30 juni 2011

Pijpenstelen

Gek he maar als je zoiets tikt denk je altijd dat het fout is. Pijpenstelen, paardenstaart, koekenpan. Maar de spellchecker zegt dat het goed is. Helaas is er aan het intikvenstertje van de blog geen NL spellchecker gekoppeld, dus er glipt nogal wat tussendoor. Maar Marion is streng en vist de meeste fauten er genadeloos tussenuit.

ZWEMBAD
De afgelopen dagen is het hier allervreemdst weer. Dagen van 33º + en dan ineens weer 15º of minder. De regen kwam hier gisteren met bakken de lucht uit. De gasten die gisteren vroeg in de ochtend opgewekt op de fiets klommen hebben het volgens mij al snel niet erg naar de zin gehad. Regenwater dat langs je nek je broekspijpen weer uitkomt zo je schoenen in. Sop, sop.
Voordeel is wel dat het zwembad in ieder geval niet bijgevuld hoeft te worden met al die regen. Water temperatuur: is 26 graden. Voor mij een beetje aan de hoge kant, de gasten vonden het heerlijk.
De badmuts heeft eindelijk de isolatiedeken voor het zwembad geleverd. Waarom moet dat altijd zo lang duren, niet meer normaal bijna 7 maanden! Waarom kan je bij de quinqaillerie (ijzerboer) iets op dinsdag bestellen en is het de volgende dag in huis? Of is dat exceptioneel? Maar goed, mankeert nu alleen de tegels nog een beetje ophogen en we zijn er weer klaar mee. Natuurlijk staat de zonneverwarming nu wel voor de kat met de staart te reutelen en stijgt de temperatuur in de wisselaar tot 70 graden. Zeg maar zo vormen zich ook geen enge dingen in dat reservoir als ongewenste beesies, algen en ander gedoe. Daarvoor is het dan weer te heet.

JEHOVA'S
Op de een of andere manier ben ik van de zwartelijst afgegleden. Vanochtend stonden ze er weer met hun krantje de wachttoren. Natuurlijk, kom ff binnen, koffie? Thee? Ook goed. En waar gaan we het vandaag over hebben? Inwendig grinnik ik dan al, want dit is dolle pret. Ook al was ik net bezig met het strijkgoed. Voor mij zijn dit leuke momenten dan. Voor hen weet ik het zo net nog niet. Nee dat krantje kunt u beter aan een ander geven, bij mij gaat het zo de kachel in.
En daar kwam de standaard riedel, blijde boodschap, geloven is goed, geloven moet. Wij zijn allen zondaars, en zo tien minuutjes door. Niet te filmen dat mensen bij hun volle bewustzijn en huidige kennis dat nog zo overtuigd kunnen zitten te beweren. Sta ik altijd weer versteld van.
Toen mocht ik. Oh en alles wat gedrukt staat is waar? Dus alles is zo als het in het boekske staat? Hoe kan dat nu? Meer dan 99% was toen analphabeet. Daarom mag ik zomaar aannemen dat de boodschap van mond tot mond ging. Na een paar generaties zal de boodschap daarom nogal verhaspeld zijn geweest. Iedere priester had zo zijn eigen bedoeling daarmee. Machtspelletjes, nietwaar? Dat was een nieuw terrein voor de dame en heer, politiek in de bijbel? Zeker, zeker beweerde ik stellig. Wat Machiavelli meer dan 1000 jaar later gewoon opschreef over macht en het houden daarvan. Dat speelt al zolang er groepjes mensen, zeg maar stammen, zijn. Er was en is altijd wel iemand die opperhoofd in plaats van het opperhoofd wilde zijn of worden. Stond eens in de krant dat koning zijn een van de riskantste beroepen is: moord en doodslag, weetuwel. Er zijn maar weinig koningen geweest, vroeguh dan, die een natuurlijke dood stierven, zo zeg ik maar.
De ogen van die mensen werden steeds ronder.
Begonnen ze over berichten uit NL over het ritueel slachten van vee. Ja, nou zeg! Nu heb ik dat vorig jaar van zeer dicht bij meegemaakt, en ik vond het afschuwelijk wat daar gebeurde. Dat schaap stikte gewoon in zijn eigen bloed. En voerde onmiskenbar een doodsstrijd. Flauwekul dus al dat ge-emmer er omheen. Maar twee millennia geleden wisten ze toch helemaal niet wat verdoven of niet verdoven was of wilde zeggen? Hoe kan dat nu dan ineens een issue zijn?  Nu ben ik beslist geen godsgeleerde, verre van dat, maar ik ben niet blind, en ook niet echt stom. Wat ze een tig-tal eeuwen voorschreven was puur om de hygiene en niets anders. Varkens waren vergeven van de parasieten, ja tuurlijk als de straat tegelijk ook je riool is. Die varkens liepen daar ook gewoon hun kostjes bij elkaar te snaaien. En er natuurlijk geen idee was dat het onze kleine vrinden bacterien en wormpjes waren die je ziek maakten. Daar wisten ze toen geen bal van. Van varkens werd je dus ziek, punt uit. Veiligheidshalve  maar niet eten. Een zeer logisch verbod voor ongeletterden. Met alle kennis van nu, hoe beperkt dan ook nog, zijn dat soort archaïsche zaken toch echt allang achterhaald.
En ik maalde maar door. De gezichten tegenover me betrokken steeds meer. Na een voor mij onhoorbaar onderling overleg stonden ze op en namen beleefd afscheid. De thee lieten ze maar staan, was toch koud geworden.
Vermoedelijk sta ik weer bovenaan op de zwarte lijst, met stip ook nog dan.

Toch weer een uurtje spraakles gehad, dat dan wel weer... wat een vriendelijke oudjes waren dat. We hebben allemaal weer ons verzetje gehad.

Geen opmerkingen: