5 december 2008

FERMOBA

Dus geen zaken meer doen met Fermoba want die flessen de zaak opzettelijk.

De eerste slag heb ik dus verloren. Alsof je tegen een muur aanpraatte. Symmetrisch volgens hun interpretatie betekent identiek, exact gelijk dus. Niet volgens het woordenboek. Symetrisch is gelijkvormig, een gelijk patroon. Volgens hun is dat dan dat de ramen links en rechts van gelijke lengte moeten zijn. Ook al ontstaat er dan een gat van 25cm.
En het staat op de orderbon dus hebben we geleverd wat verlangd is, zeggen ze. Ja ja, maar de metingen waren fout en de tekening suggereerde wel degelijk dat het aan de muren aangesloten zou zijn. Niet dus. Arme Dries probeerde te redderen wat er te redderen viel, maar ook hij kwam niet veel verder, we speelden good cop bad cop, maar die gast was niet behept met rede.

Wat heb ik hier dus van geleerd? Vertrouwen is goed maar controle is beter. Je moet dus alles zelf stipuleren, uitmeten, controleren, beschrijven EN laten tekenen door de tegenpartij.

Zet dus nooit en handtekening als je niet precies krijgt wat je hebben wilt. Het moeilijke in dit geval is: hoe weet je dat. Door zelf eerst een schets te maken en daarop voortdurend terug te komen. Wat ze ook zeggen, dat is wat je wilt hebben. Ook al komen ze met andere oplossingen aan, ik trap er niet meer in om de voor hen beste oplossing te krijgen. Ik heb ook in andere situaties geleerd dat je gewoon keihard moet volhouden dat wat je wilt ze maar te leveren hebben. Ineens kan dan veel meer.
Bovendien zodra de koop gesloten is en je een voorschot hebt betaald ben je de lul. Dan leveren ze gewoon wanneer hen dat uitkomt, beloftes of niet. Kun je natuurlijk ook vastleggen en laten ondertekenen. Dus ik betaal ook nooit meer een voorschot en ik laat ze alles ondertekenen.
Dat met die voorschotten is ook zeer in trek bij leveranciers, er kan dan ineens zogenaamd meer. Gewoon niet doen, leverdatum vast laten leggen, ondertekenen laten, en straf als ze te laat zijn. En nu het te laat is krijg je uit verschillende hoeken tips.

De volgende taktiek volg ik nu bij vervolg projecten:
  • Struin eerst weken het internet af naar meerdere leveranciers en laat ze allemaal een aanbieding doen.
    Wat erg opvallend is, en ik druk me expres expliciet uit, dat er iets als concessies bestaat. De ene handelaar zal nooit in de concessie van een ander gaan leveren. Dus af en toe krijg je als antwoord dat ze je niet kunnen leveren. Ook al zie je het gewenste op de plank staan of op hun site dat ze in heel frankrijk leveren. De fabrikant doet het de groothandel en de verkopers. Ze schermen allemaal hun gebiedje af. Zo forceren ze een hogere prijs. Sterker nog een kachelfiguur zal bijna nooit een niet door hem geplaatste kachel komen repareren. Hoezo kartel en prijsafspraken.
  • Als ze spatsies maken (kan niet, meer dan een keer afspraak verzetten etc) vallen ze van de lijst af.
  • Als ze allerlei bezwaren over je ontwerp hebben (kan niet, impossible) idem.
  • Dan de schets en voorwaarden, levertijd, kan niet: NEXT!
  • Spreken ze te snel en na een verzoek verstaanbaarder te spreken helpt niet: next
  • Willen ze geen fatsoenlijke offerte uitbrengen: next
  • TIP die ik van iemand kreeg: zet je gespreks items even op een papiertje, in het nederlands wel te verstaan, dan heb je een beter houvast, en zet daar wat kern zinnen in het frans onder, geeft meer zelfvertrouwen in het gesprek.
  • Natuurlijk vertel je ze de spelregels eerst: zo wil ik zaken doen met je.. Bij eentje kreeg ik een echte schrikreaktie en die wilde toch eerst even nadenken (NEXT)
  • Vastleggen wat er is besproken, en laten tekenen.
  • Wat ook goed werkt is zeggen dat je er nog over wilt nadenken omdat het bedrag te hoog is; ze zullen dan proberen je iets op te dringen wanneer je uiterlijk iets gaat doen en wanneer je komt ondertekenen. Ze doen dan net alsof de zaak beklonken is. Trek je daar niets van aan en volg je eigen agenda.
  • Agenda: trek twee keer zoveel tijd uit voor de voorbereiding als je nodig denkt te hebben om een goede deal te krijgen.
Dit lijstje zal in de tijd aangevuld en uitgebreider toegelicht worden. Els suggereerde al een boek te gaan schrijven hierover, humor

Met andere woorden je wordt hier keihard! En moet je ook wel, want anders wordt je gewoon genaaid als er ook maar een wolkje aan de hemel verschijnt. En alles wordt in hun voordeel uitgelegd.

Kontrakten afsluiten is dus een linke busniess hier. Er wordt hier niet gehandeld naar de geest maar naar de letter. Een gat van 25 cm: maar dat is wat U wilde, zo heeft u het gezegd, nee dat heb ik niet gemeten, maar u heeft toch de maten op de orderbon gezien?

Kortom alles wat er is gezegd wordt gewoon glashard ontkend.

Afijn een goede les. En ik wilde alleen maar dat ze, als compensatie, de rolluiken electrificeerden, meer niet. Want dat aanhelen van de muur is zo'n onoverkomelijk probleem echt niet. Gewoon de aannemer bellen en klaar. Maar die gasten maakten zo'n stennis... Misschien staan ze dan toch niet zo sterk in hun argumenten als ze doen overkomen gezien hun overreageren. Maar een rechtszaak beginnen in la douce fance als buitenlander is de goden verzoeken, geen enkele advokaat die je als buitenlander tegen zijn "confreres" zal willen verdedigen, althans dat zingt rond op de nl sites over dit onderwerp. En dat maakt ze blijkens de evaring erg brutaal. Dus dan maar van te voren alles dichttimmeren.

Zucht.

Ik kan natuurlijk ook gewoon doen als de gek waarvoor ze me verslijten en dit gesprek negeren en gewoon opnieuw beginnen. Maar ik heb ook nog een bedrag in een potje zitten dat ze graag willen hebben, dus dat is wel weer een sterk argument.

Het die gast ook nog de gore moed om een volgende termijn van betaling te vragen. NOU JA ZEG. Natuurlijk resoluut geweigerd. Zei ie ook nog: nou ja het was te proberen. Denken ze echt dat ik debiel ben?

Geen opmerkingen: