20 september 2009

Zwijnen

NL
Vorige week even geklust in ons oude huis, verfje hier en schroefje daar. Als je huis verkoopbaar moet blijven moet je het onderhoud niet verwaarlozen. Een van die gordijnen in de slaapkamer was zijn optrektouwtje kwijt, afgebroken. Na een poosje pielen zaten de juiste touwtjes weer in de juiste geleider, knoop er in en het ging weer op en neer als eerder.
Dat deed me denken aan de vouwgordijnen die we in de erker hebben laten ophangen, zoiets met een dag en een nachtstand. Binnen een jaar gingen die dingen natuurlijk kuren vertonen. En na aanspraak op garantie, die we uiteraard niet kregen, kwam de leverancier, ja dat kunnen we voor u doen tegen betaling van 150 euries. Ik weet nog dat Fannie en ik elkaar ontsteld aankeken zo met: "waar halen ze de moed vandaan!" Nauurlijk weigerden we. Maar ja het moest toch gerepareerd worden. Ondertussen deed teflon spray gebrekkig wat soepel had moeten lopen, maar uiteindelijk was ik toch de haas. Denkende zoiets kan niet al te gecompliceerd zijn als het in een fabriek gemaakt kan worden dus na veel vijven en zessen het geval gedemonteerd en op tafel gelegd. Na enig nadenken doorzie je het systeem en na twee pogingen was de klus geklaard. FF 150 euries verdiend.
En zo gaat het eigenlijk met al die klussen. Even nadenken, goed kijken en hoppa, dat geld kun je weer in je zak steken. Niks geen nieuwe bullen kopen.

MSP
Kom ik terug in Mailleroncourt zie ik tot mijn grote schrik toch een deur openstaan. Had ik volgens mij toch alles afgesloten! Foutje bedankt. Dat zet een mens natuurlijk wel aan het denken. De volgende dag eerst maar eens een rondje gemaakt door het huis om eens te kijken waar wat aan hang en sluitwerk verbetert zou kunnen worden. Dan hoppa in de auto om een paar kilo aan sloten in te slaan. Prijzig, maar niet zo debiel duur als in NL. En natuurlijk een lasapparaat rbij h Handig zo'n ding, altijd handig. he. Voor 50 euries een 130 ampere lasapparaat met een bosje 2.5 mm electroden, komt altijd van pas. Vooral bij het vastlassen van de nieuwe sloten en de andere ijzerwaren. In de verzekeringspolis staan leuke dingen als: als de deur niet met een sleutel afsluitbaar is dan geldt de verzekering niet. Ook dat was een uitnodiging om eens serieus naar de deuren te kijken. Nu is alles zoals het hoort, want achteraf gezien was het huis wel erg open, als je de weg kende. Nou ja gewoon een rondje maken als je wat langer weggaat en beter aan de deuren voelen of ze echt dicht zijn. Gelukkig is het nu nog redelijk goed afgelopen, het had erger kunnen zijn. Misschien idealiseer ik mijn omgeving een beetje teveel, maar toch, je verwacht in zo'n klein dorp geen ongein. Ook al weet je dat huizen van langdurig afwezigen een enorme aantrekkingskracht hebben op het dievengilde.

ZWIJNEN
Een enorm kabaal onder mijn raam verstoorde mijn zondag morgen rust. Toeteren en veel geroezemoes. Naar buiten kijkend zie je een paar oude dikbuikige mannetjes snoevend om een aanhanger heen lopen. Dan kijk je nog een keer. Mijn eerste gedachten zijn: dat zijn wel heel erg smerige schapen. Een tweede blik vertelde me dat het wilde zwijnen waren, drie morsdode vrouwtjes zwijnen lagen in gelid op de aanhanger. Omgeven door zowat het halve dorp. Opgewonde kreten knalde de kamer in. Folklore heet dat de eerste dode beesten, onder je raam...

Het jachtseizoen is weer aangebroken

KEUKEN revisited...
Voor het nieuwe appartement zijn we van plan om een nieuwe keuken neer te zetten, een wat kleiner formaat als beneden omdat het ook voor minder mensen bedoeld is. En de geschiedenis herhaald zich.
Een uiterst aggressieve verkoper probeert je die keuken zowat door je strot te drukken. Immers je eerst lokken met we hebben een fantastisch aanbod en dan... Maar laat ik bij het begin beginnen.

Geen opmerkingen: