17 augustus 2016

LMQR 16

Bij ons komen soms aanvragen binnen waar we eigenlijk niet goed in mee kunnen gaan.

Zo ook gisteren. Je kunt bij ons zowel het hele huis afhuren als een of meerdere kamers, en/of het appartement. Die laatste is apart van de B&B. Zo staat het ook allemaal vermeld op de diverse verhuur sites en op onze eigen site.
In dit geval ging het om het hele huis, of wel gîte. Wat zich dan achtereenvolgens afspeelt is dat je de reservering accepteert, dan wordt er nog wat over de prijs gemaild en volgt er al of niet een boeking. Meestal volgen daarna nog wat vragen over wat er allemaal kan, hoe er te komen en wat mededelingen van onze kant over activiteiten door de snelheidscontroles en of tips over de te volgen route. Dan zetten we de gasten in de agenda met eventuele extra wensen of andere zaken als een maaltijd bij aankomst of boodschappen.

Zeker een keer in de maand krijgen we een reserveringsverzoek waarbij al snel blijkt dat de gasten niet aan de gevraagde logiesprijs kunnen of willen voldoen en stellen resoluut hun hoogste bod: ons budget is maximaal 800E. Althans daar begint het mee. Als de gasten via AirBnB boeken verwijs ik ze terug naar hun boekingsformulier waarin een duidelijke break down staat van alle kosten, AirBnB's eigen fee en tenslotte de logies prijs per nacht of week. Net naar gelang de gevraagde periode. Ook wij betalen daar bovenop nog een fee aan AirBnB, maar hé daarvoor faciliteren zij wel de betalingen en verdere afhandeling ervan. Allemaal geen probleem. Het worden interessante onderhandelingen als er van beide kanten water bij de wijn gedaan moet gaan worden om tot een betere prijs te kunnen komen. Vanuit onze kant vragen we dan de gasten de kamers en gemeenschappelijke ruimtes zelf goed schoon- en de bedden op te maken waarmee we de schoonmaak fee kunnen laten vervallen. Zelf zijn we namelijk ruim een dag bezig de gîte schoon te krijgen voor de volgende gasten dus als dit uit onze handen wordt genomen is dat wat waard. Met 10 of 12 gasten is dat in een stijf uur gebeurd. Soms is daarna het verschil tussen wat men aan AirBnB moet betalen klein genoeg om ook op de logiesprijs een klein gebaar te maken maar dan moet het wel van beide kanten komen. De aanvrager van gisteren wilde echter van geen wijken weten, maar stelde wel een werkbaar alternatief voor. In plaats van de gîte dan maar voldoende kamers. Kijk daar konden we dan weer wat mee. Bleef de zelfschoonmaak wel mee overeind staan. Als kers op de taart konden ze nog steeds van de keuken gebruik maken en van de eetkamer. Met uiteraard het zonverwarmde zwembad. Natuurlijk weet je van te voren waar dat allemaal eindigt, omdat je het onderhandleingspatroon hebt leren herkennen, maar dat wilde ik dan graag uit haar eigen mond vernemen. En ja hoor, ze stonden op het punt om te komen, maar dan moest het terrein inclusief het zwembad wel uitsluitend voor eigen gebruik zijn en niemand anders. Dat zou geen probleem wezen als ze de gîte inclusief het appartement zouden huren. In dit geval zouden er ook nog andere gasten en wijzelf van het zwembad gebruik willen maken, het is tamelijk warm de laatste dagen. Dat mocht dan niet. Daarmee eiste ze wel de hele gite op en betalen maar voor een aantal kamers. Goed geprobeerd. Als klap op de vuurpijl kwam ze terug met: dat ze dacht dat wij de fees van ABB zouden betalen. Met de fees had ze dan weer geen rekening mee gehouden. Dat werd gebracht als een tegenvaller en het excuus om de onderhandelingen af te breken. Goed lezen is ook niet makkelijk. Even Googelen op het net had met onze unieke naam - Le Mouton Qui Rit - een ander kanaal van onderhandelingen geboden om de onderhandelingen op een ander prijsniveau te kunnen brengen. Gek dat daar bijna niemand gebruik van maakt om ons rechtstreeks te benaderen. Uiteindelijk via de site van AirBnB de aanvraag maar geweigerd.
Het is natuurlijk prima dat onderhandelen en zo, maar dan via een slinkse omweg toch nog af te willen dwingen dat andere gasten van terrein en bad geen gebruik mochten maken ging ons te ver. Het alleen gebruik van het zwembad is váker een breek punt bij dit soort aanvragen. Er zitten zelfs aanvragen bij of we het bad dan maar even willen afschermen voor blikken van buitenaf, dat we ons niet in de publieke ruimte bij de wasmachine mogen bevinden of in de garage. Zo'n wensen pakket kunnen we in het hoogseizoen gewoon niet honoreren. Als de gasten zelf een tent om het zwembad heen willen zetten bij het afhuren van gite én appartement zal dat mij een zorg zijn. Maar ons te verbieden door ons eigen huis te lopen, ook nog voor een afbraakprijs, is gewoon onrealistisch. Per slot is dit wel een B&B en dat heeft echt niet het karakter van een hotel wat je op elke manier kunt afhuren die je wilt. Dan wel ook het héle hotel. Ook daar zit natuurlijk een prijskaartje aan vast, wat men vaak niet bereid is te betalen. Wij vinden echter dat een B&B bestaat voor het gastheerschap dat je biedt en niet slechts het verkopen van een bednacht. Alles bij elkaar geteld doet ons dergelijke aanvragen dan weigeren, als het tot het punt van alleen gebruik komt. Subtiel wordt bijna altijd bij ons de onwil om tot een deal te komen gelegd, daar hebben we mee leren leven. De gewraakte aanvragen hebben echter wel allemaal het zelfde patroon tijdens de onderhandelingen en dat geeft dan toch wel weer een vertrouwd gevoel en kun je de volgende stap moeiteloos anticiperen. Zo, dit vond ik wel een leuke om even te delen.

Overigens. Ook fransjes die de gite of meerdere kamers willen huren kunnen in zeldzame gevallen slecht leven met het delen van het zwembad. Dat om het een en ander in perspectief te zetten. Verreweg de meesten echter, hebben daar geen probleem mee en vinden het bij een B&B boeken een prima manier van 'anders' verblijf in de meer gastvrije sfeer. Ook om wat meer persoonlijk contact te hebben met de gastheer en vrouw wordt vaak als reden van bij ons boeken genoemd. Natuurlijk houden we rekening met de privacy van de gasten en hebben we geleerd een zekere afstand te bewaren als we merken dat dat gewaardeerd wordt. Als gasten in het bad liggen dan stellen we, afhankelijk van het contact dat we met dezen hebben, onze zwempartij gewoon even uit. Geen moeite, graag gedaan.

Voor de statistieken: SolarFarm 63.9, Outside 28.9, Pool 30.3

temperaturen 13:45







10 augustus 2016

LMQR 15

staat de wasmachine soms dagen te draaien
Zo, de drukste periode in Le Mouton Qui Rit is voorbij, ook daardoor had ik de afgelopen weken niet zo veel zin om te bloggen. Dat viel op bij de lezers en daarom tussen door een blogje. Zoiets moet toch in de avond uren of vroege morgen gebeuren, maar als je huis vol zit met gasten gaan die uiteraard voor. Nog een paar weken en dan is het seizoen hier voorbij. Dan kan ik weer wat meer aan dingen die we hier beleven of bezighouden besteden.
Dan komt een periode met betrekkelijk weinig gasten. Na September kun je weer wat klussen oppakken en onderhoud doen. Nee wacht! Dat ik hetzelfde, toch? Oké klussen is wat zwaar aangedikt. Meer het winterklaar maken van Le Mouton: de tuin kortwieken, dingen in de grond steken, Hier of daar een muurtje of plafond schilderen, de buitenkant van het huis eens goed bekijken, de goten nakijken en waar nodig wat reparaties doen. Om tenslotte per 15 oktober ook de SolarFarm weer naar het huis om te zetten. Dan wordt het buiten toch te kil om te gaan zwemmen. Dat is dan zo grosso modo het plan voor de komende maanden.

WorkAWay

De afgelopen maand zijn we fantastisch geholpen door James die het leeuwendeel van de kamers schoonmaken voor zijn rekening nam. Ook nog wat andere klusjes gedaan en over een week gaat ie weer terug naar huis. Handig zo'n WorkAWayer over de vloer te hebben. Nu zijn we het flessenhok aan het leegruimen geweest, een paar duizend flessen zijn in de glasbak verdwenen. Daar was ik ooit van plan een muur mee te bouwen bij de schapies, bleek na enig rekenen toch niet echt haalbaar te zijn. Driehonderd flessen per vierkante meter had je nodig, twee keer zoveel zouden er nog nodig zijn als we ondertussen hadden verzameld. Er werd besloten om dat muurtje maar van de projectlijst af te voeren. De flessen berg hebben we naar de déchetterie gebracht deze week. Bij elkaar toch nog vier Caddy's bordenvol!

Schaapdetector

Nu zijn James en ik bezig met een schaapdetector. Een camera maakt een plaatje van de wei en bekijkt of er witte vlekken ( = schaap) te zien zijn. Erg vlotten wil die beeldherkenning nog niet maar er zijn nog een paar dagen om dat te fiksen. Ondertussen ben ik bezig een soort van wachttoren op het pomphuisje te maken waar die camera dan in kan draaien om het hele veld te bestrijken. Al snuffelend op het net kom je van alles tegen maar niets wat specifiek op dit verhaal slaat. Vast wel! 't zal er zijn, want het net staat bomvol met wat mensen hebben bedacht. Niet dat alles al is uitgevonden, zoiets zei tenminste een directeur van IBM in de 50-er jaren. Mocht het een origineel idee zijn zal het op het net komen zodra we er mee klaar zijn. Dan kan iemand anders er weer diens ding mee doen. Dat zou leuk zijn.
Uiteindelijk moet de schaapdetector  ook kunnen analyseren of een schaap mank loopt ( = hoeven nakijken) zich afzondert ( = ziek of gaat werpen ) of zich op een andere manier vreemd gedraagt. De idee was ontstaan omdat ik nogal vaak het werpen van de schapen niet vanaf het begin kon volgen. Dat hoop k met de detector toch vroeger in de smiezen te krijgen.

Kleien

Vorige week hadden we een familie met precies de zelfde plannen. Door strak te sturen hebben ze ook nog wat mee naar huis kunnen nemen.
kwam er toch weer erg kleurig uit

eerste opdracht is altijd een naambordje maken

de oven is nog heet!

vervolgens een masker maken en dan een doosje

 Zelf pak je dan het kleien ook weer op in de spaarzame uurtjes en moet je toch weer ff inkomen. Volgende week komt er iemand uit de US die hier een maandje wil komen kleien. Een perfecte gelegenheid om weer eens een paar huisjes te gaan maken en wat al lang beloofde sier schalen voor onze vrienden. Eindelijk heb ik namelijk een vast idee wat dat moet gaan worden. Ik verklap nog niets.

Vide Grenier

De eerste zondag in de maand augustus is er altijd een VG in het dorp. Op een enkele uitzondering na ligt er de meest onmogelijke puinzooi. Zo ook een vers iuit de klei getrokken fiets, letterlijk!
Een model jaren 70, lijkt me. Dat ze niet eens de moeite hebben genomen om hem schoon te maken... Erg gevoelig voor de huidige toestand in de wereld ben je ook niet als je een kinderwagen voor 100E in de verkoop zet op een VG zou ik zeggen.


een onafzienbare hoeveelheid meuk

onze club Culture & Art bakt wafels om de kas te spekken

babbeltje  maken
even uitpuffen van mijn schatje
Gezellig, kom je allerlei kennissen tegen op de VG. Lekker ff kletsen en F. kan haar frans weer oefenen. Dat gaat steeds beter, nog een beetje zoeken naar woorden, maar over een jaartje kletst ze mij de oren van de kop af.
Alsof de weergoden ons goedgezind zijn, op die dag is het altijd mooi weer. Deze zondag 30.2 graden gemeten. Niet slecht achter in de zomer. De meteo's zeggen dat het een wat uitgerekte zomer gaan worden. Hopelijk komt dat uit want de lente en begin van de zomer zijn echt waar-de-loos geweest. In juni hadden we de haard nog aan, 'k bedoel maar.

17 juli 2016

LMQR 14

Het seizoen is in volle gang, de gasten zijn net weg dus even een rust momentje, daarna gaan we weer met de kamers aan de gang. Gisteren gingen eigenlijk alle gasten ergens buitenshuis eten. Dat gaf ons mooi een kans om de avond eens lekker onderuit te hangen en te genieten van het mooie weer.

Wat niet zo mooi was is dat een paar dagen geleden na en enorme stortbui ook nog eens de hoofd waterleiding in het dorp knalde. We dachten eerst dat het lawaai van de stortregens kwam maar in de ochten hoorden we nog steeds het ruisen van water. En jawel hoor, waterleiding gesprongen buiten op straat. Wie je dan moet bellen is dan even de vraag. Na even twijfelen tussen 112 en de burgemeester toch maar de laatste gebeld.  En terugkomende van de bakker ook even tegen de gemeentelijke cantonier (zeg maar de gemeentelijke tuinman c.q. klusjesman) het verhaal aangehouden. Die kl0om ook direct in zijn telefoon. We vielen bijna van ons geloof af toen binnen tien minuten iemand naar het gat in het wegdek stond te koekeloeren. De cantonier liet zich ook even gelden en peurde een beetje in het ontstane gat.


Na een uur kwamen de professionals eraan en groeven een gat van een paar kuub.


Het lek was redelijk snel boven water en net voor de lunch hadden ze er een noodklem omheen gezet.


Nu kunnen we denken over de Franse ambtenaren wat we willen maar dit was geen putje graven, tukkie doen en gaatje dicht. Natuurlijk is er een supervisor nodig en iemand die driftig met papieren staat te zwaaien, maar dat is een detail. Zo tegen drie-en was de noodreparatie vervangen door een fundamenteel uitziend kleefband achtig iets dat ook nog lastig van de handen af ging zo te zien. Dat eromheen, iets anders definitiefs daar weer omheen en het gat zat potdicht. Kuiltje werd weer volgestort en met een soort grove gravel toegedekt. Een paar dagen later lag er ook weer een teerdekje overheen en je ziet er eigenlijk niets meer van dan een donkere rechthoek met vers asfalt.
Goed gedaan jongens en bedankt voor het schoonmaken van ons stukje straat.

Mac

Nu weet iedereen wel dat ik wat met computeren heb. Daar wordt in deze blog best wel veel over geschreven. Een beetje inhakend op het bovenstaande zijn ook de nodige reparaties in huis aan de gang. Computertjes slijten, horen dat niet te doen maar het gebeurd gewoon. Mijn portable begint het bijna op te geven. Eigenlijk is het best wel een fijn ding en wordt overal mee naar toegesleept én redelijk intensief gebruikt. Sommige lettertjes op het toetsenbord beginnen al te vervagen. Toch begin ik me kapot te ergeren over het soms 1980 trage gedrag van het masjientje en het wordt steeds erger. Edoch, een nieuwe kopen á raison van 1200 euries (of een wintel machine voor de helft) alleen maar omdat het ding erg traag aan het worden is leek me een beetje overdreven. Dan maar eens uitzoeken of er dingen te vervangen zijn en wat dat moest gaan kosten. Een wintel met gedwongen upgrades lijkt me niks, Apple draait op een soort van unix, veel beter.
De schrik slaat je wel om het hart als je de advies prijzen van de onderdelen op de Apple site ziet. Van de winkel kreeg ik een offerte van 400 euries aan onderdelen en 150 eurie aan loonkosten. Dat is bijna de helft van een nieuwe. Dat zou een van de vuistregels in deze familie geweld aan doen. Als de reparatie of andere kosten van een apparaat hoger zijn dan 25% van de nieuwwaarde, dan vervangen.
Oké wat kost een batterij, bij Apple 100 op het webz 50. Hm, da's al winst. Oh en als we dan toch dat lijstje afgaan, ook maar eens kijken wat de rest op de webz zou moeten gaan kosten: neuwe voeding, harddisk en geheugen. Bij elkaar kwam het uit op 200 euries inclusief geheugen van 8G. Ziende wat het effect van een SSD en meer geheugen op Fannie's machine doet is een SSD ipv een gewone hardeschijf wel gewenst. Veel lokale opslag heb ik nooit  nodig gehad. Meer geheugen maakt het beessie ook sneller, en een nieuwe batterij moest er sowieso komen. Alleen of de ventilator van de processor het nog lang volhoudt is gewoon een gok die ik dan maar neem. Voor 200E en een uurtje schroeven en installatie van de systeem software en je bent weer helemaal up to date en 4 keer zo snel. Schat zelfs nog sneller dan Fannie's fonkelnieuwe rekendoos. Na even ruggespraak met mijn schatje de nieuwe bullen maar besteld. Kun je er zeker weer een paar jaar tegenaan.
Zit me nog een ding dwars. De zwakke schakel van de Mac is het WiFi gebeuren. Ook bij de nieuwere machines. Soms verlies je zonder reden verbinding met het net, met een erg sterk WiFi signaal in huis. Of worden andere servers of gedeelde schijven (flimpies en info) in het netwerk pas na een aantal minuten weer zichtbaar  Ervaring leert dat dat niet het geval is als je met externe apple schijven of servers werkt. Zou dat een soort prioriteiten gedoe zijn? Afijn, volgende week komen de bullen binnen. Eerst maar eens een backup en een bootable USB disk fabrieken en daarna maar eens grondig uitvlooien wat dat nu is met dat WiFi.

11 juli 2016

Hondsdagen

Gasten

In een van de eerdere jaren hadden we ook al zo'n slecht weer jaar. Dat was goed te merken in het boekingsgedrag van onze gasten, relatief kort van te voren boeken. Dit jaar blijkt men nóg korter van te voren te boeken dan anders. Soms op de dag zelf. Het weer is ook behoorlijk onbestendig. Blijkt uit de cijfertjes dat onze noordelijke europeanen meer vlieg-zon-vakanties verderop boeken.
Of het nu een slappe tijd is, kunnen we nog niet echt zeggen. Juni liep voorgaand jaar ook heel langzaam vol. Zelf als we al aan het diner zaten stonden er soms ineens onaangekondigde gasten aan de deur te rammelen. Dan is het even beredderen met het eten als het meer dan 1 gast is. Daar koken we immers sowieso voor, een onverwachte gast extra. Voor fietsers vinden we altijd wel een plekje ergens in huis. We hebben nog een reserve stapelbed in de Grange staan met goede matrassen, daarnaast zijn er nog 2 losse matrassen en allerlei opblaasdingen. In de warme periode kan dat niet echt een probleem vormen om in de Grange te slapen zolang deze 'aanwaaiers' maar geen 4 sterren kamer verwachten.

Voor ons is het gewoon nu spannender hoe we de aanvragen, reserveringen, en definitieve boekingen zo op elkaar afstemmen dat er geen dubbele boekingen ontstaan. We willen graag iedereen accomoderen. Alles lijkt op ultra korte termijn te gebeuren, uiteraard speelt het weer daarbij een heel grote rol. Je gaat niet voor je lol door de regen fietsen of door stormen heen knarren op weg naar nog slechter weer. Je went er wel aan dat je in de ochtend gebeld wordt voor een paar kamers diezelfde avond, je moet daar als B&B gewoon op inspelen. Dan worden het altijd gezellige avonden. Dineetje. flesje wijn, zoiets en lekker lang kletsen totdat het gapen begint en de gasten richting bed gaan. Altijd weer later opstaand dan gewild. Komt door de stilte zegt men. Met de luiken dicht, die deken van stilte die over het dorp valt na een uur of zeven, dan hoor je alleen nog maar je eigen bloed in je oren suizen.
Fannie en ik zitten na het opruimen na het diner nog vaak even boven op het balkonnetje uit te blazen. 's Avonds koelt het redelijk snel af en dat is na zo'n drukke dag best wel lekker. Heel af en toe stap ik dan nog ff snel in het zwembad om lekker fris tussen de lakens te gaan, tot de volgende morgen 7 uur. Eerst een traditioneel ritje naar de bakker, even een paar zinnetjes kletsen als het niet te druk is, ze heeft altijd wel iets snedigs paraat.
Sinds kort kun je een pain de kilo bij haar bestellen. Nou dat zei ze niet tegen dovemans oren. Dus een keer per week gaat er wel zo'n broodje door in ons huishouden.
Een plak brood, een laagje roomboter, een plakje ham en confiture de 4 fruits rouge van Bon Mamman ertussen. Het vult niet echt dat brood dus je moet je beheersen. Kop zwarte koffie ernaast maakt je ontbijt helemaal af!



Vroeg een van de gasten laatst gekscherend of ik dan ook een alpinopetje ophad, een krantje onder de ene arm met een baguette onder de andere. Heel af en toe zie je wel eens zo'n markant figuur door de straat lopen. Maar zélf? Nee dat zou wel erg over de top zijn. Ben geen fransje toch? Ilja Gort doet dat wel, maar daar heeft ie dan ook de kop voor.

Hondsdagen

De hondsdagen beginnen er aan te komen. Tenminste als je op de grafiekjes af moet gaan en dat vergelijkt met die van voorgaande jaren.
Hierboven is 2015 en 2016 met elkaar vergeleken en heb ik daar een lijn ingefietst van een zogenaamd voorschrijdend gemiddelde. De data van 2014 moet nog overgezet worden naar het nieuwe formaat, een klusje voor het najaar, ben wel benieuwd wat dat te zien geeft. Je kunt al wel zien dat de minima en maxima van dit jaar duidelijke achter blijven bij die van vorig jaar, het is vooral in het begin van het jaar nogal koud geweest. Nog steeds blijven de temps beneden die van vorig jaar.
Hier zie je het voortschrijdend gemiddelde van minmum en maximum temperaturen als de blauwe lijn van 2016. Al die cijfertjes worden gegenereerd om het zwemwater en de kachel te regelen. Dit voorjaar bedacht ik om die cijfertjes eens om te werken in wat meer smeuiige grafiekjes en ziedaar de LMQR stats waren geboren. De volgende logische stap: weerstationnetje. Zijn Wim en ik bezig in elkaar te knutselen. Iedere keer een stukje. Zo is er onlangs een lumen meter bijgekomen waar je ook nog eens de mate van bewolking van af kunt leiden. Dat wordt dus dan ook weergegeven op de site van de SolaFarm. Nu nog iets met wind en neerslag, aantal zonuren... Uiteraard willen we dat zelf ontwerpen en wel zo gecompliceerd mogelijk want anders kunnen we geen 60 versies bakken.

Niet alles lukt in een keer. Zo hadden we in de herfst juist tegen de te hoge zwemwater temperaturen een soort van koelings-lus in de grond gegraven. Gisteren was er voor het eerst gelegenheid voor een test, het zwemwater kwam boven de 30 graden uit. Helaas leverde die test wat verwarrende gegevens op. Niet een spectaculair zakken van de temperatuur van de solarfarm bijvoorbeeld. Over ingewikkeld gesproken. Hieronder het schakelpaneel in de garage. Voldoende om met het schakelen van klepjes te spelen, zou je zeggen. Alleen tijdens de test bleek dat het warme water klaarblijkelijk niet in de koelleiding terecht kwam.

schakelboard garage

Proefondervindelijk is met de hand gevoeld dat de verkeerde plekken warm werden. Dat heet: empirisch bepaald. Benk ik gek op, meten is weten, maar visueel en proefondervinderlijk bevestigen is topt het af. Daarom wil ik ook nog verklikkerlampjes op al die kleppen hebben, dan kun je ook in de garage een mooi dashboard maken en heb je in een klap overzicht hoe het system er bij staat. Een prototype hebben we in de gang gemaakt en dat schijnt te functioneren. In de zomer schakelt het programma de CV en vloerpomp een uur in. Dan gaan de lampjes branden. Idem voor de boiler, als boiler aan dan brand het verklikkertje. De boiler gaan we nog op een relais zetten zodat deze automatisch aangezet wordt als er gasten zijn en uit als de gasten vertrekken. Weer een stukje domotica in huis.

Hieronder een gestilleerde voorstelling van het bovenste plaatje.

schakelboard garage V6

Inderdaad we zijn bij versie 6 aangeland. De nieuwe flowmeters en drukopnemer zijn er nog niet ingetekend. Die zitten naast de thermometer linksboven (visuele controle) en de klep rechts onder. De drukopnemer zit helemaal bovenin (uit beeld). Het geval koelings lus zal uiteindelijk wel goed komen alleen zijn dat zoekplaatjes waarmee heel veel tijd verloren gaat. Theoretisch zou het moeten kloppen allemaal. De praktijk blijkt hier vaak weerbarstiger te zijn.



5 juli 2016

LMQR 12

Nu denken we na zo'n wieler weekeinde dat je het gehad hebt met hoe druk het maximaal kan worden, maar het kan altijd heftiger. Dit weekeinde hadden we gasten van een bruiloft, uiteindelijk meer dan twintig. De ouders kwamen donderdag al aan en begonnen het bruidspaar te helpen met het rechttrekken van een lichte chaos en paniek die ontstaan was. Niet alles ging van een leien dakje. Daar kreeg ik iets van mee toen er een week tevoren gevraagd werd of er tweehonderd broodjes in onze vriezer gestopt kon worden. Zoiets past niet in onze vriezer zei ik. Wellicht dat u zoiets zou kunnen huren. Of via LeBonCoin, de Franse evenknie van Marktplaats. Daarna dacht ik dan weer: maar je kunt die broodjes toch a la minuut bij de bakker halen, desnoods achterom...

Een klein uurtje voor aanvang van het huwelijk belde, naar achteraf bleek, de zoon van een van de gasten op of er nog een kamer was. Blijkbaar had ie al het nodige rondgebeld want het klonk een beetje lacherig, van het zal wel niet maar er is altijd wel een gek die er in tuint.
Dus niet. Wie schetst mijn verbazing dat de jongeman met zijn zussen in de kamer stonden naast hun ouders. Met opblaasbedden in de arm Zo zout had ik het nog niet gegeten. Dus zo langs de neus weg vroeg ik waar de jongelui dachten te kunnen gaan slapen. Een beetje bedremmeld kwam er uit, nou we dachten dat het hier wel zou kunnen. Mijn antwoord was kort, door de telefoon heb ik al gezegd dat we vol zaten, er is dus geen plek. Een beetje verbouwereert door een dergelijk gedrag moest ik me ff snel terug trekken anders zou ik ontploffen. Die jongeman dacht zeker dat ik debiel was of zo. Gelukkig zag pa de storm wel hangen en kwam een moment later vriendelijk vragen of de jongelui bij hem op de kamer konden, Oké. Een kleine toeslag pp was geen probleem. Dus maar even wat reserve matrassen uit de grange halen. Want op luchtbedden wordt het geen fijne nacht. Beddegoed kwam erbij, kussens en lakens enzo. Stond dat meisje met de overtrek te stuntelen. Dus maar even snel geholpen. Anders kwamen ze nog te laat ook voor het huwelijk.

buffet
Zaterdag morgen bestelde ik brood voor het ontbijt de volgende dag. Kwam er weer een verhaal los bij de bakkersvrouw. Klonk als: ze hebben me alle croissants afhandig gemaakt en nu moeten we als de bliksem weer nieuwe croissants bakken. Nu heb ik zo mijn idee over hoe dat bij die bakker met de croissants toegaat, erg constant van kwaliteit is het product niet. Soms zijn het perfecte croissants, juiste grootte, gewicht en smaak. Vooral de laatste tijd scoort ie goed. Slechts af en toe is het nog net geen ramp: vettige film op je gehemelte (margarine) zompig en, nou ja la maar. Maar hun brood is geweldig lekker. Dus dat van die croissantjes snap je dan weer niet.

uiteraard: pain de kilo

Met zo'n grote groep dekken we de tafel niet volledig en maken er en buffet stijl van. Ook al omdat niet iedereen op dezelfde tijd opstaat. Dan kun je tussendoor de tafel een beetje aan kant houden en komt niemand in een rotzooitje aan de ontbijttafel. De laatste gast vertrok pas om een uur of een. Gelukkig hadden we die avond maar een gast dus kun je erg soepel zijn. Maar de bagage in de lobby laten staan vond ik toch een beetje teveel van het goede, van mij mochten ze dat gerust in de corridoor achterlaten. Anders kan ik gewoon niet schoonmaken en de nieuwe gasten zien dan meteen een puinhoop aan bagage. Dat geeft dan weer geen goede entree. Toch? Nee ze zouden de berg tassen wel bij hun zoon in de tent in de wei bergen. Ook weer opgelost.
Al met al was het een prettig geregelde chaos dat huwelijksfeest. Vanochtend hoorde ik van de bruid dat iedereen vol lof was over LeMoutonQuiRit, die pluim kunnen we op de hoed steken. Altijd fijn om complimenten over de manier waarmee je met je gasten omgaat te krijgen.

Maandags is het dan weer een race tegen de weergoden om alle was droog te krijgen, De wasmachine staat constant aan en mijn schatje blijft maar naar de waslijn heen en weer lopen. Wel mazzel met het weer. De buiten temperaturen blijven stijgen volgens de grafieken en de regen zeilt een beetje om de regio heen. Het zemwater komt zo weer op een aangenaam prettige temperatuur, we konden alweer zwemmen. Wat een luxe als je je dan weer even kan ontspannen in je eigen plas water.
Dinsdag alweer de eerste gasten. We gingen weer los.
gevulde eieren

25 juni 2016

WVTTK 20

De latte paar weken was er even iets te veel te doen in en rond het huis, daarom niet geblogd. Komt ie weer, en de Brexit is een goede om mee te beginnen.

1:
OKÉ we hebben een Brexit. Erg? Duur? Voor het referendum wel, erna niet meer. Oorlog? Voor het referendum wel, erna niet meer. En zo klonk er nog veel meer bangmakerij. Nu de eerste paniek over is en Soros en diens maten hun slag geslagen hebben blijkt het allemaal lang niet zo erg als voorgesteld. De eerste schokgolf was nog maar een paar uur voorbij en de financiële markten trekken al weer een beetje aan. Maanden tevoren hebben bedrijven in UK al aan de stutten getrokken om het effect van een val van het pond te neutraliseren. In die tijd zijn er 10 tallen miljarden euries meer dan normaal over de lijn gegaan. Zou je daar aan hebben kunnen zien dat een Brexit er wel in zat? Niet natuurlijk. Dat polls niet erg betrouwbaar zijn is ergens wetenschappelijk aangetoond, net zo min als de uitspraken van voor en tegen partijen. Het bleef gewoon spannend tot de uitslag. Dat bedrijven daarop niet allemaal geanticipeerd hebben geeft wel aan dat niets zeker was.

2:
Hebben die pluche-plakkers ons maanden lang voorgelogen dat het gedrukt staat? Tuurlijk! Ze liegen toch altijd, overal en over alles, zoal het ze het best uit komt. Hoewel, in elke goede leugen zit een beetje waarheid, hier en daar klopt er wel iets. Zoals, het wordt duurder spullen van en naar de UK te krijgen: invoerheffingen. Er zal geen vrije vestiging meer zijn voor Europeanen, gedoe met verblijfsvergunningen. Verder zal de splitsing niet zoveel anders zijn. Geen euro die teruggedraaid moet worden, banksystemen die gaan haperen omdat...

3:
Klinkt het ineens: er gaan meer NL bedrijven failliet, alsof de export ineens als bij een sanctie à la Rusland in elkaar zou storten. Of dat de grenzen ineens gesloten worden. Die jongens hebben nog TWEE jaar om het een en ander uit te zoeken en blijven tot zolang gewoon volwaardig lid van de EU. Dus waar hebben we het over.  Ok, vandaag zijn er een paar UK webshops even een adempauze aan het houden, kunnen beleggingssites de vraag niet aan en schokken wat valuta op en neer. Verder business as usual, toch?

4:
Als die ale drinkers slim zijn en dat zijn ze zodra het eigenbelang speelt, dan transplanteren ze de bestaande EU verdragen gewoon naar een eigen setje verdragen en halen de EU saus eruit. Klaar. Gewoon een zoek en vervang oefening.  Waar al die paniek voor nodig is begrijpt niemand. Of het moet zijn dat het politcor het effect zo snel mogelijk wil dempen om andere landen niet op gedachten te brengen. Want reken maar dat er tussen zitten die spijt als haren op hun hoofd hebben toegetreden te zijn. 
Daarom jagen een paar van die praatpoppen in Brussel de zaak op een spits en klinkt het: "nu moeten de Britten toch meteen onmiddellijk dadelijk direct beginnen met het uittreding proces". Cameron had dat al aan zien komen en traineert de zaak door te stellen dat de nieuwe regering daar zorg voor moet gaan dragen. Hop 6 maanden uitstel! Vreemd toch wel, met niets maar ook niets maakt de EU haast en nu moet ineens alles hop direct gebeuren? Slechte verliezers die clowns in Brussel en nog niet eens goede clowns. Klonk het ook nog dreigend: "wie het in zijn hoofd haalt ook het klasje te willen verlaten gaan we snoeihard aanpakken, denk erom." Een draak zonder tanden dus. Buiten dat het altijd ongewoon lang duurt voordat besluiten genomen worden zullen ze door de dreiging in daad om te zetten hara-kiri plegen. Dan zal immers de werkelijke aard wel heel erg duidelijk worden van de Brusselse dictators naar de lidstaten toe.

SolarFarm
Na een paar zomerse dagen is het feest weer voorbij lijkt het. De eerste stortbui trok vannacht langs en vanochtend vulde het zwembad zich verder op met de volgende stortbui. Het is niet anders.
zon onder, regen morgen...
Niettemin genieten we wel van het uitzicht bij de zonsondergangen vanaf ons balkonnetje.

Die paar dagen zon waren wel ruim voldoende om het zwembad op te warmen tot over de 30 graden. De eerste kans om verschillende manieren om te koelen uit te proberen. Zoals het meeste hier doen we alles stap voor stap om te kijken naar het effect van de dingen die we bouwen. Ik kan dus:
  • koelen door de pomp 's nachts door te laten lopen
  • de nieuwe koeling lus in de nacht open zetten
  • de koelingslus overdag openzetten
  • afdekken van rekken overdag
En uiteraard een combinatie van koelingen. De eerste manier werd vannacht uitgevoerd.
Vanwege het laag tarief voor de stroom gingen de pompen na 2200 weer aan, op jaarbasis scheelt dat een paar raspi's. Aanvankelijk leek het veelbelovend en daalde de temp erg snel. Dat bleek een denkfoutje: te korte interval tussen metingen en pompen aan / uit. De sensor mat daarom eerder de buitentemperatuur en niet de zwemwatertemperatuur. Dat komt omdat de opnemer in de circulatieleiding buiten het zwembad zit en niet in het zwemwater zelf. De pomp moet dus lopen om een goede meting te krijgen.
Tweede poging was om 2400. Dat gaf een realistischer beeld. Toch bleek het effect uiteindelijk gering. Vanochtend was de temp slechts 5 graden afgenomen. Dat had veel meer moeten zijn omdat het energie verlies in de nacht ook zonder de pomp aan te hebben minimaal al 3 graden is. Dat geringe effect heeft natuurlijk ook te maken met de hoge buiten temp, meer proeven nodig dus. De uitstroom jets had ik ook al naar boven gericht om zo veel mogelijk temperatuur verlies aan de oppervlakte te hebben. Werveling en zo = meer temp verlies. Voor het filteren van het water bleek dat in de nacht filteren, hint van de badmuts, wel heel erg effectief.

De volgende stap: de koelingslus in de nacht open te zetten. Maar dan moet het water eerst weer boven de 29 graden uitkomen om duidelijk effect te hebben. Voorlopig lijkt het weer te blijven regenen. Zucht.

5 juni 2016

Verven

Het hek aan de zijkant liet de verf die er vorig jaar is opgesmeerd al na een half jaar los. De enig logische conclusie: rotzooi. Bij de Brico gehaald.
De deur van de grange ziet er nog steeds prima uit. Spul van de verfvakhandel uit NL zei ik tegen een fransje, Die ook al meewarig naar het hek aan het hek kijken was. Zoveel werk heeft daar ingezeten. Ook de deuren van de stallen beneden en de garage zijn met die troep van de Brico gedaan. Zegt Albert (onze verf specialist: blank schuren en opnieuw beginnen want daar is geen redden meer aan.
Dan vraag je je toch af waarom die rotzooi dan zoveel verkocht wordt, of waar halen de fransjes dan hun verf vandaan? Of is het weer dat de échte verf alleeen in de vakhandel te krijgen is en voor ons bricoleurs er alleen maar spul is dat na een seizoen al begint te bladderen. Ja, dát is het, het is een komplot! Om toch vooral een schildersbedrijf in te moeten huren. Anders: waardeloze verf.
Een potje pantzer lak moest volgens de verkoper echt drie jaar mee kunnen, kijk staat er ook op. Als ik dan opmerk dat ik elk jaar een bus van die zooi op de kozijnen aan het smeren was, kwam er geen enkele reactie. Net als je tegen een muur aan het praten was.
Gebeurd wel vaker als je tegen een verkoper staat te blaten dat het een of ander troep is, dan veranderen ze in een sphinx. Een misterieus zwijgen ontstaat dan. Of, en dat is voor een fransje best wel onbeschoft, ze draaien zich zonder iets te zeggen gewoon om en lopen weg naar een klant die super plotseling uit het niets komt aandraven met belangrijkere dingen.
De franse verf dekt ook slechter je moet minstens een extra laag opbrengen vergeleken met het andere spul. Of, en dat is nóg ongelofelijker, als je een tweede laag verf opbrengt dan lost de onderliggende laag gewoon weer op en zie je de oude ondergrond soms weer terug door de tweede laag heen! En het is echt niet omdat je twee verschillende soorten (water of olie gedragen) over elkaar heen opbrengt.

Gelijkwaardige verf aan die uit NL of DE heb ik tot nu toe niet in LDF gevonden. Tuurlijk er staat "professionel" op de pot. Dan is het opvallend dat je dat in kitten van 10 liter kan kopen, ohja, je hebt er immers twee keer zoveel van nodig. Daarenboven moet je ieder jaar weer gaan verven, zo zonde van de tijd zegt mijn schatje altijd. We kopen wel weer echte verf in als we in NL zijn.
Het balkonhek dat Jennifer vorig jaar in de Hammerite heeft gezet hoeft dit jaar alleen maar bijgewerkt te worden bij beschadigingen. Prima spul dus, blijkbaar scheelt het wel waar het vandaan komt. Was dat ook niet Hammerite op het buitenhek? Ja, verrek. Maar in de Brico hier ter plekke gekocht. Moet ik toch eens aan Albert vragen of daar verschillen in zitten of dat er gewoon iets anders in zou zitten dan het originele spul. Een beetje belazert voel je je toch wel op die manier. Zou het franse spul dan echt opzekkelijk slechter zijn? Op zou het overjarige verf zijn. Daar hebben die grote winkels ook een handje van: overjarig spul verkopen als nieuw. Juridisch is dat het ook wel, maar kwalitatief niet.

Grutters

Dat is met groenten ook zo. Die is niet alleen peperduur in LDF maar je moet ook nog eens vreselijk oppassen dat er geen schimmel of verrotte plekjes op het voorverpakte fruit of groente zit. Steeds meer raak ik er van overtuigd dat je bij de superarkten eigenlijk alleen dingen moet kopen die kontroleerbaar goed zijn. Zelfs havermout van hetzelfde merk (Quaker) als in NL is anders. Duurt langer om gaar te worden, zegt Fannie. Op de een of andere manier zijn veel dingen gewoon van slechtere kwaliteit en nog duurder dan in andere landen.
Er zijn natuurlijk ook wel veel dingen die beter zijn. Het vlees stinkt hier niet als je het aanbraadt, de wijnen zijn goedkoper dan in NL en de keuze in zuivelproducten is op zijn minst gelijk of groter. La Douce France is een chocoholic land, het assortiment liegt er niet om. In de provincie is de keuze wat minder geworden de afgelopen jaren, want: minder consumenten. In de wat grotere steden is er nog steeds een enorme keus in chocolade. Worsten, vleeswaren, allemaal lekker, lekker, lekker.
Ah, en dan het brood. Hier kan ik me werkelijk buitensporig tegoed doen aan brood. Zo'n pain de kilo is bijna 60cm lang en 20 cm breed en weegt iets meer dan een kilo. Lekker dik met rauwe ham of kaasjes, smullen.

Als het echt heel vers is en nog warm, dan met een vlak roomboter en chocopasta of pindakaas met stukjes erin. Of gewoon een een gemeen stuk Camembert zonder boter erbij dan hè. Het kontje knabbel ik er meestal onderweg al af. Vanochtend was het brood een beetje 'bien cuit' nogal goed doorbakken en dan smaakt het een beetje bitter. Moet je gewoon de donkjerbruine stukjes afsnijden. Oh, smullen met dat soort broden. Van een brood voeder je makkelijk 6 ontbijters met grote trek. Op dit moment kost een pain de kilo tussen de 2,50 en 2,80E

Weer

Ook bij de fransjes is het weer een gewild onderwerp. Op de club mar ook bij de bakker worden er altijd wel een opmerkingen over gemaakt. of met welk fransje je ook staat te praten. De laatste tijd is het weer ronduit slecht te noemen hier. De zon laat écht afweten. Veel, heel veel regen. Ik krijg het gevoel dat die regen gewoon rondcirkelt over ons gebied en dan nog nieuwe aanvoer krijgt uit de rest van europa.
De regen blijft maar rondcirkelen boven ons woongebied. Dat trekt de SolarFarm ook niet echt en tot nu toe heb ik maar een keer kunnen zwemmen. Dat is echt balen. Maar áls de zon twee of drie dagen schijnt dan is het zwemwater meteen op temperatuur, dat dan weer wel.

Goed, het ís aantoonbaar kouder dit jaar dan vorig jaar. Hoezo opwarming van de aardkloot? We hebben nu nóg de verwarming af en toe aan.
voortschrijdend gemiddelde temperaturen: buiten
Die paarse lijn geeft de lokale temps op Le Mouton van dit jaar aan en de groene lijn van vorig jaar. Dat is toch tig-gráden kouder zou ik zeggen. Juli is de warmste maand, dat gaat niet gebeuren ben ik bang. Van onze gasten horen we dan ook regelmatig dat ze op erg korte termijn hun vakanties plannen: het moet goed weer zijn. Nou ja op ons dashboard kun je het verloop van de temperaturen goed volgen en daar wordt je eigenlijk niet vrolijk van.