3 augustus 2009

NET

Een keer in de maand surf ik heel bewust over het net om te kijken hoe men ons kan vinden en pas indien nodig de website aan.

WAT
Zo tik je het commando in Google met: "link:www.lemoutonquirit.eu" om te zien wie er met je linkt. En "lemoutonquirit" of "Le Mouton Qui rit" wel tussen quotjes anders krijg je veel ruis, geeft aan waar je genoemd wordt op het net. Natuurlijk moet je, na zo'n 3/4 jaar dat je op het net zit, en net-an 100 unieke gasten hebt gehad, daar nog niet al te veel van verwachten. Maar dit maandelijks ritueel is een goed ding. Tegelijkertijd check je even de spelfauten die door mensen zijn aangegeven, de opmaak, kijk je naar de plaatjes en wijzig je in dien nodig de text.

TAGS
Evenzo belangrijk is het aanbrengen van de zogenoemde meta tags. Zie dat maar als een soort of geeltje aan je web pagina. Daar wordt door zoekmachines veel mee gedaan. Dus spiek je bij collega's welke tags zij gebruiken en hoe daar op door bijv Google wordt gereageerd / naar gezocht / of gevonden. Dat doe je weer door een nieuwe zoekopdracht met die tags en het karakter van die pagina. Dus B&B met haute saone en dan kijken of je er uit rolt.

FIND-TUNING
Dat alles bij elkaar heet het fine-tunen van je web pagina om door zoek machines gevonden te worden. Maar uiteraard is dat niet alles. Bij strategische sites die juist het doen vinden van een B&B stroomlijnen zoals france-voyage.com meld je je aan. Meestal kost dat maar een habbekratsch, soms ook wat meer.
Wat weliswaar in mindere mate ook helpt is het linken van en naar pagina van bevriende relaties. Daar wordt veel gebruik van gemaakt en er bestaat een levendige handel in. Tegenwoordig straffen zoekmachines overdadig "cross-linking" af. Dat wil zeggen veel naar een bepaalde paginaverwijzen via links. Voor bijvoorbeeld de THOCP site krijg ik veel verzoekjes die ik eigenlijk nooit honoreer, eigenlijk alleen al omdat ze niets mijn het onderwerp te maken hebben. maar een beperkte mate van cross linking is vrij normaal en wordt ook gedaan.


Zo ontdekte ik een link op de pagina van een oud collega van me en die had ik nog niet opgenomen op de mijne. Bij deze dan.
Maar je kunt ook sluikreklame maken op deze manier:

Meestal wordt dat door de forumbeheerder afgestraft, maar dit keer glipte hij er door geloof ik.
En je aanwezigheid op fora is ook iets dat weliswaar niet veel helpt maar je wel veel hints en tips opleveren.

BLOG
En voorlopig als laatste houd ik dan een blog zoals dit bij. Aan de opmerkingen en feedback te merken wordt hij door heel veel mensen gelezen. Zo blijven ze op de hoogte van het wel en wee van dit avontuur en het is geweldig om te merken dat men met je meeleeft.
Vraag je je af, is dat dan voor die zogenaamde ineternet aanwezig heid? Nee niet echt in dit geval maar ook je blog over mailleroncourt wordt gevonden als je op Le Mouton Qui Rit zoekt.

Geen opmerkingen: