17 augustus 2009

GO NO GO


TELEFOON

Dan wil ik het eerst over het ontwikkelingsland Frankrijk hebben.

Het internet is hier werkelijk een puinhoop. Helemaal je telefoon, als je die ook nog via internet hebt. Soms valt de telefoon na 5 minuten gewoon uit, het begint dan nog meer dan gewoonlijk te kraken en dan beng, geen geluid meer. En weet je wel weer hoe laat het is. Je moet het modem resetten en een paar minuten wachten totdat alle lampjes weer branden.
Net als in ontwikkelingslanden. Klopt dus totaal niets van. Maar sinds een paar dagen is het werkelijk een ramp. Het modem laat zich praktisch niet resetten, de verbinding valt in een gesprek iedere keer weg, en hersteld zich dan na een paar minuten weer om dan vervolgens helemaal geen internet meer te hebben. Je ziet dat het lampje van de telefoon niet meer brand, dan hoor je een duidelijke klik in het modem en je kunt weer gaan. Internet is daardoor onbetrouwbaar, je verbindingen met servers vallen uit, worden gewoon gereset of de beveiliging haakt af bij het wegvallen van de verbinding, een probleem.
Kortom 'Technologie Française' mag door hen zelf dan wel superieur gedacht worden maar de praktijk wijst echt anders uit. En dan mag je gaan klagen bij de helpdesk. Ha, ha. Dat is regelrecht Kafkaïaans en met een dikke Catch-22 saus erover. Je belt als het weer een paar minuten werkt: je legt je probleem uit, dan komen ze doodleuk met: "we kunnen niets voor u doen omdat het nu blijkbaar weer werkt" Als je verbinding er op dat moment net toevallig er weer uit vliegt en je na enig geduldig gepiel en door het menu van het callcenter heen bent en weer kontakt hebt, zeggen ze doodleuk, "we probeerden u te bereiken maar u nam niet op! Nou ja zeg heb je het dan ooit zo zout gegeten! Nu hoorde ik dat Orange veel minder problemen heeft met zijn infra structuur dan Neuf / SFR, maar daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. Omdat het nu juist dezelfde infra is als waarvan Neuf SFR gebruik maakt. Waar ik eigenlijk mee zit is de stupiditeit van de mensen aan de andere kant van de lijn en de manier waarop ze je probleem niet wensen op te lossen. Of zou het soms zijn omdat dit natuurlijk wel het achterland van de metropool Parijs is. Alles daarbuiten is de provincie en dus niet interesant? En tsja wat wil je ook als de telefoonlijnen nog via masten over de straat lopen.

De mail komt gelukkig wel aan, als het weer werkt, dus bij geen contact heb ik hier de volgende email adressen voor jullie:

info - at - lemoutonquirit.eu
editorsthocp -at- gmail.com
cornelis.robat - at- neuf.fr

vervang -at- door het bekende apestaartje ofwel arrobase ofwel @ sign

En als de telefoon in huis het niet doet krijg je wel altijd onze voicemail 0033 384 74 39 07, spreek dus wat in en geef een (vast) telefoonnummer op. De voicemail komt dan weer via een wav bestandje in de mailbox terecht en dat kan ik overal ter wereld afluisteren. Dat is dan toevallig wel prima voor elkaar.

GONOGO
Toen we in April vorig jaar aan dit project begonnen hebben Fannie en ik een aantal zaken duidelijk gesteld. Gewoon om het hebben van een soort van ijkpunten. En om een Go / No Go moment te bepalen. Dat punt is nog niet genaderd maar we hebben wel een aantal streefgetallen om tussentijds te kijken hoe succesvol het project zou zijn. En om zonodig de verwachtingen bij te sturen. Een van die mijlpalen hebben we nu al glansrijk gehaald. Sterker nog, nu het seizoen zo goed als voorbij is kunnen we stellen dat we meer dan twee maal het streefgetal aan verkochte nachten hebben gehaald.
Oh ja, het geluk heeft ons behoorlijk terzijde gestaan doordat de groep Duitsers in juni de kop er af beten en een flinke deuk in ons streefgetal maakten. En dat daarna gasten bleven komen, we redelijk goed te vinden zijn op het internet, en we zelfs gasten krijgen op aanbeveling van eerdere gasten klinkt ook helemaal geweldig. Maar wie had gedacht dat we het dubbele aantal geprognotiseerde nachten zouden halen!
Is daardoor het project geslaagd te noemen? Daar is het denk ik nog iets te vroeg voor, maar we zijn wel met een fantastische score bezig.En dat geeft extra kracht om door te gaan.

Want natuurlijk wordt je een beetje verbouw moe, en natuurlijk kan de boog niet altijd gespannen zijn, blah-die-bla. Dus af en toe neem je het er even van, vooral als de laatste gast het huis uit is. Dan blaas je even uit en ga je op je balkonnetje zitten met een fris glas water. Je pakt een boek, eet je lunch en overdenkt dat het leven nog zo kwaad niet is. Na een morgen zo gelanterfantert te hebben pak je de draad weer op, en ga je schoonmaken, klussen. En ineens besef je dat er bijna twee weken niets aan de blog gedaan is. Shame on me!
Maar ja anders dan gasten is er eigenlijk niet zo veel te melden.

Of het moet zijn dat de bakker nogal moeilijk af te vangen is. Die scheurt door het dorp heen alsof het haar persoonlijke racebaan is. En je moet gewoon in de startblokken staan wachten om haar een broodje of croissants afhandig te maken. Raar waarom kan ze niet gewoon op een normaal tempo door het dorp rijden zodat ze de gelegenheidsklant, zoals ik, kan ontwaren. Wat dan nog als ze een paar minuten later van haar ronde bij de zaak terugkomt.

Of het moet zijn dat Hans met zijn gezin hier op het erf de tenten opgeslagen had. Natuurlijk is kamperen hier nog niet helemaal voor elkaar, maar ze konden van de keuken en douche gebruik maken dus dat was wel te doen. Als volgend jaar de schapen in de andere wei staan en hun stal leeg is in de zomer, dan kan daar iets gefietst worden als kampeer voorzieningen, of zoiets. Maar het zal wel een kip of ei verhaal worden: heb je voorzieningen dan komen de kampeerders ook. Al staat dat kampeer verhaal pas in de laatste fase geplannend. Voor nu geldt: er is land zat en overal kunnen ze hun tenten opslaan, als ze die paar schapen die nogal nieuwschierig zijn voor lief nemen.

Of het moet zijn dat de tegelboer een offerte stuurt die een prijs laat zien die alleen iemand zou betalen als ie het geld zo van de bomen kon plukken. Dus goede raad is duur als we de laatste week van oktober de vloer willen kunnen leggen. Toch maar eens de prijzen in NL opgevraagd, en natuurlijk krijg je (opnieuw) de bevestiging dat deze offerte VEEL te hoog is. Omdat a: de btw is veel lager, en b: de loonkosten toch lager liggen dan in NL. Terwijl een tegelboer in NL het ook nog voor minder zou doen. Rijst de vraag wat die gasten dan wel niet denken, of we miljonairs zijn, en waarom de fransen een ontzet gezicht trekken als ik hun het verhaal voorleg. En dit is niet de eerste keer dat zoiets gebeurd.

Zo dan zijn we weer bijgepraat.

1 opmerking:

Anoniem zei

Neuf gaf, enkele dagen na het indienen van de aanvraag, al aan dat ze er niet aan begonnen i.v.m. de te verwachten problemen. Tele2 zei dat ze het wel aandurfden maar daar zijn wij met veel moeite weer weg. Bij Orange werkt het 99,99% van de tijd. Telefoon altijd, ook internationaal. De internetverbinding is niet snel (max. 1 Mbit) maar wel redelijk stabiel. Enig nadeel is de prijs, Orange is erg duur...