22 februari 2014

Huisje 24

De laatste weken gaat het best lekker met het maken van huisjes. Hier huisje 24, hoogte ongeveer 23cm - zeg maar een A4-tje.

huisje #24
Op het dak heb ik geprobeerd een klassiek gevecht tussen draak en slang uit te beelden. Redelijk gelukt qua postuur, alleen die staart van de slang is een beetje te dik aan het uiteinde. Die figuratieve twee op een van de staande kanten is wel leuk geworden.
Hieronder een collage van alle zijkanten.

collage zijkanten huisje #24

Voor het maken van zo'n collage heb ik een handig gratis programmaatje gedownload: Fotor. Het werkt erg gemakkelijk. Het voorbewerken van de foto's gebeurt met een grafisch pakketje. Hoewel met opzet niet meer dan het hoogst nodige is aangepast, zoals de scherpte van de gehele foto, kleurbalans en belichting. Toch weet je dat het beter kan. Ga je echter meer prutsen aan zo'n plaatje dan strikt nodig dan wordt het toch al snel te gekunsteld.
Iemand vroeg me eens om foto's van mijn werk, en dan sta je even te aarzelen om hem naar de blog te verwijzen. Daar staan meer een soort van snap shots en komen de werkjes misschien niet helemaal tot hun recht.
De kwaliteit van de foto's kan ook nog een stuk beter. Dat heeft bepaald nog wat extra aandacht nodig. Voor het maken van goede foto's van de objecten daar ga ik nog ff bij Wim te rade voor een crash course wanneer hij weer in Mailleroncourt is. Vooral omdat het plan is een web winkeltje voor mijn keramiek te maken, en dan heb je daar goede foto's voor nodig. Misschien is het een idee een apart fotohoekje in te richten in het atelier.

Lammeren
Van de week is er ook weer een ooi lam bij gekomen. Dat is opnieuw een genoegen om naar te kijken. Ik werk eraan om volgend jaar een webcam live te hebben dus dan kunnen jullie meekijken. Nog een paar ooien moeten werpen, ik ben benieuwd.
De eenjarigen zijn blijkbaar toch niet gedekt door de ram dus dat is goed gegaan. Ook al zijn schapen na 9 maanden geslachtsrijp, het is niet geweldig voor hun constitutie om het jaar daarop al meteen te moeten werpen. Van die eenjarigen begint de zwarte tekening wel steeds beter zichtbaar te worden: zwarte koppen en poten. Daar mag de ram volgend seizoen dan zijn lusten op botvieren, daarmee hebben we de kruising van 50% Suffolk en 50% Texel gerealiseerd. Precies als geplanned. Al met al reken ik in totaal op een stuk of 6 nieuwe lammeren. Genoeg om de reguliere verversing van de kudde te doen en er een paar te verkopen tegen de tijd van het offerfeest. Dat brengt dan genoeg op voor brokkies en de veearts. Hooi betrek ik via de boer die ons land maait, en die geeft er ook nog stro bij naar behoefte. De hele schapenfokkerij bedruipt zich zelf op die manier. En het is in de zomer erg leuk om de beesten met de (jonge)gasten te zien omgaan. Een ideale combo zo met die schapies: kort houden van het gras en spelen met de kids. Ook het land zelf vaart goed bij de schapen, het ziet er stukken beter uit dan toen we 6 jaar geleden hier kwamen.Heb altijd de indruk gehad dat het land zwaar overbegraasd is geweest.

Geen opmerkingen: