23 augustus 2008

De "tug of war" Apple vs MS/Intel

Nu heb ik een aantal pc's en mac's in dagelijks gebruik en mijn gewogen oordeel is: beiden zijn even slecht.
Een beetje glijdt de weegschaal in het nadeel van Apple. Waarom? Probeer maar eens service te krijgen na drie maanden na aankoop van een Apple. Wonderbaarlijk genoeg geeft Apple daarna niet thuis of je moet er zwaar voor dokken.

Hoe kwam ik tot dit gewogen oordeel?

Voor PC is veel meer keus, en dat is logisch met zo'n grote gebruikers groep. Maar noem ik dus geen advantage
Apple's software beter? LOL Er is een wetmatigheid: als je lang genoeg aan een piece software werkt en uitontwikkelt worden er vanzelf minder fouten gevonden, sufferds. Apple heeft alleen maar apple dus moet je wel uitontwikkelen. Apple's hardware kent slechts een beperkte range van hard en software, dat maakt het makkelijker dan bijvoorbeeld voor PC's te ontwikkelen waar elke week nieuwe stuff uitkomt. Kijk maar eens toen MS vista uitbracht daar begingen ze eveneens de fout door voor een beperkt scala aan hardware/software te ondersteunen waarbij de gebruikers base echt veel uitgebreider was, ook dat leverde ze geen puntjes op in tegendeel. foutje bedankt. De arrogantie ten top dus. De idee was goed: laten we de backwards compatibility nu indelijk eens om zeep helpen want dat maakt alles mega log en langzaam
Bij apple heb je een zeer beperkte keuze in HW en SW, bij MS niet. Apple is niet voor niets overgestapt op Intel. Al dat geouwehoer eromheen dat Motorola niet kon leveren, mijn sokken! Als je iemand boerenkool wilt verkopen en die blijft zeggen ik lust geen boerenkool dan kun je hoog of laag springen maar dan wordt het ff iets anders. Apple heeft dus handig zijn roer omgegooid en tappen darmee een enorm arsenaal van producten af, maar die smoesjes verpakt in Apple halleluja kosmetica moeten ze toch maar voor zich houden. Ik heb overigens niets van Motorola gehoord aan protesten, meer een soort van berusting. Zal wel weer een deal zijn geweest en blij dat ze van een lastpak afwaren. In het zaken doen is Apple nog erger dan MS, maar dat is een ander verhaal.
Overigens apple toetsenborden zijn klote, je moet veel nadrukkelijker een toets in drukken dan andere toetsen borden waardoor je letters niet op je scherm krijgt en je moet veel meer corrigeren daardoor. Dat was wel ff wennen.
MS stort relatief meer in elkaar, ja natuurlijk, zie boven. Maar waarom krijg ik dan vaker een meltdown van firefox op een Apple dan op een PC?
Het is me nu twee keer, in twee jaar tijds, overkomen dat bij een update van apple's OS ik naar de winkel moest om mijn harde schijf te laten vervangen, want dat kun je niet eens zelf zonder je behuizing te slopen! En waarom gaat mijn HD dan naar de klote? Dat is mij bij MS nog nooit overkomen, en ik werk al lange tijd met PC's - vanaf 1984. Apple ontkende natuurlijk stevig dat zoiets maar ueberhaupt maar kon. De fora gaven echter een heel ander beeld. In mijn ervaringen met apple blijkt telkens weer dat men oostindisch blind is bij apple voor hun slechte service, hardware en software. Blijkbaar pikken apple gebruikers meer van apple dan MS / Intel gebruikers. Deze laatsten eisen gewoon dat het spul "ut" met doen, period. En met eisen kom je niet eens bij de voordeur bij apple. Concurrentie werkt wel in dit geval bij de MS / Intel combo. Monopolistisch gedrag van apple is dit dus, laakbaar.

En zo kun je wel pagina's lang doorgaan. Maar onder de streep komen ze gelijk uit. Je kunt de argumenten voor of tegen makkelijk tegen elkaar weg blijven strepen. Daarmee blijven de combinaties gelijk zo slecht, in bijna alle opzichten. Met stijgende verbazing lees ik dan ook iedere keer het gospel van apple bezitters en de fulminaties van MS gebruikers daar tegen over. Amusant wel, omdat beide groepen de marketing van beide leverancies naadloos nabrouwen.

Een computer is per slot maar een computer, en die falen nu eenmaal met de regelmaat van de klok. Alleen bij het repareren of vervanging scoort apple iets slechter zoals gezegd. Voor de meeste gebruikers zal dit echter worst zijn, maar voor hen die gewend zijn aan hun hardware te kunnen sleutelen weegt het wel. Wat maakt het immers uit als je na drie maanden toch geen gehoor of service krijgt? Openmaken en uitwisselen is dan het devies.

Hier nog een leuke link: http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant






Geen opmerkingen: