10 december 2008

vergunning afgewezen

Dakkapel

Nou die dakkapel gaat in de eerste instantie niet door. Ik kreeg een 'blurb' vol ambtelijke taal in de bus waar ik na een half uur Googelen van begreep dat het niet doorging. Maar er stond ook dat een bijlage bijgesloten zou zijn met het besluit. Die zat er natuurlijk niet bij. Ze zijn wel bereid tot een gesprek om het ontwerp eventueel te wijzigen. Dus ikke bellen en in mijn beste frans gevraagd naar de betrokken ambtenaar. Maar die was er niet, ik kon morgen terug bellen. Blijkbaar niet al te veel aanvragen denk ik omdat ze zo snel wisten wie ik daarvoor moest hebben en waar het om ging. Geleerd hebbende om gewoon door te drammen en om alternatieven vragen ga ik toch een poging wagen er nog iets uit te persen. Wellicht denken ze dat de verbouwing aan de voorkant zit, not! Dus een beetje extra uitleg werkt misschien in mijn voordeel. Ze hebben het sowieso al over wijziging van het ontwerp. Lijkt op een opening. Morgen maar eens kijken wat 't moet worden dan.

LED

Dat verhaal wordt iets anders. Net gevonden: led wizard voor een kant en klaar ontwerpje. Volgens Andre heb ik een voeding van 1000 watt nodig, dat was schrikken. Maar volgens de nieuwe info lijkt me dat wat veel. Wel gelijk had ie dat met mijn schakeling ik de helft van de spaning niet gebruikte en dat het minder licht opbracht dan ik gedacht had. Nou ja er wordt toch eerst een klein experimentje opgezet.

De voeding is nu het tweede item. Maar Wim kwam al met een mooi kant en klaar alternatief aan. Zonder hem zou ik toch heel wat meer hebben moeten uitplussen dan me lief zou zijn, in allerlei opzichten. 

Verwarming

Zo'n CVkachel op hout aan de praat krijgen en houden is effe een ander verhaal. Als je verkeerd begint met opstoken duurt het zomaar een uur langer voordat je de keteltemperatuur hebt bereikt die nodig is om het een beetje behaaglijk te krijgen. Verkeerd: te snel groter hout erin, of verkeerd het hout in de verbrandingsruimte mikken. Dat moet namelijk netjes in de lengte op elkaar gestapeld worden, nou het is maar dat je het weet. En dan nog oppassen dat je je handen niet brand want het toevoergat voor hout is natuurlijk gloeiend heet. Een aparte ervaring dat sowieso, en je waant je terug in de tijd, Want zeg nou zelf, primitief is het wel dat gezeul met hout. Je bent er toch elke dag toch ruim een uur mee bezig, en dan nog op tijd wat extra blokken erop gooien. OK in NL is het een luxe een haard te hebben. Hier is het een noodzaak. Er zijn geen aardgasleidingen, olie is peperduur en voorlopig is hout het minst slechte alternatief. OK je kunt iets met een voedingsautomaat doen, maar dat is ff een investering van 6000 euries en dat is 5 jaar stoken, of je dat nu zo een twee drie terugverdiend is de vraag.  

Maar goed als je de verwarming op de slaapkamer annex werkkamer op max zet is het niet te harden zo warm als die kamer wordt. De lobby is een ander verhaal. Daar moeten we echt maatregelen nemen omdat de CV elementen niet goed zijn geplaatst, als er gasten in de winter komen zal daar toch echt bijverwarming moeten staan. En in de keuken is er maar een verwarmingselement, ook veel te weinig. Wat je daar aan moet doen is een overlegje waard met deze of gene. In ieder geval de serre maar eens goed dicht gaan doen.

Dan een briefje van de mesjeu de bourmaitre in de bus over iets als d'affouage. Wat is dat in vredesnaam nu weer dacht ik. Een woord dat in geen woordenboek voorkomt. Maar gelukkig wist Wiki er wel raad mee, daar stond dat het een in onbruik geraakt woord is uit de 13e euw of zo.

  • Le mot "affouage" date du XIIIe siècle et vient du verbe d'ancien français "affouer" = chauffer, lui même du latin "affocare". Le mot affouage est souvent utilisé comme synonyme de bois de chauffage, bois de feu.

Nou ja wie lust er nog peultjes. Het gaat hier dan blijkbaar om: (brand)hout rechten. OK dan! En hoeveel kuub dat dan is, waarschijnlijk hoor je dat pas als alle aanmeldingen binnen zijn. Want het brandhout komt hier uit het communaal bos, van de inwoners dus. Er is een allotment en dat wordt dan over de aanmelders verdeeld. In ieder geval voor 30 euries ben je de man.  Nou dan krijg ik in ieder geval misschien minder sparrenhout dan nu. Want dat fikt zo op. 

Geen opmerkingen: