10 mei 2009

Spelletje?

=STILLEDONDER
Twee jaar geleden ben ik begonnen met een projektje "stille donder" geheten. Een PC die fluister stil zou moeten zijn. Door de verbouwing hier en de hektiek bij mijn laatste opdrachtgever was het er niet echt van gekomen de handel ook in elkaar te zetten. Dus zat ik een paar weken geleden naar een verstofte doos onderdelen te kijken waarin een aantal deels samengevoegde onderdelen zaten, en een bos draden en scroefjes. Na twee uur zat het kreng in elkaar en stond er een of andere legale versie van XP op. Wat was het probleem dan vraag je je af.
En? Jawel het werkt volgens verwachting. Uitgangspunt was dat het geluidsnivo onder de fluistergrens van een gemiddeld vertrek zou zijn en met gewoon van de plank onderdelen gebouwd zou kunnen worden. Geen poespas als waterkoeling en te ruim bemeten ventilatoren - zodat die langzaam zouden kunnen draaien - maar gewoon dingen die je als het ware om de hoek bij je eigen dozenschuiver zou kunnen bestellen of van de plank mee kan nemen. OK de ventilatorloze voeding daar heb ik ff voor moeten scharrelen En de trillingsvrije ophanging kon je alleen via het internet krijgen. Maar het doel is bereikt. Je moet echt je oor te luisteren leggen wil je de doos horen. Nu nog steekproeven nemen met hoeveel het geluid in tijd toeneemt (lagertjes die slijten, stof in de behuizing, ventilatoren etc allemaal zaken die van invloed zijn voor het geluidsnivo. Dat doe ik empirisch: ik heb een geluidsopname gemaakt op 100 cm afstand van de doos met opnamenivo op 100%. Dat tijdens een periode van de dag dat de omgeving in coma ligt - tussen 12:30 en 1300 - met mijn portable. Dat herhaal ik na 100, 500 en 1000 draaiuren. Over twee jaar kom je dan met de results. Dat de opnameapparatuur ook geluid afgeeft, dat je geluid van buiten hebt, ondanks hm hm, etc geloof ik allemaal wel. Het gaat per slot om een stille masjien die voor mijn soort dingen snel genoeg is.

EXPERIMENT
Er stond ergens een artikel over een schrijver die eerst een paar "slokjes" inneemt, vervolgens iets uit zijn typemachine laat komen en pas erg laat naar bed gaat. Dat experiment wilde ik ook een keer doen (van zaterdag op zondag) en voila het resultaat. Een bizar verhaal over een redelijk bizar idee.

-het is nu 0100-
SPELLETJE
Ooit wel eens een multilevel multiple user and universe spelletje (m2u2) willen spelen? (Waz dat?) OK, best wel mogelijk met die paar PC'S die je thuis hebt staan. Een echt hoogstandje wat betreft grafisch geweld, neuh niet echt. Maar via stumble upon kwam ik deze link tegen HIER en dat biedt mogelijkheden zo te zien. Natuurlijk ben ik niet nieuwschierig, maar er komen dan zo al een paar vraagjes bovendrijven. Zoals met de voorstelling van zaken in dit fragment over het annexeren van processoren wel heel erg snel over de beveiligde netwerken wordt heengesprongen. Wellicht is dit makkelijk in de wetenschappelijke wereld waar verschillende netwerkjes zomaar open staan voor de geintereseerde gebruiker, maar in de commerciele wereld zal dit never nooit immer zomaar plaats kunnen vinden - heb in mijn vorig leven een en ander aan demos en de daarop volgende bezwaren mee gemaakt. Stel je voor dat je ff een paar PC-tjes erbij wil koppelen die bij zeg maar ABN, ING, Shell, Bijenkorf, op de afdelingen staan. Locaties waar normaal gesproken duizenden pc's, ja we zijn gul, 80% van de tijd niets staan te doen (mensen zijn aan het lezen, vergaderen, voorbereiden, koffiedrinken, pauzeren...) Denk eens aan al die balie masjientjes bij winkels, restaurants, benzine stations die af en toe een kasabonnentje moeten maken: 99% overkill. En dat je die allemaal in een minigrid kunt samenpakken. Dan zou zo'n m2u2 spelletje ineens realtime worden, met realtime aanpassingen uit de datapoel van de rest van de wereld. Immers een gemiddelde supercomputer bestaat uit slechts een paar duizend kernels waarvoor de uitwisseling van data en input / output natuurlijk geoptimaliseerd is. Met nog een heleboel ander snoepgoed erbij is dit alles wat een super computer maakt. Onze grid zou biijvoorbeeld de power van een mainframe hebben met maar slechts een enkele gebruiker!
Hoe dat voelt? Doe je ogen dicht. Stel je een kamerbreed computerscherm voor en op ieder vlakje van 20 bij 35 cm (zeg maar een vloertegel groot) draait een film zonder schokken of stotteren van geluid of beeld. En dat zie en hoor je allemaal tegelijkertijd. Klabaam! Oorverdovend en oogverblindend, grappig nietwaar? toch?

- het is nu 0200-

IDEETJE
Met een paar glazen wijn achter de knopen stel ik me dan, rozig geworden, het volgende voor:

Dat je in een kamer staat/zit/ligt, zo-eentje als bij de 3D trainingskamers, en je omgeving met real-life beelden gegenereerd wordt. Je loopt in een museum/bos/mijnbouwproject rond en je ziet om je heen tientallen andere bezoekers zonder er direct benauwd van te worden. Net zoals in, zeg maar 2nd live. Maar nu met een resolutie en de natuurlijke vloeiende beweging waarmee je het verschil van echt of gegenereerd met geen mogelijkheid meer kunt zien of merken. Als het ware, je ruikt en voelt de mensen om je heen, je ervaart het klimaat (de wind, de geuren, geluid) je ziet de objecten, net zo echt. Je kunt er omheen, doorheen, en onderdoor zonder onderbreking van de werkelijkheid. Je beleeft een soort tactile overgang, net alsof je door een vlies heen breekt want je gaat van lucht naar vaste stof over nietwaar. (zie vorige blogpost)
Beleef de ervaring om door een beeld, (of bijv. een muur, een wand) te lopen in een door jouw gekozen detail weergave, zelfs tot op atoom structuur, en tijdsvertraging (atomen gaan errug snel). Je ziet de steenstructuur van binnenuit. En draai je je om dan zie je andere bezoekers naar het beeld kijken, alsof je zelf bekeken wordt. Met het effect van twee films die op verschillende snelheid lopen: de bezoekers bewegen wel op natuurlijke snelheid.
Dwars door de andere kijkers/bezoekers kan natuurlijk ook. Kijk het hart kloppen, of volg de bloedsomloop. Ga in diens ogen zitten en ziet waarnaar de ander kijkt, ook iets om eens te proberen.

Wat een leermachine zou dat zijn. Maar voorlopig spelen we alleen nog maar spelletjes...

wat ook heel goed gaat: drink op een avond heel veel zwarte thee (ff laten pruttelen om de theiine een kans te geven), sterke koffie, vergeet de hartkloppingen n het suizen in je oren, en begin om vier 's ochtends eens iets te pennen. Ga daarna een uur slapen en begin opnieuw. Bewaar het verhaal en haal de volgende dag zoveel mogelijk van je tik en schrijffouten eruit.

En voor hen die het weten willen: nee ik verveel me niet, ik amuseer me alleen kostelijk!

-het is nu 0500-

Dat dit niet allemaal hairbrainy is kijk maar eens hier. En voor de echte doordouwers: Beowulf is grotendeels freeware en je kunt een dergelijk systeempje al met iets als 3 compu's opzetten. Een winter project dus. En geloof me het hoeft allemaal niet hi-tech te zijn. Maar om een wall2wall projection te hebben van de sterren wereld buiten, in een verwarmde kamer zodat je niet hoeft te blauwbekken, dan heb je natuurlijk niet voldoende aan een eenvoudig webcammetje en een PCeetje waar XP op draait.
Een grid opzetten gaat niet zomaar op een zondagmiddag. Een beetje planning om de dingen in elkaar te zetten, en ervaring met hardware zal handig zijn. Alhoewel het meeste toch wel plug en play is geworden. Om alles aan de praat met elkaar te krijgen neemt wel een paar sessies in beslag, of misschien ook weer twee jaar. Lees HIER meer over de parallel virtuele machine.
Overigens zou je zoiets kunnen combineren met de nieuwe zoekmachine van Wolfram? Nog niet on line zijnde maar volgens het verhaal geeft deze zoekdoos namelijk meer de feitelijkheden dan de 'in-context' weer. Als je iets intikt als "amsterdam berlijn" krijg je volgens zeggen de afstand tussen, inwoners, economische cijfertjes etc te zien i.p.v. de pagina's waar de woorden amsterdam en/of berlijn in voorkomen.

foto van: wikipedia.org/wiki/ by user:Aarchiba The Borg, a beowulf cluster used by the McGill University pulsar group.


Ook voor 3 pc's is dit prima te doen, dus, en volgens mij een aandrader trouwens om mee te beginnen. Als je het klonen van servers in de vingers hebt kun je een willekeurig aantal PC's (klein, groot) aan elkaar brijen en los gaan.
Maarja dan begint het pas, want hoe verdeel je de workload over de verschillende machines. Voor een deel doet Beowulf dat, maar optimaliseren is dan toch wel weer het veredelde handwerk. En parallel programmeren valt toch wel een beetje in de Zen and the art of programming sfeer.
Programmeren in parallel is niet moeilijk, want zoiets doe je namelijk voortdurend de hele dag door. PinKaartje in de geld automaat drukken, en tegelijkertijd kijken of niemand of iets meeloert. Gas geven en rondom je heen kijken of iemand je wilt rammen, voor stoplichten stoppen (schakelen/gas weg/ remmen), rijbaan wisselen etc etc. Gaat allemaal als automatisch. Dus stel je voor dat je een computer het gasgeven en minderen laat doen, een compu de verkeersborden in de gaten laat houden, en de ander je koers op de weg laat houden, en weer een ander om de eventuele rammers te ontwijken, waarbij de overige compu's natuurlijk de ontwijkercomputer van info zullen voorzien. Alles gebeurd tegelijkertijd, en dat is dan parallele computing. Simpel toch?
Het voordeel van dit soort computeren is dat je een zware taak, wat gaming toch eigenlijk is, over verschillende lichtere computers kunt verdelen en toch een spel ervaring hebt die alleen peperdure top of the bill compu's kunnen geven. Want scharrel maar een aantal 2e handsjes bij elkaar, doe maar Pentium 2-tjes een stuk of 5 die kosten nu geen drol meer. Zet er Linux/Beowulf op, koop een switch, wat netwerkdraad, zet er een scherm aan en klaar is het kunstgebit. Dit is het nieuwe project in LMQR, een beowulf clustertje. Uiteraard met als basis stille donder machines.


-het is nu 0515-

En ga ik maar slapen.

-2100-
update: posting re-scheduled, paar plaatjes en extra info erbij gezocht

CONCLUSIE
:: waar gaat dit allemaal over???
Volgende keer maar een paar paddo's proberen.

Geen opmerkingen: