8 oktober 2010

Schapies

Vanmiddag miste ik een schaap! Oh gut als dat maar geen ontsnapping is. Dus hop de wei in en hekken inspektie. Nee geen gaten. EN omdat er de laatste tijd nogal wat schapen gestolen worden komt dat ook nog bij je op. Niets te bekennen. De hele wei nog eens goed bekeken, nee geen witte vlek ergens apart van de groep. En dan bedacht ik me dat een van de schapen zich de kaatste twee dagen een beetje afzijdig van de groep hield. Nagelkniptijd dacht ik dan, en dat is altijd een heel gedoe om die beesten te pakken te krijgen. Hm, als BP weer eens een dag komt werken dat maar eerst.
Ik stiefelde dus richting BP om hem dat te vragen en dan zie ik opeens een witte vlek bij het hek liggen. Schaap moet dus gisteravond dood omgekiepert zijn. Merde, nu dat weer. Nadat ik BP om inlichtingen had gevraagd, ff gebeld naar de destructiedienst. Dat bracht aan het licht dat het afvoeren van een schaap net zo duur is als het afvoeren van een koebeest. Namelijk 65 euries. Da's wel heel erg veel,  Eerst maar eens op het internet loeren. Daarmee kwam ik erachter dat de meeste boeren kleinvee op een brandstapeltje leggen en de handel in de fik steken. Scheelt weer een paar tienen. En op ons stukje land is daar plek zat voor zonder dat het gevaar voor de buren of huizen oplevert.
Zo gezegd zo gedaan en vanochtend hebben we schaap op de brandstapel gelegd. Bij nadere beschouwing zat er een beetje bloed op zijn bek, en toen nog eens heel erg goed gekeken. Zwoegerziekte? Longontsteking? Want voor dat je het weet gaat je hele kudde eraan. De schapenboer van een paar huizen verderop verklaarde het een longontsteking. Opluchting. Afijn de fik erin en een kuub hout moet het klusje klaren. Wat overblijft kan dan altijd nog in een zak met de vuilnisman mee. En veel zal er niet overblijven. Een kuiltje is snel gegraven, ook nog. Maar wel balen. Overigens was dat een van de twee schapen die maar niet drachtig wilden worden. Was dat niet het schaap van Pascal dat je van hem gekocht hebt? Zegt BP. Verrek ja, zei ik. Ach zegt BP nooit beweging gehad, was misschien al zwakjes en dan ineens de wei in. Hm, toch maar extra goed oppassen de komende weken.

Dacht ik wat fotootjes gemaakt te hebben voor de documentatie, maar om de een of andere manier is het niet op het kaartje terecht gekomen. Jammer, het is een mooi vuur geworden, een waar inferno daar midden in de brandstapel. Tuurlijk is dit illegaal, en tuurlijk is er altijd wel iemand die de nijging heeft de gendarmerie te bellen. Tsjah. Er komt nu geen rook meer vanaf dus niemand die het meer ziet, anders dan wat lucht trillingen.

Jammer toch want schaap had mooi verkocht kunnen worden in december als het niet drachtig was geworden.

Geen opmerkingen: