22 augustus 2011

Nazomer

Niet meer normaal! De was is binnen een uur droog. Het wasprogramma doet er 51 minuten over. Er kan dan ook volcontinu gewassen worden. Normaal ben je toch meer dan een dag bezig om de was weg te werken van de gîte plus appartement. Zestien dekbedovertrekken, 16 lakens, slopen, handdoeken plus nog de nodige was uit de keuken, zwembad, en dat van onszelf. Over een uur gaan de laatste handdoeken er in en klaar is die klus. Dan komt het gezellige strijkfestijn, dat smeer ik maar uit over de rest van de week.
Het is rustig nu, niet meer dan een paar gasten per dag de komende weken.

SMOREND HEET
De gasten die gisteravond arriveerden liepen zo van de smorende hitte buiten, de koele keuken in. Verbaasd vroegen ze of ik soms de airco aan had staan. Nee antwoord ik dan, dit is de koelte van het huis zelf. Dan kan ik in kleuren en geuren vertellen over de dikke muren. Dat je als je de deuren en ramen een beetje dichthoudt, de temperatuur altijd flink lager blijft dan buiten. En dat je 's ochtends even goed moet luchten om het niet bedompt te laten worden. Ons appartement warmt wel ietsjes op als de zon er direct op komt te staan. Zodra de zon onder is zet je gewoon alles tegen elkaar open en is het goed te doen. Meestal zakt de temperatuur naar zo'n beetje 20 graden in de avond. Ideaal weer gewoon.
Zo tegen elven gisteravond was de boel goed afgekoeld en zat ik op het balkon lekker onderuit met een glas koud water naar de sterren te koekeloeren. En jawel! Een loei van een vallende ster trok een dikke streep langs de hemel. Zou dan toch die C lijst aan wensen nog eens afgewerkt worden?

NAZOMER
De meteorologen krijgen wellicht eens een keertje gelijk. Het lijkt er inderdaad op dat de nazomer nogal warm wordt. Dertig graden wijst de thermometer al een paar dagen aan. Het moet niet gekker worden. Ik heb zelfs de verwarming van het bad uitgezet, 29 graden voor badwater vind ik eigenlijk wel genoeg, toch? Dan is het toch nog een beetje verfrissend.

DRAM
Maar die hitte vroeg ook zijn tol. DRAM had een infectie van aasvliegen opgelopen. Dat merkte ik zaterdagavond op omdat er een wond bij zijn voorpoten zat, niet te misselijk. De maden zag je kruipen. Schoongemaakt met sterk chloorwater, een beetje van de bombe blue (heftig  desinfectie middel) erover. En zondag morgen naar de veearts medicijnen opgehaald. DRAM nog een keer behandeld, ingespoten met antibiotica en het beste er maar van hopen. In de middag leek het beter te gaan, hij liep weer te grazen. Gaf hem nog een spuit, ff de wond controleren, en die was iets groter geworden. Weer behandelt. En !@!@!@##@#!! In de avond vond ik hem liggen onder een van de fruitbomen. DRAM is dus niet meer. De veearts had me al gewaarschuwd dat zoiets met deze hitte razendsnel kon gaan. Maar zo snel had ik niet verwacht. Blijkbaar zat de infectie al te diep. Die vliegen leggen namelijk eitjes in de huid van zo'n beest. En dat kan overal zijn. Had ik ook iets voor meegekregen om hem daarvoor te behandelen. De infectie was blijkbaar al te ver gevorderd en was ie al te verzwakt. Binnen twee dagen was het bekeken. Jammer, het was een van de schapen die altijd naar je toe kwam om naar brokkies te bedelen.En voor een ram was ie nog behoorlijk handelbaar ook. Zo zijn we terug naar de oorspronkelijk sterkte van de kudde: 7 stuks. Maar wel zeven ooien waarvan er vier gedekt kunnen worden. Maar eens overleggen hoe dat gedaan kan worden zonder nu voor de winter een ram te hoeven houden.

Geen opmerkingen: