3 september 2009

Tegels

Nou ja ik heb erom gevraagd denk ik maar. Natuurlijk kwam de nieuwe offerte een week later en natuurlijk was ie veel hoger in prijs dan minder. Ik vroeg erom, je moet aannemers in het algemeen niet uitdagen. Maar hieruit blijkt dat ie de klus eigenlijk niet wil. Ik rond het toneel nog ff af en dan kan ie aan het gas.
Op naar een volgende tegelaar, en het internet maar eens serieus afspitten naar iets dergelijks in de buurt. Zal wel weer een traject voor een lange adem worden. Alhoewel ik vanaf het begin om tegels heb gevraagd van 60x60. Dus de truuk gaat als volgt: eerst bieden ze je een vaag blijvende offerte. Dan komen ze met je praten, als je daar de moeite voor nemen wilt, en vervolgens komt er een iets specifiekere offerte. Die er overigens weer helemaal anders uitziet. Ze zijn dan niet meer met elkaar te vergelijken. Mijn stelling is gewoon vasthouden aan je eigen prijs, dan gaat het een keertje lukken. En och, natuurlijk zal het tot een "water bij de wijn" komen, maar dat zien we dan wel weer.

Geduld uitoefenen is iets wat bij dit project als een overduidelijke spin-off product is ontstaan. In het begin ga je nog als NL-er te keer en moet het onmiddelijk, dadelijk, meteen, direct, gedaan worden. Dat lukte heel af en toe, meestal niet. Nu weet je dat het aandringen niet helpt, een wakend oog wel, maar dat je in het algemeen de mensen gewoon hen gang moet laten gaan. Een vriendelijk gesprek, en geinteresseerd zijn in de mensen die een klus voor je doen helpt ook enorm. Maar geduld hebben tot de zaak klaar is moet je leren. Trek er ook meer tijd voor uit dan je zou willen. In ieder geval is het gastendeel klaar, en daarmee is de cashflow zeker gesteld. Nu de volgende stage begonnen is is er voor het privé gedeelte een wat kalmer tempo gekozen en bouw ik alleen de zaak af, met af en toe wat hulp bij de grotere dingen. Zie je aankomen dat een aannemer een stukje moet doen trek daarvoor dan drie maal zoveel tijd uit dan je zou willen. Dat geeft een stuk rust en als je daar goed omheen planned dan is er geen brand. Verzeker je wel van een oplever termijn in de offerte op genomen, en een soort van boete clausule, dan moet het goed komen.

updated 20090908

Geen opmerkingen: