22 augustus 2012

Schapies

Plemp ik om 12:00 de rammetjes op LeBonCoin.fr een soort franse marktplaats.nl zijn ze rond 14:00 allemaal verkocht. Natuurlijk deed ik dat niet zomaar op een willekeurige datum, het is immers einde Rammadan en de feesten starten.
Wat blijkt, dat de belangstelling voornamelijk naar rammetjes uitgaat. Dus dat treft dit jaar.  Somige bellers vragen of ik ze nog ff 2 maanden wil bewaren voor het schapenfeest. Maar dan is het october. Dat betekent problemen in de wei omdat de jongetjes dan de eerste dekneigingen krijgen. Dat zal op zijn beurt Dram niet over zijn kant laten gaan en wordt het heftig knokken. Gezien het gedrag van Dram vorig jaar heb ik daar geen zin in, dat wil je niet een tweede keer mee maken. Zelfs de geiten werden toen de lucht in gekopt. Afijn vrijdagmiddag komen ze de schapies keuren en dan is het uiteraard tijd voor een potje handjeklap.

Zwembad
Het gespoel en gewas met het badfilter bleek vandaag nog steeds de goede manier geweest te zijn. Het water zelf is een stuk helderder, geen zwevende vlokjes algen meer. En de stofzuiger werkt weer als een trein. Opgelost dus. Het spoelen en circuleren komt dus op de onderhoudsschema's te staan. Toch wel merkwaardig dat met al dat chloor in het water die algen niet gewoon tot elementaire stukjes zijn afgebroken. Weer wat geleerd.

Boomgaard
Een van de bomen bezwijkt bijna onder de appels. Maar wat ik er mee moet, anders dan gewoon voor de vogels en schapies laten liggen, is mij een vraag. Moet misschien nog even wachten met plukken, maar nu zijn ze me nog veel te zuur. Een paar bomen verderop stikte het van een of ander perensoort. Ook nog steen hard. Het zou warempel handig zijn om te weten wanneer die zooi rijp zou moeten zijn. Verder ziet het er redelijk uit.
Na100 meter was mijn contactgif ineens op, wel ff balen, want het was een prima weertje van 24º met een prettig windje. Morgen eerst maar weer een tankje halen van dat spul en het rondje afmaken. Wat een gedoe.
Sta je er ook van te kijken hoeveel hooi van dat kleine stukje afkomt. Maandag maar ff met Alexander in de stal mikken dan hebben we voor de eerste weken in de winter sowieso voldoende hooi. Overigens voer ik ze niet zo ontzettend veel bij in de winter omdat er nog best het een en ander te knauwen valt op het veld tijdens die periode. Zelfs al stouwde ik de ruif niet eens helemaal vol dan nog deden ze er meerdere dagen over om het hooi op te eten. En om de paar dagen een paar handen brokkies per schaap ging ook prima. Nu de overtollige rammetjes verkocht gaan worden hebben de overige beesten natuurlijk meer dan genoeg te eten van het land zelf. Tot diep in de winter. Het huidige aantal van 14 schapies zou de grasmat geen goed gedaan hebben. Of meer hooi in de ruif. Dat kan ook.
Las vanmiddag op een site dat schapen wel 20 jaar kunnen worden. Terwijl in handboeken 7 jaar als productief wordt gezien. Een groot verschil moet ik zeggen. In het wild zullen die beesten ook echt de 20 niet halen. En ik denk dat met met 10 wel ophoud in het algemeen. Ik zal het denk ik wel gaan meemaken omdat in principe alleen schapen verkocht worden die niet meer werpen of problemen daarmee hebben. Een negental ooien is het maximum dat ik wil aanhouden en een of max twee per jaar houden betekent dat er twee afvallen. Nooit makkelijk zoiets.
Omdat de nazaten van Dram bijna allemaal rammetjes zijn, en de geboorten eigenlijk, op 2 na probleemloos verliepen raad men mij aan om Dram nog een jaartje te houden. Op zich is daar niets op tegen. Als Dram verkocht wordt in september is het altijd nog mogelijk ergens een ram te scoren. Tot nu toe is dat altijd prima gelopen.




Geen opmerkingen: