Iets wat me de laatste tijd met opperste verbazing in mijn stoel doet zuchten is de discussie over euthanasie en hoe deze gevoerd wordt.
Het is gelukkig wel een onderwerp dat meer en meer in de aandacht
komt. Het merkwaardige echter aan de discussies is dat er telkens voor en
tegenstanders te vinden zijn die de meest oneigenlijke argumenten
gebruiken om hun gelijk te halen. Een gelijk op volstrekt irrelevante gronden, alsof religie of politieke overtuiging iets ter zake doende zijn met het besluit van iemand om er uit te stappen. Of, zoals onlangs, iemand op basis van één enkele scene de vreselijkste verwijten om de oren geslingerd kreeg. Vreselijk als je beseft om wie het
eigenlijk gaat: de mens die op diens eigen manier afscheid wil nemen van
het leven, op grond van voor hem zwaarwegende argumenten.
Eens kijken. Voor het gemak geef ik er voorlopig even mijn eigen pragmatische definitie aan: Euthanasie is hulp bij overlijden.
Dat is althans de meest voor de hand liggende dacht ik. In de laatste
decennia is de ruimte voor hulp opgerekt en geldt het niet alleen meer voor ongeneestlijke zieken die in het terminale stadium verkeren. Dat kan ook zijn omdat psychisch geen gat meer in het leven ziet, pijn hebt die
gewoon na lange tijd niet meer te harden is of andere redenen die je ervan doen
overtuigen dat het aardse bestaan uitzichtloos of zinloos geworden is. Naarmate
het idee meer postvat bij de modern denkende mens lijkt het erop dat
euthanasie geaccepteerd wordt als deel van de levenscyclus. Euthanasie hoeft ook niet meer omgeven te worden met hush hush en uiterste discretie. Het is een in alle openheid bespreekbaar onderwerp geworden.
Stellingname
Allereerst
vind ik dat de mens het fundamentele recht heeft zelf te beslissen
wanneer hij er uit wil stappen. Niet een comité van eigengereide
poppetjes die voor jou wel even zullen beslissen wat goed voor je is. Paternalistisch en
betuttelend zijn dan woorden die in me opkomen. Terwijl de
commissie's enige taak zou moeten zijn om het overlijden te faciliteren in de daarvoor gestelde kaders. Zodat iedereen op de juiste manier
beschermd wordt. Dat wil zeggen juridisch, tegen willekeur en
oneigenlijke invloeden van buitenaf.
Cultuur
Juridisch
omdat er in onze zogenoemde Joods-christelijke cultuur - hoe kwamen ze
daarop - een enorm taboe bestaat over euthanasie. Daarom zijn er
juridische kaders nodig zodat betwetende malloten niet de idee kunnen
krijgen om vanwege hun overtuiging de hulpverlener te grazen denken te
moeten nemen.
Willekeur ontstaat zodra de privé mening of
levensovertuiging van een persoon invloed gaat krijgen op het
beslissingsproces bij het iemand hulp te doen verlenen bij overlijden.
Het kan gewoon niet zo zijn dat iemand van roomse signatuur een ander
advies zou gaan afgeven dan iemand met een humanistische. Evenzo kan het
niet zo zijn dat een adviseur, want meer mag dat eigenlijk niet zijn,
ronduit kan weigeren euthanasie toe te staan.
Oneigenlijke
invloeden mag je opvatten als druk vanuit familie, belanghebbenden of
zelfs overheden die in dit proces een rol spelen. Een oom zou natuurlijk
nooit diens oma moet kunnen gaan overtuigen dat zo'n spuitje toch wel
erg prettig is, waarom zou je dat uitzichtloze bestaan nog langer
moeten ondergaan? Klinkt het dan.
VoorstelMakkelijk praten klinkt het dan wel eens in een discussie hierover. Maar hoe zou jij het dan oplossen.
Een goede stap in de richting zou zijn om het fundamentele recht op levenseinde vast te leggen in de wet zowel als in de rechten van de mens. In sommige landen is zelfdoding nog steeds een
strafbaar feit. Een beetje bizar is dat wel. In praktische zin zou je euthanasie moeten
institutionaliseren als onderdeel binnen de gezondheidszorg. Waarbij
de mogelijkheden er zullen zijn om iemand met respect en waardigheid een levenseinde
aan te kunnen bieden. Een waardig vaarwel zo te zeggen. Vandaar ook mijn werktitel: Vaarwel.
Zo krijg je professionelen als
juristen, notarissen, psychiaters, een bundeltje ,-logen die je gaan
ondersteunen in je levenseinde. Het is uiteindelijk toch de cliënt, als enige die de ellende aan den lijve
ondervind, die de eindbeslissing neemt. Als maatschappij zullen we dat moeten leren accepteren.
Zo denk ik dat een Vaarwel centrum beter is dan een pistool in je mond, aan een touw hangen, van een brug af, of voor de trein springen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten