen. Een bombe bleu is een spuitbus met een ultra sterk desinfecterend blauw goedje. Die bombe vonden we na enig zoeken uiteindelijk in het strohok terug. Toch wel apart, de eerste gedachte die je hebt is dat het gejat is. Dan vind je het later toch weer terug op een plek waarvan je echt zeker bent dat je dat daar niet hebt achtergelaten. Het huis is ook zo groot. Afijn, wij de wei in met die bombe. Het lokken van het slachtoffer ging niet echt van een leien dakje. Maar uiteindelijk hadden we het klem en met een snoekduik had BP het te pakken. En ja, een wondje tussen de tenen dat was gaan ontsteken. De maden zaten er al in. Ik spoot het blauwe spul gul tussen de tenen in. De maden voegden zich onmiddellijk bij hun voorouders, de rook kwam er vanaf. Net Fisherman's friend: sterk goedje. Geweldig spul, het hielp direct want dit schaap liep meteen een stuk minder mank. Taai toch ook wel, schapen.

KEUKEN
Vandaag ging het bijna fout met het keukenblad. Had die knurft de handel met een decoupeerzaag afgezaagd. Meldde vol trots dat het haaks was. Maar ja je ziet het meteen. Als je met de decoupeerzaag aan het einde van je plank komt heb je altijd dat je een flauwe bocht maakt omdat je dan geen steun meer hebt, en wijk je van de rechte lijn af. Waarom hij dat niet ziet is mij een raadsel. Met geweld drukte hij het blad tegen de muur aan, OK dat scheelde een mm. Begon ie over de dikte van de tegel, die zou de spleet wel overdekken. Tuurlijk joh, maar het sluit gewoon niet aan. Ja, maar de muur is schuin, mijn blad recht! Zeg ik, niet gehinderd door kennis, dan zaag je het blad toch zo dat het wel aansluit? Express, juist daarom, een mooi eikenhouten blad gekocht zodat het goed op maat gezaagd kon worden. Aansluitend dus. En ook express een professioneel zaagmachien, MET geleide rails. Ja die rails had ie gebruikt met de decoupeerzaag. Tuurlijk joh.
Tsja tegen zoveel domheid kon mijn verstand niet op. Dus ik pak een dun latje, druk het werkblad tegen de muur, leg het latje tegen de schuine kant op het werkblad en teken de schuinte af. Net zoals Wim en ik dat met het parket deden boven in de slaapkamer. Dan zeg ik tegen BP, ga de cirkelzaag maar halen. Nog ff hem gewezen op de diepte instelling, volgens hem ok, volgens mij niet. En het was ook niet diep genoeg. Afijn bij de tweede poging ging de zaag er als boter doorheen. Het blad paste milimeter precies. Nu wel natuurlijk een centimeter tekort aan de andere kant geworden. Geen ramp, komt de koelkast iets meer naar binnen te staan, die ruimte is er wel. Het blad sluit nu in ieder geval perfect aan en kunnen we weer verder.
En geloof me, alles wat inzicht en nauwkeurigheid vraagt daar moet je bovenop zitten met die gast. Zo ook met het wastafelblad van de douche, een identiek geval als het keukenblad. Dat gaan we dus ook over doen. Gelukkig hebben we nog een blad over, weer geen probleem eigenlijk. Maar het kost zoveel extra tijd. Je legt hem uit hoe je het wilt, doet dat twee keer. Checkt of ie het begrepen heeft en verdomd het gaat dan gewoon anders dan we afgesproken hebben. Vind ie eigen initiatief, da's goed. Initiatief dat moet! Amme hoela, dat soort oplossingen zit ik niet op te wachten. Je aan wat afgesproken is houden, ho maar! Ik wordt hier zo moe van. Morgen gaan we een lijstje maken met dingen die niet goed zijn, beter afgewerkt moeten worden, en minder ernstig: wat nog gedaan moet worden.

BRICO
Iets vrolijkers nu, Brico Depot in Epinal is verhuisd. Een totaal nieuwe hal, zoiets wat ik in Lyon zag met openhangende mond. Geen kruip door sluip door gangetjes meer waar altijd wel een heftruukje stond, of zoiets. Of mensen aan het uitladen waren of gewoon waar het altijd dringen was. Dingen waren erg moeilijk te vinden, vooral in het begin.
Nu is het een ruim opgezet geval met duidelijk aangegeven welk soort materiaal er ligt per gang. Die gangen zijn breder en het materiaal is stukken overzichtelijker opgesteld. Niet meer zo vol gepropt als in de oude zaak. Volgens mij is het assortiment iets ingedikt maar alles wat nodig, was er. Ze moeten alleen iets aan de koeling doen want het was smoorheet.
En zoals te verwachten werkte de pin automaten niet, kinderziektes van een nieuw systeem hield ik het maar op. Voor Fannie nog ff een paar mooie tuinhandschoenen gescoord, en mijn doorwerk handschoenen waren ook versleten dus een nieuw paar. Verlichting voor de keuken, mooi halogeen, strak. Verrek en daar lagen die magneten die ik zocht. En hoppa vond ik ook zomaar die 10x10 tegeltjes waarbij gekleurde glazen tegeltjes, in de kar ermee. Shit dit is echt walhalla voor me.
De middag toch nog nuttig besteed.

Geen opmerkingen: