1 maart 2009

Gietvloer, en het is weer zondag

Da's een boel cementzakken die erin gaan zeg! We hebben nu 3/4 van die vloer gegoten en moeten er nog zeker een zak of 10 tegen aan gooien. We bleven de vloeibaarheid aanpassen totdat we een goede mix hadden, een dopje zeepsop erin en gieten maar. De eerste batches waren veel te dikvloeibaar gelukkig lag de vloer daar ook hellend dus dat was weer een geluk bij een ongeluk. Maar in ieder geval ligt dat nu waterpas. En dit is misschien de enige plek in het hele huis dat waterpas komt te liggen.

BIOS
Hop heb ik hem te pakken! 'k Hoorde hem uit mijn bakkie vreten. En wat de baas lust moet ie natuurlijk ook proberen. Of er nu sambal inzit of niet maakt niet uit. Krijgt ie morgen spijt van.;=)
Niet mijn probleem, maar af en toe meurt die kat, niet normaal dat. Denkt iedereen dat het riool lekt. Kun je nagaan! Ach hij wordt oud, denk ik dan maar, alhoewel als dat zo doorgaat wordt het subiet een buitenkat.

Vanochtend inspecteerde ik de vloer in de corridoor. En ja hoor, Bios heeft het weer niet kunnen laten en moest zichzelf persee vereeuwigen in de natte zachte vloer. Hoe die kat dat iedere keer weer flikt is me een raadsel. Maar op de vloeren boven in de lak, de nieuwe traptreden van de kamers, overal kom je die pootafdrukken tegen. Dat cement was madam toch nog ff iets te nattig, en hoe die het geflikt heeft weet ik niet. Of hij heeft een reuzensprong gemaakt naar de ander kant of hij heeft een nieuwe route gevonden door het huis zodat ie aan de andere kant van de gang uit kwam. Heb me wel eens vaker verbaast over hoe dat beest zo snel zijn weg kon vinden in dit huis. Maar goed de route via de schapen wist ie ook al vrij snel. En als hij 'snachts niet op tijd naar binnen komt dan is de hooizolder een favorite plek. Zelfs als het vriest dat 't kraakt blijkt dat goed te overleven te zijn daar. Ach.

CEMENT
Vanochtend stond ik in de startblokken om cement te gaan halen, dan kon ik de laatste meters afgieten. Maar ineens zag ik JW in de skype box verschijnen. Tsja en dan raak je gezellig aan de klets. Oeverloos over de portable Apple-tjes zitten kletsen. De voor en nadelen. De illusie dat Apple stabieler is dan een Windows doos en natuurlijk de prijs, bijna twee keer zo duur als een windows doos. Het gaat er natuurlijk om wat je ermee wilt doen, en of je investering in software dan teniet gedaan wordt door te switchen. En om op een portable een dual/triple boot system te hebben met zijn kleine interne schijf... Ik weet 't nog zo net niet. In mijn ervaring, werkende met zowel Windows als Apple en Linux doen de huidige configuraties niet echt voor elkaar onder. Hier wint de ene een puntje en daar de ander. Eigenlijk is het allemaal even slecht, en bewust zeg ik NIET allemaal even goed. Want de processoren zijn gelijk, het ligt dus meerendeels aan de software die die dingen aansturen. In iedere gemiddelde 300 regels (software) code zitten statistisch zo rond de 4 fouten. Op sommige plekken zal het ervan stikken en op andere plekken weer foutloos zijn. Maakt niet uit. De software wordt voorlopig nog grotendeels door mensen gemaakt, en die maken de spreekwoordelijke fouten. Alleen het ene OS gaat slimmer met het afhandelen van fatale fouten (vastloper of instorten van een deel of geheel van de machine) om dan andere. Apple is hierin iets geraffineerder dan de rest. Afijn ik zou gewoon voor de goedkoopste oplossing gaan. Asus heeft zo'n mooi compact netbook computertje, echt veel kleiner dan een gemiddelde notebook, past zo in je zak bijna. Is niet duur, nou ja als je puntjes gaat stellen voor performance, scherm, etc dan weer wel. Maar absoluut of numeriek gezien niet. Asus kwam als eerste met zoiets uit, toen heette het nog sub-notebook. Sindsdien is de concurrentie er mee aan de haal gegaan en zijn er een tiental alternatieven op de markt gekomen. Kijk en dat is nu echte vrije markt werking Balkellende!

Ik had het over cement. Die gietvloer is dus vandaag niet afgekomen. Geen probleem op zich maar werkt wel weer vertragend. Moet Damien maandagmorgen ff iets anders laten doen, dan kunnen we verder met de vloer en da's it. Dan een paar weken wachten totdat de vloer droog genoeg is om te gaan tegelen.


BOEKEN
De laatste maanden lees ik me drie keer in de rondte. Zoek ik naar een e-boek van Plato's Politea, want dat is op de een of andere manier uit mijn bibliotheekje verdwenen kom je zoals te doen gebruikelijk weer een hele zooi nieuw snoepgoed tegen. Kijk hier eens voor snoepjes. En hier. Dat mensen nog naar school gaan terwijl er internet is... Je komt altijd wel weer iets nieuws tegen wat je nieuwsgierigheid prikkelt. Je krijgt soms pijlsnel of pas na een avondje intensief toeren, de juiste antwoorden op je vragen. Een van de grootste drijvende krachten van de mens is zijn ongebreidelde nieuwsgierigheid. Als je nu op de link hebt geklikt dan ben je volgens mij voldoende nieuwschierig, ik bedoel maar. Daarom is dat internet ook zo populair. Er is altijd wel iets waar je op dat moment trek in hebt.
Gericht zoeken op internet en dat gediciplineerd doen is een ander verhaal. Erg moeilijk, zeg maar lastig, eigenlijk onmogelijk, want je verzuipt zo. Als een kind in een snoepwinkel ga je tekeer, al graaiend om je heen, de bittenbak vullend tot ie weer eens bijna overloopt. Mijn oplossing is nogal eenvoudig. Al jaren heb ik een directory structuur op onderwerp opgezet en komen de onderwerpen af en toe weer bovendrijven, vul je je directory weer aan met de nieuwe pagina's. Opschonen doe je natuurlijk nooit, plek zat op die twee terrabyte schijf. En zo vul je je eigen encyclopedie met kennis van anderen. Het blijft boeien: kennis. Mijn eigen bescheiden bijdrage aan de internet universiteit is de geschiedenis van de computer, kijk hier. Met gemiddeld tussen de 3 a 4000 lezers per dag is dat best wel kicken.

Luisterboeken zijn ook heerlijk. Vooral als je een lange tocht moet maken. Dat ontdekte Fannie ook de laatste keer dat ze hierheen kwam. Maar het is wel oppassen geblazen want voordat je't weet rijd je op autopiloot en ben je zomaar een paar honderd kilometer verder.
Hamvraag is, of je reaktie snelheid voldoende blijft bij calamiteiten. Ach beheerst rijden is geen straf. Zelf heb ik wel eens als je diep in gedachten raakt dat je voet dan zwaar begint te worden. Je komt weer terug in de re-ele wereld als het geraas om je auto heen oorverdovend begint te worden. En rij je veel te hard om op tijd de radarpaaltjes te ontwijken.
Sommige van die luisterboeken zijn niet om aan te horen, er zijn er zelfs die door een speech synthesiser heen gesleurd zijn. Nou ja zeg, ik vind dat pure minachting voor de luisteraar. Tot nu toe heb ik nog geen kwaliteitsproduct van zoiets gehoord. Er zijn uizonderingen, sommige luisterboeken zijn ingesproken met een (voorlees)stem waar het een genot is om naar te luisteren. Alleen die stem al. En sommigen klinken als een hoorspel, met allerlei stemmetjes van dezelfde voorlezer. Echt aan te bevelen. En elke dag komen er bijna tientallen boeken bij. Internet he... Als je toch maar 1000 jaar kon worden met een redelijk samenhangende geest.

Geen opmerkingen: