12 juli 2012

Hoogbedrijf

Afgelopen weekeinde was een slachting. Maandag konden we geen boe of bah meer zeggen. Toch moet die was gebeuren en de kamers schoongemaakt. Daarom namen we dinsdag maar voor ons zelf om ff uit te blazen. Auto naar de garage voor een beurt en een nieuwe voorruit. Dat moet ik dan laten zien aan de Controle technique, ook dat de nummerplaten niet erop geschroefd maar vastgeklonken aan de auto zitten...  De controleur werpt er dan een blik op en kasseert weer 25 euries, alleen om te constateren dat die puntjes van het keuringsrapport zijn verholpen. Gedoe!

FIETSERS
Afgelopen weekeinde was er een groep van 12 fietsers, nog een aanwaaiend stel, en een paar canadezen. Een vol huis, en lekker koken ook nog. De volgende dag iedereen weer op pad naar een volgende bestemming.




Wat een prima idee. Deze groep zijn met fietsen en al naar Remiremont gereden, stalden daar de auto's en fietsen zo een rondje Haute Saone en Bourgondie. Precies het goede jaar getijde. Onderweg blijven ze in B&B's of campings en hun bagage wordt met een auto van adres naar adres gereden. Geen bagage op de fiets is een stuk lichter knarren.


SCHAPEN
Eens in het jaar moeten de schapies geschoren worden. Dat laten we door een ervaren schapenscheerder doen. Nou ja ervaren. Eigenlijk is ie nog best lang bezig met een schaap.  Dik twee uur voor 14 van de automatische maaimachines is niet al te snel. En dan zie je ook nog hier en daar snee en schaafwondjes. Het gaat vrij ruw allemaal. Surement, het is geen wedstrijd, maar tijd is geld, of niet dan. Die man moet nog een hele lijst met adressen afwerken in de omgeving. Zo had hij al twee keer afgebeld. Daarom kwam hij, naar mijn idee, ook veel te laat in het jaar scheren. Daar hadden die beestjes best veel last van vond ik. Van dat telkens uitstellen had ik dan ook flink de balen. 
wat een berg wol!
Nu zijn ze kaal en brandt de zon op hun huid. Waarschijnlijk blijven ze daarom veel binnen in de stal liggen. Toen dat haar er af was zag ik dat sommigen van mijn troep autonome maaimasjientjes een beetje aan de al te magere kant zijn. Raar overigens want er is immers plentie plentie gras! Ik vond ze wel te mager, de schapenscheerder haalde zijn schouders op, alsof dat normaal was. Dan ga ik ze maar voorlopig elke dag met brokkies bijvoeren. Zo gezegd zo gedaan. De magerste types krijgen uiteraard net een handje meer dan de rest. DRAM, dat is dat schaap met die zwarte kop op de foto hierboven, vindt natuurlijk als aanvoerder dat ie meer moet hebben dan waar ie recht op heeft ;=) Hij ziet er echter nog prima uit. Om hem van me af te houden geef ik hem toch af en toe een klein beetje tussendoor. Soms klimt ie over de anderen heen om maar vooral bij het lekkers te komen. Af en toe is ie echt te aggressief en moet hardhandig op zijn nummer gezet worden. Vervelend zo'n beest in de troep, alhoewel het lijkt dat ie de tik van vorige keer nog vers in het geheugen heeft, toen liep hij keihard tegen me aan en had ik hem van schrik een klap van, nou moe heb ik jouw daar verkocht. Dan was Charlie toch heel anders, die was echt vriendelijk en kon je met een gerust hart bij de kinderen laten.


BOEKINGEN
Het kan toch raar lopen. Zo zie je op het journaal dat in sommige gebieden de boekingen heel slecht gaan. Dan komen hier in Le Mouton Qui Rit de aanvragen achter elkaar binnen. Soms ontstaat er ook nog een soort van stoelendans om de juiste kamers bij de juiste gezinnen of gasten te krijgen. Mensen met kleine kinderen of oudere gasten geven we indien mogelijk de kamers op de begane grond. Mensen met meer kids geven we als het kan de slaapkamer van het appartement, daar staat ook een stapelbed en nog een klapbed in de andere kamer. Clic clac noemen ze dat toepasselijk in't Frans, als ik dat goed schrijf dan. Gasten die met zijn drieen komen geven we standaard kamer 5. Wat te doen als er boekingen komen voor het appartement en er zijn nog kamers vrij in het hoofdgebouw? Schuiven dus! En hoe gaat het dan als de mensen die oorspronkelijk het appartment hadden maar er toch een boeking voor een volle week  komt? Schuiven dus! Immers het appartement gebruiken we puur als uitvulling voor de kamers als het appartement niet verhuurd is. Het is iets goedkoper voor de gasten en iets minder werk voor ons.

Betalingen
Door de ervaringen met de voorgaande jaren zijn we er voor dit seizoen toe overgegaan om de gasten vooruit voor het logies te laten betalen. Dit blijkt een stuk soepeler voor iedereen te lopen. Geen gedoe meer met naar een flappentapper (ATM) te moeten gaan of moeilijk rekenen op het moment dat iedereen staat te dringen om op weg te gaan. Het bleek ook nog eens de praktijk bij andere B&B's te zijn, je leert iedere keer weer bij. Zo krijg je ook ineens meer tijd om de gasten uit te zwaaien. Of het geven van tips over de te kiezen weg.
Ook met boekingen geeft het ons en de gasten meer zekerheid. Het kwam nogal eens voor dat potentiele gasten het alleen bij een info-mailtje lieten. In zo'n geval moest ik er achteraan gaan om een bevestiging te krijgen. Ik moet zeggen dat liep bijna altijd goed. Nu is dat in het hoogseizoen bijna niet meer te doen. Temeer omdat gasten nu steeds korter van te voren gaan boeken.


Geen opmerkingen: