14 maart 2009

Lente

Wordt het dan eindelijk lente? Het lijkt er wel op. Er komt, nog een beetje moeilijk te zien een licht groene waas op de bomen.
Maar het is natuurlijk pas echt lente als de lammeren in de wei te zien zijn, en daarop is nog steeds het wachten.
Ook het land is nog behoorlijk drassig, dat komt natuurlijk door het hoge leemgehalte. Het water kan geen kant meer op. Want de smeltende sneeuw zorgt ervoor dat alle riviertjes en sloten tot aan de rand toe vol zitten. Het is bijna niet te geloven, het is 13 graden, maar af en toe zie je nog een sneeuwhoopje liggen. Op diverse weilanden zijn enorme plassen ontstaan.
En even door de wei lopen betekent meteen een kilo of wat vette klei aan je werkschoenen. Over vette klei gesproken. De boeren uit de omgeving hebben het land weer klaar voor de lente en de vette grond ligt te mat glimmen in de zon, die af en toe doorbreekt.

Nog even en de mais en het graan kan weer gezaaid worden. Vooral die graanvelden in de zomer doet erg van Gogh aan. Het geel tegen het felle blauw van de lucht en die stekende zon, dat komt weer helemaal goed. ;=)

SERVICEBEURT
Er staat ruim 30K op de teller. Dat zijn behoorlijk wat kilometertjes binnen een jaar voor iemand die gewoon aan het verbouwen is. Maar ja je gaat niet ff 12 km lopen om een boodschap te doen. En de dichtsbijzijnde massa markt voor bouwmaterialen ligt ook zo'n 15 km hier van af. Nu probeer ik echt een maal in de week materialen te halen en dat te combineren met de gewone boodschappen, maar dan heb je, zomaar weer 100 kilometertjes gereden, oeps! Af en toe moet je toch nog even naar het dorp want dan is er weer eens iets kapot gemaakt of gegaan. Of zoals met de gietvloer, bij het ontbreken van ervaring en het juiste recept, kom je toch nog een zak of tien cement tekort.
Dus maar een afspraak gemaakt met de dealer in Vesoul. Denkende over twee weken ben je aan de beurt. Edoch verbazing ten top: "als u morgen tegen 15:00 komt wordt u meteen geholpen". Moet je in NL eens mee aankomen. Kon er ook nog op wachten. Ben je toch nog een hele middag zoet mee, uurtje heen, 1.5 uur wachten, uurtje terug. En als er nu iets wat op drinkbare koffie leek uit de automaat te halen viel. Merde! En het smaakte precies zo! De minachting voor machines die voedsel produceren gaat blijkbaar zo ver bij mijn nieuwe landgenoten dat er geen koffiemachine te vinden is die fatsoenlijke koffie uitspuugt. Heb geen idee wat het was maar de koffie is er wel met een teringgang over heen gevlogen zonder een spoor af te geven. BWAHRRG. Wat een meuk.
En om het af te toppen bood de receptionist me ook nog een bakkie aan! Beleefdheidshalve maar gedecideerd bedankt. Had immers nog een gifbeker staan? Zonder respect voor de smaak van de gemiddelde gast worden die automaten daar maar neergezet, en je moet er ook nog 50 cent in mikken! Nogmaals BAARGGHH!
Maar de cabine was keurig gezogen en gewassen, gelukkig hadden ze geen busje fris in de kabine leeggespoten.
Slik! Het kan dan wel crisis zijn maar die garages doen daar blijkbaar niet aan mee. Natuurlijk om de verliezen in de verkoop te drukken en zo. Of ik maar even 200+ euries over de balie wilde vorken, dan kon ik weer op weg. OK het uurloon ligt inderdaad 30% lager dan in de gemiddelde NL garage, maar die olie voor 18 eurie per liter was dan weer belachelijk duur. Op mijn opmerking dat er ook 10W40 in kon voor 5 euries de liter, werd glimlachend gereageerd met: dat kan ook, als ie maar 100% syntetisch is. Tsja tegen een dergelijke charmante manier van afwimpelen heb je natuurlijk geen verweer.
Afijn die volgende beurt eens gaan shoppen in de buurt.

HOUT
Je hebt ervoor geleerd, en toch overvalt het je. Voor iedere activiteit op het land is een bepaald tijdstip. De tijd van zaaien en oogsten, de tijd voor lammeren (nog niet) en de tijd om bomen om te zagen. En die is nu. Onze buurman Didier, attent als altijd, belde aan om me te waarschuwen dat het nu toch echt wel tijd werd om te gaan hakken en zagen. Anders kwamen de sappen weer in de bomen en dan is het te laat. Dus wij tweeen er op af. Twee weken geleden had hij al de bomen voor me gemarkeerd. Wat moet ik zonder Didier, in deze plattelandsgemeenschap. En werkelijk het werd een complete dwaaltocht door het bos. Ook al had ie zelf de bomen gemerkt, ze waren toch nog moeilijk te vinden. Met de GPS de puntjes maar even vastgelegd want zonder dat ding of Didier vind ik dat hout never nooit terug. Hij bood bij voortduring zijn diensten aan, die ik halfslachtig afwimplde, want ik wil zelf gaan hakken en zagen! Maar zijn hulp - lees trekker - om de handel het bos uit te krijgen zag ik wel zitten.

Maar hoe werkt dat nu werkelijk, die affouage (houtkap recht).

Ik dacht dat je perceel gemarkeerd zou zijn en je zaagt vervolgens alles plat wat er zich tussen de markeringen bevindt. Niets is minder waar.

Didier vertelt: het werkt iets anders...

De boswachter van de ONF markeert alle bomen die of te schuin gegroeid zijn, of gevaarlijk hellen, of nodig ommoeten om een andere redenen. Dan gaan de concessionaires, waarvan Didier er een is, de bossen in om de markeringen om te zetten in nummers welke door de burgemeester worden afgegeven. Die nummers worden vastgelegd op een plattgrond en vervolgens worden daar weer trekkingslijsten van gemaakt.

Dit is dan boom 941, mine!

Als affouageur teken je in november in voor 30 euries, en een maand of zo later krijg je dan jouw lijstje met boomnummers die je ter ziele kunt laten gaan. Dus niks alles neermaaien maar zorgvuldig houtbeheer. Domper dus. Ik zag me al als Wodan de verschrikkelijke met de kettingzaag tekeer gaan in dat bos. Toch maar goed dat het geen wild west is denk ik dan maar.

Al het hout gezien nu. Het meeste hout is goed voor een kampvuurtje of BBQ maar er zitten ook geschikte brokken in voor het stoken van het huis. OK het betekent een hoop werkt voor die 10 boompjes maar dan heb je ook je eigen hout uit het bos mogen oogsten en voor 3 euro per stuk wat klaag je dan. Wat een avontuur. En Didier me maar onbegrijpend aankijken waarom ik dat zo lollig vind. Hij heeft er natuurlijk geen weet van dat je in NL nog geen zakmes in een boom kan zetten zonder een bekeuring aan je broek te krijgen.

Zondag leek me een goede dag om te gaan zagen. Het is prachtig weer. Gelukkig had ik de plek van de bomen met de GPS vastgelegd anders was dit een dwaaltocht door het bos geworden. Die zagert weegt ook niet niks, tankje benzine en bijl, GPS in de hand, ging allemaal niet zomaar. Maar voor zo goed als gratis brandhout moet je wat over hebben zeg ik maar.

aan de slag met nummer 197

En dan? Dan zet je je 45cm lange kettingzaag in de aangegeven boom en je ziet maar hoe je het thuis krijgt. Is dat avonturen of niet!? Natuurlijk om het bos in stand te houden moet je geen gekke dingen gaan doen. Je merkt aan de houding van Didier dat het respect en zorg voor de natuur hier echt in de mensen zit. Maakt dat ook deel uit van mijn integratie hier? Denk het wel. Je wordt door de goegemeente natuurlijk met argusogen in de gaten gehouden.


941 geveld

Voor Wims statistieken, 941 is 17 meter lang met de kroon eraf en de doorsnede is 45cm. Een heel gezaag, maar hij ging de goede kant op! Voor het kabaal had ik gelukkig oorkleppen meegenomen en dat was maar goed ook, 117 Db kunnen mijn oortjes echt niet tegen. Na een uurtje of drie zagen en hakken was ik total loss. Een bekend gevoel uit begin vorig jaar toen we ook zo vreselijk te keer gingen. Nog acht bomen te gaan en dat moet snel want uit sommige stronken zag ik de sappen al opkomen. Tenminste als ik de andere bomen die her en der op het perceel verspreid staan terugvind. Met de GPS heb ik wel de plek gemarkeerd maar niet de preciese plaats waar welke boom staat, blijft het tenminste spannend.

Het is duidelijk dat het aan ons toegewezen hout onvoldoende is om een winter van te kunnen stoken. Dus alvast maar wat bijbesteld bij Didier, 35 stern lijkt wel voldoende, iets minder heb ik opgefikt in deze winter en dan zien we vanzelf wel of het minder wordt de houthoop. Hij vond het nogal veel, maar ik zei, er is ook nog hout nodig voor de keramiek dit jaar, oh zei ie, dat verklaart het. Want natuurlijk ligt er veel te veel hout om alleen voor het stoken nodig te hebben. Want er is immers plenty in de bossen te halen. Of er moet een bevolkingsexplosie komen in het dorp of er moet een bosbrand uitbreken, dan wordt het hout schaars hier. En hebben we natuurlijk een accuut probleem. En wellicht als veel meer mensen gaan omschakelen op houtstook ook.

Geen opmerkingen: