16 maart 2014

WVTTK 12

Reserveringen 

Internet en telefoon zijn voor Le Mouton Qui Rit de levensdraad met de buitenwereld als het om reserveringen gaat. Prettig is dat als we te ver van de telefoon af zijn, bijvoorbeeld buiten aan het werk of zo, dan komt er automatisch een mailtje binnen met het telefoon nummer vermeld. Dan kun je daar zo snel mogelijk weer naar terug bellen, een heel prettige service van de telefoondienst.

Via ons super eenvoudig gehouden mail formulier op de website komen het grootste deel van de reserveringen uit het buitenland binnen. Zoiets is ook makkelijk voor de mensen, snel klaar, geen ellenlange vragenlijsten of zo. Druk op knop en het eerste contact is geboren.

Een gouden formule, je bent altijd te bereiken, zij het soms met geringe vertraging. Gasten kunnen op een voor hen gunstig moment contact zoeken, de mail komt absoluut binnen, en telefoontjes kan ik meteen oppakken of zie ik in de mail verschijnen zodat er terug gebeld kan worden. De mail wordt zeer regelmatig gechecked, en wordt zo snel mogelijk beantwoord, of telefoontjes om terug te bellen. Dat is een goede gewoonte, dat vinden onze (potentiële) gasten ook zo aan de opmerkingen te horen.

Over telefoon gesproken.

Telefoonterreur

De tweede golf terreurtelefoontjes is weer aan de gang. En waarempel ik heb zowaar twee gratis spraaklessen kunnen scoren! Uiteraard draait het voornamelijk om de zonnecellen, dat is de big business bij de telefoon terroristen. Omdat de laatste tijd dit soort belfirma's slecht in het nieuws zijn komen te staan komen ze op een nogal slinkse wijze met hun zonnecellen aanzetten. Zeg maar door de zijdeur. Nu klinkt het dat ze een adviseur langssturen om een algemeen energie advies te geven over isolatie, materialen en maatregelen die men kan nemen om energie te sparen. Tuurlijk stuur er maar eentje langs gniffel ik dan een beetje. Als jullie mij platbellen op tijden dat ik net zit te eten of een uiltje knap mag je er ook voor bloeden, period.

Ondertussen heeft de eerste spraakles sessie al weer plaats gevonden. Een tweede staat voor maandag op het programma. Over zonnecellen en de wijze van financieren kunnen weinigen me nog maar wat wijs maken, in het Frans dan wel te verstaan.

De meneer die langs kwam reed in een dikke Saab. Mijn eerste gedachte was: die moet goed scoren bij de mensen. Dit gaat dus leuk worden. Na twee zinnen vroeg hij al waar ik origineel vandaan kwam, en knikte. Prompt vertraagde zijn spreektempo en werden bepaalde dingen nadrukkelijker uitgelegd. Dat de energie besparende tips en adviezen als een soort smoes werd gebracht bleek al snel. Daar waren we na twee minuten doorheen. : “Oh, laine de bois (restproduct van de houtverwerking tot houtwollen panelen verwerkt) gebruikt u, dat is heel goed, daar kan ik u dan niet verder mee helpen. En u gebruikt ook Ouatte de Cellulose (een soort gerecyclede papier pulp) en heeft u dubbele beglazing? Tja, dan kan ik op dat gebied weinig meer voor u betekenen. Maarre, hoeveel electrische energie gebruikt u?” En daarrrrr gáán we weerrrr!

Na een eerste riedel obligate vragen kwam al snel de standaard smoes: “Het kost u echt geen cent uit uw eigen zak. En ja, u moet wel efkes 44.000 Euries lenen bij de bank. Echter, door onze superduper -speciale- constructie kost u dat geen cent, alles wordt opgebracht door de eenmalige terug betaling van de BTW (betaald over de installatie), en de jaarlijkse storting van de EDF (électricité de France). U begint pas na zes maanden te betalen (extra rente) waardoor uw maandbedrag dan op 480E uitkomt. Maar dan heeft u de teruggave van de BTW al ontvangen dus is dat geen enkel probleem. Netto houdt u 80E per maand over, gratis en voor nop. (de man vermelde gemakshalve niet dat dit nog wel bij je inkomstenbelasting wordt opgeteld, ach klein foutje) Bovendien geldt voor deze omgeving een toeslag factor omdat er veel minder zon is (1400) dan bijvoorbeeld in het zuiden (2200 uur). Daardoor is uw teruggave hoger. Wij zetten dan een enteprise non professionel PV voor u op (PV = Photo Voltaïque) een soort BV-tje alwaar u de BTW mee terug kunt vragen. De bank opent dan een aparte rekening (kosten?) waarover alle transacties plaatsvinden". Over credit d'impots werd niet meer gesproken. Dat was blijkbaar verleden tijd.

Over mijn opmerking dat dan toch nog steeds mijn vaste kosten (meterhuur etc) en verbruik betaald moeten worden, werd luchtigjes heen gestapt.

Hij was wél de eerste persoon die een duidelijk financiëel model op papier kon krijgen over lening, afbetaling en vergoedingen van het EDF. Het aanvankelijke snelle gerammel op een rekenmachine, alsof dat het orakel zou zijn, werd door mij op voorhand al afgewezen: “Zo kunt u alle getallen wel laten verschijnen".

Waar gaan dit soort mensen nu op verdienen? Ten eerste ontvangen zij natuurlijk provisie van de bank, dan hun tentième van EDF en tenslotte verdienen ze nog eens heftig aan de installatie. Een 9KWh installatie mag inklusief aansluitmaterialen, modulatoren en desnoods een installateur en zo maximaal 10 tot 15 duizend kosten. Geen 44 duizend. Dat verschil kon de man niet echt goed uitleggen, anders dan dat er nog een post voor haalbaarheidsstudie, aansluiting en bemiddeling (bank en vergunningen) kwam. Zeg nog eens 10.000, ik ben gul. Mis ik nog steeds 20K. Dat is toch wel erg grof verdienen zo.

Gewoon om het gesprek uit te melken vroeg ik nog: “En als ik cash betaal, wat gebeurd er dan met de prijs?” De vorige colporteur zakte namelijk meteen 5k met diens prijs dacht ik nog. Nou dat kon niet, en hop, een papiertje met volkomen gefingeerde vergoedingen moest mij overtuigen dat ik al gematst werd. Uiteraard bleek uit dat staatje dat ie mij meteen de duurste opstelling probeerde aan te smeren. Hoger gingen de prijzen niet. We rondden het gesprek af. Volgende week donderdag zou hij terugkomen om het dossier op te stellen. Mijn verbazing negeerde hij. Ik wist 100% zeker dat ik in niets had toegestemd. En of ie dan zo rond de zelfde tijd kon terug komen. Dat ging niet, maar als hij de lunch met me wilde gebruiken dan mocht hij wel komen aanzitten. Zo gezegd zo gedaan. Weer een gratis spraak les. Maandag komt de tweede opdringerige verkoper. Eens kijken voor hoeveel die zijn installatie probeert te slijten.

Een voordeel van een aantal keren per jaar een gratis spraakles over zonnecellen dan krijg je vanzelf wat cijfers.


-->
Jaar Kwh Prijs E/wph
2008 6000 15000 2,50
2010 6000 22000 3,67
2011 6000 27000 4,50
2012 6000 29000 4,83
2013 6000 39000 6,50
2014 9000 44000 4,89

En hé, 2014 is nog maar net begonnen. Dus die prijs per wph gaat nog wel omhoog. Nu hoor ik bijna iedereen zeggen: "Dan had je misschien toch in 2008 die zonnepanelen moeten kopen." Denk ik toch dat die prijs toen al aan de exorbitante kant was. Nog steeds zijn het, wat je eigenlijk woekerprijzen mag noemen en lijkt alsof geldt: "wat een gek ervoor betaald" blijvend het devies te zijn. Bovendien waren we 6 jaar geleden op de zonnecollectoren toer die direct rendement gaven zonder allerlei ingewikkelde financiële constructies.


Conclusie

Op dit moment kost een volledige installatie op de open markt tussen de 1,20 - 1,70 euro per wph (watt piek uur) voor eindconsumenten. Dat je met die prijzen van 44 duizend euro voor een installatie gigantisch gesneden wordt laat daar ook geen twijfel over bestaan.

Tevens kun je zien dat de prijzen van zonnepanelen gestegen zijn. Hoogstwaarschijnlijk als gevolg van de EU sancties op de Chinese import. Terwijl niet alle panelen uit China komen naar men zegt, of zou dat stiekem wel zo zijn? Zoiets als: "transformé en France", herverpakt in Germany. ;=) 
De wph prijs bewoog zich begin vorig jaar enkele centen boven de 1 euro, nu is het een paar dubbeltjes meer. Een effect van het wegvallen van de Chinese concurrentie, dus een direct gevolg van de EU maatregel tegen "dumping". Weer zo'n politieke niet voorzien effect van prijsopdrijving.

Mag je zomaar een installatie op het EDF netwerk aansluiten? Nee, alleen als het een goedgekeurde installatie is én je toestemming van het EDF hebt. Het goedkeuren gaat je uiteindelijk nog wel lukken, toestemming tot aansluiten schijnt dan een probleem te zijn. EDF stelt namelijk allerlei absurde eisen, uiteraard om te verhinderen dat iedereen een paar zonnepanelen in de wei zet en dat aansluit op het net. Alles moet via een door EDF erkende toko lopen, door een erkende installateur gedaan zijn en dan het keuringsproces doorlopen hebben. Een installatie wordt al afgekeurd als een etiketje niet van het juiste formaat is of op de juiste afstand van een stekker zit. Ben je een echte vechter en iemand met een zeer lange adem dan zou je er voor moeten gaan. Je bent dan in tijd wel en paar honderd+ uren kwijt, doorlooptijd zomaar meer dan een jaar, maar je spaart je zelf minimaal een 20K uit.

In een eerder beschreven spraakles had ik het hier al over: een paar panelen in je wei zetten. Mocht eerst niet, nu wel opeens. Zolang je het maar niet aan je huisnet aansloot. Iets van 2000wh had ik nodig. Nou dat kreeg ik er dan zo maar bij, als ik die ge-woeker-prijs-de installatie maar nam. “Dat zijn dan toch minimaal 10 panelen” zei ik nog. Daar werd dan schokschouderend op gereageerd. Afijn, we zien donderdag het spel zich vervolgen.

Geen opmerkingen: