6 oktober 2010

Weertje hè?

Alle deuren staan tegen elkaar open. Gewoon om eens flink te luchten en het huis gratis op te warmen. De afgelopen dagen waren wel erg weer fris en depri aan het worden. Het lijkt wel lente, met 21 graden. Dus als die vertegenwoordiger van Tryba is geweest dan ff lekker de wei in. Hout hakken en zo. Wordt je warn van.

HONINGBOER
Om de zoveel weken komt hier de honingboer langs. Een oud baasje dat met overigens prima-de-lux honing loopt te leuren langs de deuren. Meestal zeurt ie ook nog, met een litanie wat 'm die dag allemaal niet is overkomen. Een echte loser zou je denken. Maar die honing van 'm is echt lekker. Af en toe splitst ie je wat in de maag van een soort afval uhm rest product, maar ook dan is het prima te doen op een baguette met een dikke lik zoute roomboter. Daar kun je wel van blijven kanen. Zo'n baguette is dan ook plotseling helemaal op...  ;=)
Zo kwam ie ook gisteravond langs. Maar nee! Geen zeur verhaal dit keer. Zei ik, hé je hebt een nieuwe bagnol (auto). Zeer tevreden stelde hij dat ie daarvoor een hele goede prijs had betaald. Mijn opmerking dat de zaken dan toch wel erg goed liepen werd met een vette grijns beantwoord. Hij zag er ook piko bello uit. Vers geknipt, keurig in de kleren. Heel anders dan zijn normale sjofele voorkomen. Nou ja je keuvelt wat, voor mij is dat weer een gratis spraakles, en toen ineens!
Zeg, zei ie, heb je niet een vrouwtje voor me. Tsja en daar valt je mond van open. Zomaar, uit het blauwe. Nou zeg ik, nee. Ja maar weet je niet iemand. Ze mag best wel in de zestig zijn hoor! Tsja wat doe je dan. Dus maar zeggen, kijk eens op het internet of plaats een kontakt advertentie of zo. Maar ik heb geen internet kwam het dan. Ik kijk hem eens aan, is dit nou een geintje of zo? Maar, jawel hoor, komt meneer toch een beetje met een zeurverhaal. Komt ie.
Ja 5 jaar geleden ben ik aan mijn prostaat geholpen, want ik had er veel last van en kon niet meer vrijen. Van de dokter mocht ik een poos geen aktie doen. Dat greep mijn vrouw aan door te zeggen, als ik dan na een tijdje avances maakte, joh het is nog veel te vroeg. Je moet oppassen. En dat hield maar aan, van afstel kwam uitstel za'k maar zeggen. En nu na vijf jaar nog steeds geen seks gehad, klonk het klagelijk. Weet je dat je daar dood aan kan gaan als je lange tijd geen seks hebt gehad, beweerde hij. Dat bracht bij mij blijkbaar een nogal ongelovige grijns op mijn gezicht. Want hij legde er nog een schepje bovenop. Tsja zei ie, dus kun je echt geen madammeke vinden voor me, want ik heb de gelegenheid niet. Altijd maar werken begrijpt u. En hoe houd je je gezicht dan strak en in de plooi. Nu ja dat lukte me natuurlijk niet helemaal, en met glimoogjes vertelde ik hem dat ik wellicht iemand wist die dat wel voor hem kon verzorgen. (BP natuurlijk, die kent alles en iedereen) Ja maar alles diskreet hè? Tuurlijk joh, antwoordde ik. Denkende: heb met jouw sores toch niets van doen.
Als ik dan met een madammeke bij jou kom, kan ik dan terecht? Wat kost me dat dan? Ik noemde hem de volle kamer prijs. Ja zegt ie, het is maar voor een paar uurtjes! Ik bood hem de groepsprijs, oh, da's beter. Maar kan ik dan hier terecht? Waarom niet, dacht ik. Business is business. 

Wat een heerlijk verhaal toch maar weer. Dat ik dat nog mag meemaken!
Weet je soms voel ik me net een soort Carmiggelt, of hoe heet ie Martin Bril geloof ik, ook net dood. Nou ja, dit is gewoon genieten. Zo'n oude knar die zijn testosteron voelt razen door zijn bloed. Het is ook bronstijd. Alles om ons heen is in volle beweging. De herten die ronken, de schapen die er wel pap van lusten, en de koeien van de boer tegenover ons. Er lopen nu al weer nieuwe kalfjes in de wei achter. Leuk om die kleine krengen te zien rondrennen. En moeder koe er maar achteraan sukkelen. Je voelt je dan best wel dicht bij de natuur.

TAAL
Nu we toch bezig zijn. Er zijn van die gevleugelde uitspraken in het franse leven die je werkelijk doen glimlachen. Een ervan klinkt zoiets als: C'est Français, c'est élégant. Ofwel omdat het frans is, is het (daarom) elegant.
Kom ik er bij het bestuderen van de reklame folders weer eentje tegen. "Origine de France, pour un vrai gourmand"  of komt uit Frankrijk, voor de echte fijnproever. Men promoot erg de nationale produkten. En daar is niets mis mee. Het smaakt prima allemaal, anders beter, niet persé beter dan in NL. Je moet het perslot ook nog bereiden. Een biefstuk verbranden kan iedereen wel. Hier wordt er erg geschermd met "origine de France" en "transformé en France". Met dat transformé moet je toch wel ff oppassen want dan komt het uit de woestijnen van Soedan maar is er een verpakking of weet ik veel omheen gedaan in Frankrijk. Of gewoon tot moes geslagen, gekleurd of verzin maar wat. Maakt het  dat beter of zo? Maar het predikaat Origine de France dat maakt het natuurlijk erg bijzonder. Als je jezelf een lekkerbek noemt, dan moet je dit welhaast kopen. Lachen dus die reklame blurp.
Maar het moet er blijkbaar bijgezet worden waar het vandaan komt. In de folder alleen als het uit frankrijk of omgepakt is in frankrijk. Anders valt het niet meer op hè.
Onlang hoorde ik Zarkozy op het journaal nog blurpen van dat je vooral franse spullen moet kopen. Ging over hoe moeilijk de economie ging en dat het hielp geen import te kopen.

In dit geval ging het me eigenlijk om die typische Franse gedachte dat alles wat uit LDF komt beter is, en ook als er in LDF iets mee gedaan is. De rest, nou ja...

Maar goed het was weer een gratis spraakles met de ramenboer. Nu de jehova getuigen nog, die zijn deze maand nog niet komen opdraven. Het gaat goed zo met de gratis lessen. Elke week of wat komt er wel eentje langs, of om zijn waren aan te prijzen of om me te bekeren, of wil gewoon meer geld voor hetzelfde. Iedere keer als er iemand opbelt en wil langskomen om zijn product aan te smeren. Dat mag zeg ik dan, in mijzelf bedenkend dat je anders toch al snel 35 euries moet betalen voor zo'n les, en deze zijn gratis. 
Een telefoon juffrouw is ook leuk. Die proberen zo snel mogelijk te praten, is een hele goeie luistertest. Af en toe blijft het adacadabra zo snel als dat gaat en dan blijf ik maar gewoon NON zeggen, houden ze er vanzelf mee op. Dan stamel ik wel af en toe even of ze het langszaam aan willen doen, want ik ben wel ff buutenlaander hè. Meestal haalt dat niet zoveel uit, ze staan op tijd, die dames. Voortmaken, volgende klant. Die zegt misschien wel ja. En dan probeer je het gesprek alsnog te rekken door te zeggen dat je misschien toch geinteresserd bent en of ze een mannetje langs willen sturen. Je weet maar nooit. Vaak gebeurd dat dan ook, en druipen ze alsnog af. Wat moet ik nu in vredesnaam met een vermelding in een gids waar nog niemand van gehoord heeft, of vermelding in een hotelgids, maar dat kost dan wel een paar knaken. Je doet zo wel veel kennis op van de Franse taal. En uit de folders pik je ook het een en ander op. Mooi toch, een nieuwe taal leren. Ies koeltoer!


RAMEN
We gaan weer eens in de slag met ramen. En ook hier delibereerde de vertegenwoordiger weer geheel in de stijl van Transforme en France / Origine de France
Zo oreerde die ramenboer van Tryba: het wordt in Frankrijk gemaakt dus van superieure kwaliteit. Het is dan wel een beetje duurder, maar dan heb je ook wat.
Nu zijn spullen uit LDF bijna altijd duurder, hoe zou dat nou komen? Zegt ie: dat spul van Fermoba - die heeft de achtergevel geleverd - is heel wat anders, komt niet uit LDF. Tuurlijk, denk je als rechtgeaarde NL-er dan. Dat Duitse spul is net zo goed, wel goedkoper, en daar krijg je ook 15 jaar garantie op. Dus komt u maar met overtuigende bewijzen. Dit soort zaken moet namelijk met een soort norm-certificaat verkocht worden. Dat wil zeggen, het product moet aan bepaalde wettelijke eisen voldoen anders krijg je er geen crédit d'impot op -zeg maar subsidie. Dat je er crédit d'impot op krijgt vertellen ze je allemaal. Dus aan wie ligt het nu dat ik die verkoop praatjes met een schep zout neem?
Het voordeel van dit gesprek was wel weer dat het een en ander weer duidelijker werd voor het winter atelier.

ISOLATIE
Gisteren in Vesoul de auto laten servicen. Kom ik toevallig langs Aubade, een goed gesorteerde bouwmaterialen zaak. Wel iets duurder dan de Brico beter spul. Bij Brico is een paar weken lang de voorraad aan "laine de bois" opgekocht, maar om nu elke keer een rit te maken voor een paar pakken isolatie werd me te gortig.  Aubade, die had het spul in cohorten van vier pallets staan. OK 6 euries duurder per pak, maar wel ineens alles wat er nodig was, plus een pak op reserve. Kan eindelijk die muur dicht gemaakt worden. De winter nadert en dan moet het atelier klaar zijn.
Dat laine de bois is vorige week ook tussen het dak en de aanheling van het achterraam aangebracht, Het spul snijdt lastig, maar het jeukt niet, het stoft wel een beetje, en op de snijplek blijven veel losse vezels achter. Volgens opgave is het een product van (afval)hout, zaagsel of zo van de houtindustrie. Als je het aan het snijden bent, lijkt het alsof het in een soort netje is geweven. Het weegt twee keer niets is erg stijf en zal volgens de fabrikant niet inzakken. Nou ja alles zakt met de tijd in, een beetje. Wordt wel latex toegevoegd om het stijf te maken, staat er in de product beschrijving. En dat ruik je goed, het oplosmiddel dan.  Maar van een pak dat al enige dagen open ligt ruik je het nauwelijks meer. Vraag je je alleen af wat is het oplosmiddel dan. Bovendien wordt latex na een tiental jaren bros, verkruimelt en dan zakt het goedje alsnog in elkaar. Nou ja ik bedoel maar. Met de hedendaagse producten kun je toch al niet meer voor de eeuwigheid bouwen.
Om de goede eigenschappen is het wel een ideaal product voor Le Mouton Qui Rit die wil letten op wat voor producten er worden gebruikt. Ook al zijn we geen miljeu freaks. Gipsplaten waar Radon in zit, glaswol waar zeer fijn stof van in je longen blijft zitten en jeukt als een op hol geslagen mierenhoop, steenwol waar je hoestkrampen van krijgt en ga maar ff door.
Toen dit spul hier op de markt kwam meteen maar gaan kopen. De dunnere uitvoering (40 mm) is niet echt geschikt als isolatie daarvoor is het niet dik of compact genoeg.




Mijn truuk is, er een soort sandwich van te maken. Aan de muur kant folie en aan de andere kant een houten plaat. Daartussen klem je dan die laine du bois. Geen luchtstroom, en stilstaande lucht is altijd een goede isolator. Het heeft een Rw waarde van 3.68 (5 is geloof ik het maximum). Niet echt overdonderend, het hoeft ook geen bunker te isoleren, en goed genoeg voor mijn doel.

Geen opmerkingen: