11 augustus 2012

Vide Greniers

Vide Greniers in Mailleroncourt S/P
Een maal per jaar is hier in het dorp een vide greniers, een rommelmarkt. Daar kun je gratis een plekje aan de straat krijgen en stal je de rommel uit die je kwijt wilt. Fannie had ook een doos met spullen verzameld en die stalden we uit. Uiteraard dacht ik ook een paar van mijn potjes te kunnen verpatsen.

wachtend op Goudot

nog een lange weg te gaan: presentatie

jawel mooi schaaltje, kost ie?
IJdele hoop natuurlijk. Speciaal voor de VG had ik nog wat schalen gemaakt. Tijdens het drogen ervan in de zon bleek dat onze schapen die ook lekker vonden. Wat bleek. Achter in de middag ging ik eens kijken hoe het droogproces er voor stond. Merde, twee schalen in gruzelementen op de grond. Vreemd, van de stukjes kon ik geen hele schalen meer maken. Zouden...? Jawel, de enige conclusie was dat de half gedroogde schalen door de schapies aangezien waren als liksteen. Daar zijn ze gek op. Klei kan geen kwaad voor ze, lost gemakkelijk in een van de magen op van die beesten, maar het zal wel zwaar verteerbaar zijn geweest. Pech dus. Er is echter nog veel meer klei waar dat vandaan kwam, die schalen maak ik er dan wel weer bij. Voor de VG toch nog twee schalen af kunnen krijgen. Alles was mooi op tijd uit de oven gekomen, om zo linea recta naar de vide grenier te gaan. Nog wat extra werk in dozen gestopt en hop daar zat ik uit te kijken naar mensen die misschien iets van me wilden kopen. Noop! Men vond het wel leuk, vooral die huisjes, maar te duur. In de discussie met onze gasten en Fannie kwam er uit dat de prijzen voor deze streek inderdaad aan de hoge kant lagen. Dat betekende uiteraard een moment voor reflectie hierover.

Tussen de middag kwam Fannie me een uurtje aflossen, kon ik even onder de douche springen en me verfrissen. Daarna weer in de blakende zon, me afvragend of we dit volgend jaar weer zo zullen doen. Niet dus. Vooral de presentatie moet drastisch anders, en de prijzen omlaag. Beter iets dan niets verkopen is beter.

Zit je rustig te blakeren in de felle zon, waar eigenlijk vet onweer voorspeld was, dan zie je zo het een en ander voorbij lopen.



Nu weet je meteen waarom leggings uit de mode zijn.



En de hele dag zit je in de geur van merkwaardig uitziend gebraad. Dat iemand daar nog een stuk brood omheen doet is gewoon zonde van het brood.

SITE
Afgelopen week had ik met Andre en Mar discussies over onze B&B en de site. Die discussies waren voor mij een goede prikkel om de site nog eens door te lichten. Sommige dingen kon ik bijna meteen doen, anderen moeten even wachten. Dingen die met de B&B te maken hebben zijn Fannie en ik over aan het nadenken hoe die te implementeren.
De site van Le Mouton Qui Rit heeft dan ook een kleine upgrade ondergaan. De voorpagina is verdwenen. Die had als doel dat de bezoeker een taal koos en dan naar de desbetreffende pagina ging. Nu is het zo dat de site de taal automatisch kiest die men in zijn browser heeft ingesteld. Is dat Engels dan komt meteen de Engelse pagina op. Dat geldt ook zo voor het FR, DE en NL pagina's. In alle andere gevallen komt alsnog de taalkeuze pagina op. Een piepklein scriptje deed de truc, wat is het internet toch rijk aan allerlei dingen. 
Het principe van de automatische taalkeuze is redelijk simpel, zo bleek na een beetje zoeken. Alle browsers geven namelijk aan de site de taal door welke men heeft ingesteld in diens browser. En ook nog wat meer gegevens die gebruikt kunnen worden om wijzer te worden welksoort gebruikers je site bezoeken. Niet wie, maar wat. Zoals soort OS, IP nummer van je provider, Tijd, Datum en meer van dat soort dingen. Nuttig om tot op zekere hoogte analyse te doen welke soort gebruikers van je site gebruik maken. Daarmee kun je de inhoud en opmaak van je pagina beter op de lezers afstemmen. 
Oh, en nog steeds kun je op elke pagina een andere taal kiezen. Een tweede verbetering is: je kunt nu ook per pagina zien of er nog kamers beschikbaar zijn en je ziet meteen het telefoonnummer om te bellen. 
Nu ga ik nog een beetje aan de cosmetica van de site werken. Resteert nog een soort van boekingsysteem wat ik de afgelopen winter niet afgemaakt heb, maar voor volgend jaar klaar moet zijn. Dat is iets meer werk dan een paar regels code en nieuwe plaatjes.



Geen opmerkingen: