5 september 2014

LMQR 2



Fastfood

Eten uit de gemiddelde fastfood keten is een beproeving die ik misschien 2 keer per jaar onderga. Gewoon op weg naar een of ander gat in de wereld krijg je rond het midi trek. Meestal negeer je dat maar die 2 maal per jaar martel ik mezelf met een big burger en een soort van milkshake. Vanochtend las ik een artikel over zogenoemde “secret food” van diezelfde fastfood ketens. Denk je nog: ”Ha, morgen naar Epinal om verf en zo te halen, gaan we het beleven?”
bron: hackthemenu.com

Tegen beter weten in begin ik het artikel op hackthemenu.com te lezen. En ach, hoe je die shit ook her-rangschikt het blijft dezelfde kleffe hap die gewoon op geen enkele manier goed te praten valt. Of je moet jezelf en keertje willen kastijden, dan wel natuurlijk.

bron: hackthemenu.com

Dan zie ik die Quadstacker van Burgerking in het lijstje staan. Bijna het ding, wel een heel stuk kleiner, wat ik op EpicMealtime gezien heb en me het idee gaf á la Quadstacker. Met betere ingrediënten natuurlijk. Bij EpicMealtime is alles gargantuesque (over de top) en daardoor komt wat ze maken erg overdreven over. Want wie maakt er nu van 5 kilo vlees een hamburger-taart. Een ander gerecht hier in Le Mouton Qui Rit is ook van EpicMealtime afkomstig: een soort van beef Wellington. Dat recept, aangepast en aangevuld als wel teruggebracht naar gewone proporites en ingrediënten voor de normale keuken - nou ja wat heet normaal - maakt een mooie hoofdschotel. Een aantal variaties op het thema zijn al eens aan de gasten opgediend.
Al een tijdje loop ik rond met het idee om die hamburgertaart om te bouwen naar passabele afmetingen. Denk je dan: “Als ik dat nu eens combineer met die quadstacker, wat betere patty van echt puur gehakt gemengd met wat kruiden uit de tuin, teentje knoflook erbij, verse groentes en in plaats van die kleffe broodjes (ook bij EM overigens) zelfgemaakte pâte brisée (faite maison dus). Slaatje bla ertussen, een minimum aan sausjes enzo erbij en stapelen maar."
Volgens mij wordt dat smullen. Mooi opmaken, salade en zo, hop op tafel. Overleg ik nog of je in plaats van pâte brisée ook feuilletée zou kunnen gebruiken maar dat moet je dan wel eerst licht voorbakken verwacht ik anders wordt het een kleffe hap.
Daar ga ik het weekeinde eens ff fijn mee experimenteren. Fotootje volgt met de update.

Zwembad

Nog steeds is het badwater goed zwembaar, 26+ graden. De zonneverwarming doet het goed. Als de zon maar een klein beetje door komt dan klimt de temperatuur gestaag. In deze nazomer hoef ik niet bang te zijn dat het water te warm wordt. Wat je tegen begint te houden is de wind die steeds kouder wordt. De pret zal tegen eind september wel afgelopen zijn.
Deze zomer hebben we het terras rondom het zwembad afgemaakt, het ziet er zo nog veel beter uit.
Ook het pomphuisje is weer gerepareerd en afgewerkt. Dat was met de voorjaarsstorm nogal gehavend uit de strijd gekomen.

Parkeerplek

Volgend jaar moet er ook wat extra parkeerplaats komen. Dit seizoen werd het bij tijd en wijlen nogal krap en moesten auto's aan de overkant bij de ruïne en face parkeren. Dat leek me geen goed idee maar dat kon op die momenten niet anders. Een stukje van de voorweide moet dus maar verhard worden en de poort voorzien van een automaat. Die kan dan vanuit huis geopend worden. Nog een trappetje bij het kleine poortje bij het oude bakkerijtje en de gasten kunnen dan gemakkelijk naar binnen komen. Dat dient dan ook meteen als ingang voor het atelier zodat de mensen niet meer door onze studio hoeven te banjeren.
Die parkeerplek is zo ook makkelijk voor ons zelf naar de opgang van onze studio. Of als standplaats voor een camper. Afijn maar eens wat offertes opvragen.

Huisjes
updated 20140907

Voor het eerst in mijn bestaan heb ik wat van mijn keramische uitingen, n.l. een paar van mijn huisjes, in consignatie gegeven bij een winkel / thee salon in Fontenois le Chateau. Een plaatsje hier in de buurt. De salon de thé is net een maand open en trekt al behoorlijk wat klanten. Dit is echt 'kieken wat ut wordt”. Misschien moet ik de zaak over een paar maanden omwisselen, of gewoon weer weg halen, om later weer eens wat anders neer te zetten. Evengoed deze amateur keramist heeft voor het eerst in een winkel iets in de verkoop staan. Dat is al heel wat voor iemand als mij die meestal dingen weggaf of de ton in mikte. Meestal vond ik het maar niks wat ik fabriekte. Maar die huisjes beginnen er aardig op te lijken als iets dat ik wel zou willen bewaren voor mezelf.

Van weersomstuit ben ik deze week ook weer achter de draaischijf gaan zitten met een bepaalde vorm in mijn hoofd. Niets aan het toeval overlatende. Gewoon zo groot, zo hoog en die vorm. Anders terug in de ton. Na een paar dagen geklooid te hebben begint de vorm in mijn hoofd dan ook op de plaat gestalte te krijgen. Het is even experimenteren geweest van hoeveel kilo moet je nemen om iets van die maat te krijgen en wat dan ook nog past in de oven. Idioot eigenlijk dat de maten van je oven dikteren wat je kunt maken. Eerst had ik het idee om drie van die objecten te maken die tegelijk in een oven pasten, maar die werden dan weer te klein. Dus maar vier of meer en dan wat hoger zoals ik dat in mijn hoofd had zitten. Met opzet blijf ik wat vaag om redenen die in een latere blog uit de doek worden gedaan.

Belettering

Tenslotte staat er nog altijd de prijsvraag open voor de gevel belettering. Tot nu toe is er nog geen besluit genomen. Dat komt ook omdat de leverancier van de beoogde metalen letters geen antwoord gaf op mijn vragen en ineens diens prijs verdubbelde zonder opgaaf van reden. Iemand die zo met zijn klanten omgaat daar doe ik dan liever geen zaken mee. Het moet per slot geen APT drama worden. Dus exit de idee van metalen letters. Fannie suggereerde om de letters van keramiek te maken. Goed, maar hoe dan en hoe groot. Hoe maak je überhaupt tegels. Weer zoiets om ervaring mee op te doen. Daar moeten we eens goed over nadenken. Of misschien toch en andere leverancier van metalen letters zoeken die wel een eerlijke prijs geeft. Wie het weet of alternatieve ideeën heeft dingt dus automatisch mee naar de prijs van een geheel verzorgd logies.

Geen opmerkingen: