29 augustus 2014

Mist

achter in ons tuintje

Idyllisch hè? Bij zonsopgang hing er een sluier van mist over het landschap. Echt een cadeautje. Vlug, fotootje! Nog geen minuut later was het feeërieke effect alweer verdwenen. In de verte zie je de schapies alweer schuieren op zoek naar het lekkerste hapje gras. De koeien komen slaapdronken uit de stallen van de buurman geschommeld en de eerste tractor start zijn motor. Een nieuw dag.

Internetz

Des te zuiderlijker je als noorderling komt des te groter de verschillen zijn die je met je geboorteland ontdekt. Een open deur, geef ik toe. Meteen is dat ook de charme van een land voor jou als noorderling, slechts heel af en toe rijzen je de haren te berge.
Neem nu de internetz & telefonie. Op zijn zachts gezegd is dat op het platteland van LDF een ramp. Niet alleen de snelheid laat erg te wensen over: 1.5 Mb en lager, ipv de 8 zoals die bij het aangaan van het abo beloofd was. Zou je een film willen downloaden van 2Gib dan zou je dat meer dan een dag kunnen kosten. Ook de kwaliteit is niet meer van deze tijd. Je kunt niet eens door elkaar praten (half duplex), de lijn rommelt, klikt en ruist alsof het regent in de telefoonhoorn. Soms ligt de zaak eruit voor meer dan een dag. Sinds de laatste paar keren klinkt het ineens bij het pakken van de telefoon: voor uw aansluiting is een probleem geconstateerd reset uw modem/router om het probleem op te heffen. Denk ik zo maar, ben ik dan geschift of die gasten van Orange. Toch? Als ze dat bandje kunnen laten horen waarom zou de verbinding dan niet ok zijn? En waarom doen ze dat niet remote, daarvan weet ik dat ze dat kunnen.

Bij aanhoudende regen komt het voor dat niet alleen de stroom uitvalt maar ook de telefonie. Die leidingen lopen bovengronds in het dorp, logisch dan toch? Bij een storm gaat de zaak ook wel eens plat. Bij regen en storm houd ik dus mijn adem in want elk moment kan het weer gebeuren. Op een vaste plek staat de zaklantaarn, en er is een 1W led lampje aangesloten op de UPS, dus helemaal in het donker zullen we niet zo snel zitten. Zelfs het modem/router staat sinds vorig jaar op een UPS aangesloten toen dat uitvallen van stroom te gortig werd. Kon ik alsnog EDF bellen om de storing te melden. Optimist als ik ben, want bereik de EDF maar eens buiten werktijden. Op het Franse platteland begin je daarom overal oplossingen voor te zoeken, alsof je weer in een ver ontwikkelingsland zit. Door die UPS kun je de tijd nemen om indien nodig je werk op de compu op te slaan en de handel netjes af te sluiten. Vooral de RasPi's hier in huis zijn voor netjes afsluiten gevoelig, daar zijn we overigens wat voor in elkaar aan het knutselen. Zo'n ups houdt het natuurlijk ook niet eeuwig vol, een uurtje. Alhoewel met de nieuwe batterijen in aantocht zal dat wel langer gaan duren. Na dat uurtje gaat alles plat. Ook de circulatie pomp voor de SolarFarm, en dán: plof!

Dat het zo erbarmelijk gesteld is met het telefonie netwerk is wel te beredeneren (5 é 's wat een woord!) Een ding is, het dorp ligt aan het einde van de lijn. Het andere is de infrastructuur uit de 70-er jaren van de vorige eeuw. Bij Louise loopt er een onduidelijk draadje van de telefoonpaal naar binnen toe, de mantel is door het weer ernstig aangetast. Veel storingen dus. Dat touwtje wil de telecom niet vervangen, liever sturen ze iedere keer een monteur. Daarmee heb je het klassieke verhaal van kosten en baten. De provincie loopt immers langzaam leeg van bewoners. Sinds juni 2012 wonen er meer mensen in de steden dan op het platteland. Dat verschijnsel versnelt zich. Er trekken steeds sneller steeds meer mensen naar landsdelen met grote steden waar nog industrie en dus werk is, logisch. Dat dan de staatstelecom Orange, eigenaar van het netwerk, zegt, bekijk het maar op dat platteland, is niet zo vreemd. Grote pech is dat deze dienstverlener slechts de schouders ophaalt bij klachten over het netwerk en alleen in beweging komt als dat vanuit de politiek bevolen wordt. Daarmee schets je de situatie wel hier.

update: 20140902
meten is weten, langzamer dan 89% van de rest
Bij mijn aankomst in LDF, dik zes jaar geleden, zag ik dat er langs de provinciale wegen glasvezel kabel in de grond werd gegraven. Hoi dacht ik glasvezel het huis in, +20Mb voeding, dat wordt dikke lol. De praktijk is weerbarstiger dan ik dacht. De kabels liggen weliswaar tussen de grotere dorpen in, maar daar is het bij gebleven. In St. Loup, een plaatsje 15 km hier vandaan, zijn ze vorig jaar ineens gaan graven en staan er in dat dorp nu enkele nieuwe centrale verdeelkasten. Over zes jaar gaan ze dan ws glasvezel naar de voordeur brengen. Wellicht maak ik het nog mee dat er een nieuwe centrale doos in Mailleroncourt neergezet gaat worden zodat er over 12 jaar glasvezel tot de voordeur is. Tegen die tijd zijn mijn schatje en ik dan wel verhuist naar een wat kleinere woning in de buurt van een grote stad waar glasvezel wellicht standaard in de meterkast zit. Op het platteland gaat alles nu eenmaal in een veel gezapiger tempo. Dat heeft naar mijn idee wel meer voordelen dan dat telefoon en internet bij tijd en wijlen plat ligt.