16 augustus 2012

WVTTK

Hier in Mailleroncourt-Saint-Pancras neem je je van een nieuwe batterij voorziene compu mee en zoekt idioot vroeg in de morgen, een bankje op aan de rand van de vallei. Je ziet bij het opkomen van de zon langzaam het landschap uit de mist opduiken. Een gouden gloed verspreid zich over het land. Koetjes die rustig het gras lopen te knagen. Zoemende dingen om je heen. Een schaap dat heel in de verte blèrt. En dan die geur van wilde bloemen, gemengd met de geur van de versgevallen regen. Ik doe wat ademhalings oefeningen om maar vooral te profiteren van die verse lucht. Dan ril ik een beetje als de nattigheid van het bankje door mijn t-shirtje heen komt. Knabbel aan het verse stokbroodje en begin aan de blog.

Geweld
Gisteravond zag ik namelijk een rapportage op het net. Eentje die over het escalerende geweld op de wereld ging. Ook eentje die er voor zorgde dat ik maar heel kort heb geslapen. Daarover, over dat geweld, wilde ik mijn ochtend meditatie eens laten gaan. Ik haal nog eens heel diep adem en pers de lucht door mijn samengeperste lippen. Een perfecte oefening om een helder hoofd te krijgen.

...

Links en rechts lees je over voorbereidingen tot een oorlog, of om de bestaande "conflicten" op te schalen. Landen zie je militair personeel terugtrekken om die maanden later weer neer te zien strijken in andere gebieden. Of legereenheden worden afgebouwd en vervolgens zie je zogenaamde digi eenheden weer opgebouwd worden om de oorlog via het internet voort te zetten.
De politiek wringt zich in alle bochten om de woorden oorlog en volkerenmoord maar niet te hoeven uitspreken. Diezelfde politici sturen met slechts een pennenstreek jonge mensen naar hun dood in veldslagen die niet gevoerd worden. Die 'missies" krijgen allerlei keurige labels opgeplakt als 'Opleiding', 'Technische assistentie', "Advies', 'Logistieke ondersteuning' en ga zo maar door. Waarom er dan tanks, vliegtuigen, zwaar geschut, gevechtshelikopters, medische units, en de rest van de reguliere oorlogsuitrusting mee moet is mij een compleet raadsel. Ben ik te naïef? Het gaat toch om maar een tiental adviseurs enzo? Daar hoef je toch geen brigade manschappen voor mee te sturen. Of ben ik gek. Vast en zeker heb ik dat niet begrepen, verkeerd uitgelegd of als het al om een aanvalscommando gaat dan zie ik dat vast in de verkeerde context. En heb ik misschien al dat wapentuig wel voorbij zien komen, maar dat was voor iets heel anders bedoeld. Een oefening bijvoorbeeld in Afghanistan, om onze jongens scherp te houden. Oh, dat was het dus.
Had ik niet ergens gelezen dat in Cambodja, Vietnam, Korea, Irak, Rwanda... goeie genade wat is die lijst lang. Dus, had ik niet ergens gelezen dat in al die landen grote gebieden niet zonder risico te begaan zijn? Door allerlei "oefenmateriaal" die die niet bestaande oefencommando's hebben achter gelaten? Ontploft of juist niet ontploft. Dat hele gebieden vergiftigd zijn door niet bestaande en al helemaal niet gebruikte fijne spulletjes die landbouw zeker 15 jaar lang niet mogelijk maken. Uiteraard is alles gelogen, en wat er in de kranten staat is he-le-maal niet waar. Ook al verschijnt er maar een fractie van wat er werkelijk gebeurd in de kranten of op sites, blogs en fora. Allemaal gelogen, en als het al niet gelogen is dan is het niet waar. Plus nog een lawine aan newspeak die over je heen komt als je toevallig eens met iemand uit die cirkels praat. Oh sorry, overschreeuwd wordt. Een normale discussie schijnt met dat soort niet mogelijk te zijn. Een discussie voeren betekent veelal harder schreeuwen dan je toehoorder of deze met allerlei spitsvondigheden belachelijk te maken. Dergelijke mensen kraaien dan victorie als de verstandigste van de discussianten, dat zijn dus U en ik, het voor gezien houden en de communicatie staken. Daar ook nog eens hun gelijk aan ontlenen en vervolgens luid beginnen te roeptoeteren dat iedereen het met hen eens is. De standaard overrompel tactiek van bange politici.
Ik krijg het bijna niet over mijn lippen, maar de uitspraken van Balkellende over de verruwing van de wereld, krijgen tegenwoordig een heel ander gewicht, een nieuwe lading. De man was niet écht dom, maar het kwam te vaak een beetje beroerd uit zijn mond. Typerend voor mensen die een soort van kortsluiting met de rest van de wereld hebben.
Die verruwing zie je bijna dagelijks in de media verschijnen. Agentes die iemand zonder nadenken in zijn trouwgereedschap schoppen. Pliesie die iemand zonder zichtbare aanleiding neerknuppelen en dan pas vragen stellen. Of mensen die eenvoudigweg verdwijnen. Middeleeuwse rechtspleging als stenigen, handen afhakken, ophangen, doodspuiten, elektrocuteren, in vergeet gevangenissen opsluiten, asjemenou, die lijst is ook erg lang. En denk nu niet dat we in ons veilige west Europa niets te vrezen hebben van dit soort praktijken, In tegendeel. Waarom zouden dan al onze democratische landen langzaam tot politiestaten aan het verworden zijn? Worden we dag en nacht afgeluisterd, al onze mail, sites, facebook, blogs gelezen door mensen die alleen maar geïnteresseerd zijn in het ons achter de tralies te krijgen of op zijn minst onder absolute controle. Open je ogen en wordt wakker uit de roze droom. Het is twaalf uur geweest en we bevinden ons in een onomkeerbare situatie van een steeds verder afglijdende maatschappij.

Amen.

Echter
Hier in Mailleroncourt-Saint-Pancras aan de rand van de vallei wordt diep in- en uitgeademd en van de bijna onvervuilde lucht genoten. Knabbel ik nog een stuk van mijn baguette af en sta een beetje stijf op van het bankje. Kijk nog eens om me heen en loop met een zekere weemoed terug naar de auto. Het verkeer is heel vaag in de verte te horen. De kerkklok van Vauvillers slaat acht. Of was het negen.

Geen opmerkingen: